Svangerskapskløe/intrahepatisk kolestase

Adelia89

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Hei. Har de siste dagene hatt kløe, spesielt på innsiden av hendene og på fotsålen. I natt ble det så ille at jeg vurderte å sage av meg beina og hendene (Ok, kanskje ikke så ille.. men dere skjønner poenget). Ringte fødeavdelingen i morrest, for å få hennes vurdering om jeg burde ringe legevakta. Hun mente jeg skulle ringe med engang. Ringte legevakta og fikk komme inn. Blodprøvene som skal taes for å avgjøre om jeg har intrahepatisk kolestase kan jeg ikke ta før på mandag, siden de skal sendes til Rikshospitalet (altså fra nord til sør :eek:). Men etter at legen hadde pratet med lege og gynekolog i Tromsø og Hammerfest, ble dem enige at jeg skulle ta Ursofalk til jeg har fått svar på blodprøvene. Håper virkelig at det er bare vanlig svangerskapskløe, og ikke forhøyet gallesyre. Føler jeg har fått min dose dette svangerskapet.
Har prøvd å Google denne tilstanden, men finner veldig lite om det. Noen som har erfaringer?
 
Jeg hadde den ufarlige versjonen, så jeg kan ikke svare på det du spør om siden jeg ikke hadde kløe i hendene og føttene. Men den kløen du beskriver kjenner jeg veldig godt!
Lykke til! Håper de gir deg noe som lindrer!
 
Sniker litt til juni da jeg hadde termin i Mai.
Jeg har hatt dette nå i begge mine svangerskap. Derfor kom også begge barna i uke 37 med igangsetting pga ICP.
Det er lite info å finne på nettet og mange innen for helse som vet lite om dette. Men virker mer kjent nå enn for 3 år siden. Link på en nettside som har litt info: http://www.icpcare.org/
Om det er dette du har er mine råd som følge:
1. Hold ut! Kløen går som oftest bort i det du har født:happy:
2. Sørg for at du får tett og god oppfølging.
3. Vær bestemt på at du ikke skal gå til termin. Har man dette SKAL man bli satt igang i uke 37/38!
 
Jeg hadde den ufarlige versjonen, så jeg kan ikke svare på det du spør om siden jeg ikke hadde kløe i hendene og føttene. Men den kløen du beskriver kjenner jeg veldig godt!
Lykke til! Håper de gir deg noe som lindrer!
Det er det jeg håper at jeg har. Men siden de har satt meg på medisiner som er for den farlige, så virker dem sikker på at jeg kan ha det.
Takk for svar :)
 
Sniker litt til juni da jeg hadde termin i Mai.
Jeg har hatt dette nå i begge mine svangerskap. Derfor kom også begge barna i uke 37 med igangsetting pga ICP.
Det er lite info å finne på nettet og mange innen for helse som vet lite om dette. Men virker mer kjent nå enn for 3 år siden. Link på en nettside som har litt info: http://www.icpcare.org/
Om det er dette du har er mine råd som følge:
1. Hold ut! Kløen går som oftest bort i det du har født:happy:
2. Sørg for at du får tett og god oppfølging.
3. Vær bestemt på at du ikke skal gå til termin. Har man dette SKAL man bli satt igang i uke 37/38!
Så bra at du sniker innom her. Fikk inntrykk av at det ikke er så vanlig, men veldig glad for at jeg ble tatt på alvor både hos jordmor og lege på legevakta. Spesielt siden hun ringte å rådførte seg med andre leger og gynekolog på to sykehus. Legen skrev ut et skriv til meg som jeg skal ta med til fastlegen, slik at hun var sikker på at hun får riktig informasjon. Hun nevnte også at hvis prøvene viser til at jeg har ICP, så blir jeg satt i gang om ca 2 uker (da er jeg i uke 38). Så føler jeg egentlig blir tatt godt vare på. Gikk du på Ursofalk? Eventuelt andre medisiner? Hjalp det mot noe av kløen?
 
Så bra du blir tatt seriøst og at lege og jordmor har kunnskap!
Gikk på Ursofalk fra når kløen oppsto til fødsel i begge svangerskap. Fikk også en gammel type allergitabletter. Den funket overhode ikke.. Ursofalk hjalp under dette svangerskapet til å holde kløen moderat hele veien. Takket nei til allergitabletten da den bare sløvet ned meg, men ikke kløen.
 
Det er det jeg håper at jeg har. Men siden de har satt meg på medisiner som er for den farlige, så virker dem sikker på at jeg kan ha det.
Takk for svar :)

Kløe i hånd og under føttene indikerer at det er mer enn den ufarlige, men det er vel ikke skrevet i stein :)
 
Sniker fra september, da jeg synes det er så stas med dere som er kommet så langt[emoji38][emoji85] men jeg hadde også dette i mitt første svangerskap, og ble satt i gang 6 dager før termin pga høye lever og galleverdier. Karakteristisk for ICP er nettopp som du beskriver, kløe i håndflater og fotsåler[emoji28] hos meg ble det oppdaga aaaltfor seint, så jeg gikk med dette i ukesvis før det ble tatt blodprøver! Lege og jordmor hadde knapt nok hørt om det[emoji15] så jeg fikk ikke medisin, men ble satt i gang så snart legen min hadde mottatt svar på blodprøvene, da var jeg allerede 39+1. Hvor langt er du på vei? Bra at du har fått tatt blodprøver! Er pyyyton å gå sånn med intens kløe, så håper du blir satt i gang før tiden[emoji1303]
 
Jeg gikk også noen uker på ursofalk før de satte i gang fødselen i uke 37+0. Medisinen hjalp møt kløen, husker at jeg også helst ville kappe av meg beina [emoji23] det var så grusomt! Håper du får god hjelp av medisinen, og som det sies her så skal du ikke gå lengre enn til uke 37!
 
Så bra du blir tatt seriøst og at lege og jordmor har kunnskap!
Gikk på Ursofalk fra når kløen oppsto til fødsel i begge svangerskap. Fikk også en gammel type allergitabletter. Den funket overhode ikke.. Ursofalk hjalp under dette svangerskapet til å holde kløen moderat hele veien. Takket nei til allergitabletten da den bare sløvet ned meg, men ikke kløen.
Satse på at Ursofalken hjelper. Merket foreløpig ingen endring i natt. Heldigvis bor jeg i nord med bare 4 grader, så klarte å holde hånda og beina kald i løpet av natta :)
 
Sniker fra september, da jeg synes det er så stas med dere som er kommet så langt[emoji38][emoji85] men jeg hadde også dette i mitt første svangerskap, og ble satt i gang 6 dager før termin pga høye lever og galleverdier. Karakteristisk for ICP er nettopp som du beskriver, kløe i håndflater og fotsåler[emoji28] hos meg ble det oppdaga aaaltfor seint, så jeg gikk med dette i ukesvis før det ble tatt blodprøver! Lege og jordmor hadde knapt nok hørt om det[emoji15] så jeg fikk ikke medisin, men ble satt i gang så snart legen min hadde mottatt svar på blodprøvene, da var jeg allerede 39+1. Hvor langt er du på vei? Bra at du har fått tatt blodprøver! Er pyyyton å gå sånn med intens kløe, så håper du blir satt i gang før tiden[emoji1303]
Oj, det var jo ikke bra! Men er veldig glad for at denne tilstanden begynner å bli mer opplyst. Slik at man får gjort noe med det. Er i uke 36+4, så heldigvis ikke lenge igjen. Uansett om dette er ICP eller ikke, så kommer jeg til å bli satt i gang til termin (svangerskapsdiabetes). Spent å se hvor lang tid det tar å få svar på blodprøvene, siden de skal sendes sørover.
 
Jeg gikk også noen uker på ursofalk før de satte i gang fødselen i uke 37+0. Medisinen hjalp møt kløen, husker at jeg også helst ville kappe av meg beina [emoji23] det var så grusomt! Håper du får god hjelp av medisinen, og som det sies her så skal du ikke gå lengre enn til uke 37!
Takk for svar! :) Spent å se veien videre. Håper virkelig at medisinen hjelper litt, for den kløen er virkelig intens!
 
Back
Topp