Svangerskapskløe?

Papooski

Blir kjent med forumet
Flere enn meg som klør? Klør spesielt om natten. Tidligere har det vært på ben og legger, men nå er det litt overalt, og spesielt under føttene[emoji13] Er ikke tørr, da jeg smører meg ofte. Noen som har noen tips?
 
Ja-dra å sjekk deg for svangerskapsforgiftning med jevne mellomrom om kløen ikke gir seg, eller blir værre.
Jeg klødde mye sist pga mye vann, hjalp litt å ha bena i kaldt vann og smøre med iskald fuktighetskrem.
 
Er 100% sikker på at det ikke er noen svangerskapsforgiftning ettersom jeg følges opp hyppig pga risikosvagerskap, lever-og galleverdier er også fine [emoji5]️ Har ikke noen hevelser heller, så det finnes ingen god forklaring, kanskje heldigvis [emoji5]️ Kanskje jeg skal forsøke å putte kremene mine i kjøleskapet [emoji12]
 
Hadde en episode i andre trimester der jeg fikk svangerskapsutslett og klødde, men ikke vært plaget med kløe siden :) da tok jeg zyrtec og det hjalp mot kløen. Vet ikke om det er noe du kan bruke. Føler med deg, det er ikke moro å klø :hungover:
 
Klødd meg til blods både dette og forrige svangerskap - men ingen svangerskapskløe. Huden min blir bare helt rusk av hormonene sikkert[emoji85]
 
Klør på magen i blandt. Forrige gang fikk jeg elveblest den siste måneden. Det var helt grusomt. Kunne ikke en gang sove :-( Håper ikke det blir sånn igjen.
 
Har du Tatt nye galle og leverprøver i det siste? De kan fordoble seg i løpet av en(to?) dager.. jeg hadde farlig svangerskapskløe mitt første svangerskap, klødde som besatt under føttene og inni hendene om nettene, grusomt[emoji15] ble satt i gang en uke før termin pga høye verdier.. går å lurer på om jeg får det igjen denne gangen, da sjangsen er veldig stor[emoji30]
 
Har du Tatt nye galle og leverprøver i det siste? De kan fordoble seg i løpet av en(to?) dager.. jeg hadde farlig svangerskapskløe mitt første svangerskap, klødde som besatt under føttene og inni hendene om nettene, grusomt[emoji15] ble satt i gang en uke før termin pga høye verdier.. går å lurer på om jeg får det igjen denne gangen, da sjangsen er veldig stor[emoji30]
Ikke siste par dagene, men ikke lenge siden sist. Nye prøver om en uke. Har klødd flere uker, og verdiene har vært fine uavhengig av kløe. Kan jo selvsagt ha endret seg raskt. Antihistaminer er evt et godt forlag, skal sjekke om jeg kan bruke det [emoji4] Uff, håper det bare er kløe, og ikke noe alvorlig som med deg.
 
Ikke siste par dagene, men ikke lenge siden sist. Nye prøver om en uke. Har klødd flere uker, og verdiene har vært fine uavhengig av kløe. Kan jo selvsagt ha endret seg raskt. Antihistaminer er evt et godt forlag, skal sjekke om jeg kan bruke det [emoji4] Uff, håper det bare er kløe, og ikke noe alvorlig som med deg.
Fikk tips om eurax av jm når jeg klødde som værst. Kanskje vært no for deg?
 
Sjekka det opp på felleskatalogen, og anbefales ikke for gravide, spesielt 1. trimester. Tror det var det fastlegen min nevnte også. Blir litt skeptisk da [emoji53]
 
Sjekka det opp på felleskatalogen, og anbefales ikke for gravide, spesielt 1. trimester. Tror det var det fastlegen min nevnte også. Blir litt skeptisk da [emoji53]
Eurax? Godt jeg lot hver å bruke det da.. Er så mye forskjellig som blir sagt av jm og leger synes jeg. Ikke rart man blir i tvil..
 
Ja, erfarer dessverre at det er lurt å ha god oversikt selv [emoji53]
Er nok ikke dumt det. Fikk beskjed om å gå inn på trygg mammamedisin sine sider istedenfor.
Jm sa at de driver ikke testing på gravide og derfor skriver de at det ikke anbefales. Men fortsatt blir jeg usikker
 
Uff, håper det går seg til snart - god bedring! :)
 
Stemmer nok det, og da safer legemiddelindustrien ved å skive at det ikke er anbefalt. Tryggmammamedisin er kjempefin nettside, de kan mer enn medisiner og graviditet enn spesialistene på sykehuset. [emoji4] Ser at eurax også er anbefalt i boken "Barn i magen-fra A til Å", men velger selv å ikke ta sjansen..
Er nok ikke dumt det. Fikk beskjed om å gå inn på trygg mammamedisin sine sider istedenfor.
Jm sa at de driver ikke testing på gravide og derfor skriver de at det ikke anbefales. Men fortsatt blir jeg usikker
 
Stemmer nok det, og da safer legemiddelindustrien ved å skive at det ikke er anbefalt. Tryggmammamedisin er kjempefin nettside, de kan mer enn medisiner og graviditet enn spesialistene på sykehuset. [emoji4] Ser at eurax også er anbefalt i boken "Barn i magen-fra A til Å", men velger selv å ikke ta sjansen..
Virker som ei fin side ja. Forstår godt at du ikke vil ta sjansen. Når jeg lå på føden for to uker siden ble jeg skikkelig nervøs når de ville gi meg smertestillende og lungemodningssprøyter [emoji85] Selv om jeg vet de ikke gir meg no som er skadelig for lillegutt, liker jeg ikke å ta medisiner i graviditeten. Spurte flere ganger om det var trygt liksom [emoji85][emoji85][emoji85]
 
Oppdatering: Da har jeg utviklet svangerskapsrelatert intrahepatisk cholestase, dvs forhøyede verdier av gallesyre, ASAT og ALAT i blod, samt kløe, spesielt i hender og føtter. Dette utgjør en større risiko for babyen, så hun blir forløst senest i uke 37. Første milepæl er uke 34, altså om under en uke. Heldigvis bare 1-1,5% av gravide som får det, og jeg følges veldig godt opp.
 
Oppdatering: Da har jeg utviklet svangerskapsrelatert intrahepatisk cholestase, dvs forhøyede verdier av gallesyre, ASAT og ALAT i blod, samt kløe, spesielt i hender og føtter. Dette utgjør en større risiko for babyen, så hun blir forløst senest i uke 37. Første milepæl er uke 34, altså om under en uke. Heldigvis bare 1-1,5% av gravide som får det, og jeg følges veldig godt opp.
Oi, så ekkelt! Bra du har funnet ut hva det er og at du blir godt fulgt opp :) er det ellers ingenting annet de kan gjøre?
 
Oppdatering: Da har jeg utviklet svangerskapsrelatert intrahepatisk cholestase, dvs forhøyede verdier av gallesyre, ASAT og ALAT i blod, samt kløe, spesielt i hender og føtter. Dette utgjør en større risiko for babyen, så hun blir forløst senest i uke 37. Første milepæl er uke 34, altså om under en uke. Heldigvis bare 1-1,5% av gravide som får det, og jeg følges veldig godt opp.

Sees dette på de vanlige svakapsblodprøvene eller må det sjekkes spesifikt etter dette?
 
Oi, så ekkelt! Bra du har funnet ut hva det er og at du blir godt fulgt opp :) er det ellers ingenting annet de kan gjøre?
Jo, fått medisiner som skal forsøke å senke gallesyrene, og antihistaminer mot kløen, så krysser fingrene for at de hjelper
 
Back
Topp