Svangerskap og vekt

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av Bkno4456192, 9 Apr 2018.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp | Last ned vår BV-forum app
  1. reyni Bli kjent med forumet

    Jeg har tidligere slitt med spiseforstyrrelser, men er symptomfri i hverdagen nå og har vært det noen år. Nå prøver vi å få barn (veldig ønsket!), men jeg kjenner jeg er litt ambivalent til vektoppgangen spesielt tidlig i svangerskapet. Jeg har bmi rundt 24 nå og en forholdsvis lav fettprosent, og er komfortabel med det. Jeg trener mye, mest styrke, og ser for meg at treningsmengden fort blir litt mindre under en graviditet. Derfor er jeg redd jeg kommer til å gå opp mye veldig tidlig, og jeg vet ikke helt hvordan hodet kommer til å henge med. Hvordan er det lurt å spise ved en senket treningsmengde i forbindelse med graviditet? Går det an å unngå at man legger på seg for mye for tidlig? Utover i svangerskapet er det enklere å akseptere vektoppgangen tror jeg.
     
  2. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei Bkno4456192 :)

    Vektoppgang er helt naturlig og også veldig viktig i svangerskapet. Store deler av vekten er babyen selv, livmor, bryster, morkake, vann og økt blodvolum. I tillegg lagres noe ekstra fett for å ha energi til ammeperioden. Det er individuelt hvor mye man går opp i vekt, og dersom man veier lite anbefales det at man går opp mer enn de som veier litt mer. Dersom mor veier for lite eller for mye, kan dette påvirke fødselsutfallet, det vil si for eksempel om barnet har normal vekt eller blir født til normal tid.

    Veksten til barnet er størst i siste trimester, og det er også naturlig at man legger på seg litt mer mot slutten av svangerskapet enn i starten. I første trimester av svangerskapet har man behov for bare litt mer energi hver dag. Dette kan for eksempel være en ekstra frukt i tillegg til mengden mat du pleide å spise før du ble gravid. Med dette lille ekstra energiinntaket, vil man i prinsippet ikke gå veldig mye opp i vekt i starten.

    I andre trimester øker behovet noe, og man har behov for et ekstra mellommåltid per dag, men ikke noe særlig mer. Dersom man er undervektig eller vektøkningen ikke er tilstrekkelig, kan det imidlertid være aktuelt med litt mer. Et mellommåltid kan for eksempel være en brødskive med pålegg og et glass lett- eller skummetmelk. Det kan også være yoghurt med korn og frukt, dette gir gode næringsstoffer slik som blant annet jod, som er et veldig viktig mineral for deg som prøver å bli gravid, samt gravide og ammende. Du kan lese mer om jod her. I siste trimester hvor veksten er størst, trenger man ekstra mat tilsvarende to mellommåltider. Dette er for å sikre mor og barn nok energi og næringsstoffer. Energibehovet vil derfor øke gradvis, og et gradvis økende energiinntak vil gi en naturlig vektøkning.

    Man trenger derfor ikke så veldig mye ekstra mat, selv om man ofte hører at man spiser for to. Det er viktig å spise sunt og variert, og gode matvarer er for eksempel grove kornprodukter, magre meieriprodukter, frukt og grønnsaker, mager kjøtt og fisk. I tillegg er det fint å holde seg fysisk aktiv. Dersom man ikke lenger har overskudd til å trene like mye som før, er gåturer også veldig fint.

    Les mer: 7 matvarer du bør spise når du er gravid

    Du skriver at du er bekymret for å gå opp mye i starten av svangerskapet, men det er ikke nødvendigvis noe som skulle tilsi at du vil gjøre dette. Det er som sagt veldig individuelt, og vektøkningen skjer gjerne gradvis og naturlig. Dersom man synes vektoppgangen er vanskelig eller har spørsmål om vekt og hvor mye man bør legge på seg, anbefaler jeg at du snakker med jordmor om dette, når det blir aktuelt :) Det er fint å informere jordmor om sykdomshistorien din, så kan dere sammen legge en god plan, dersom de vanskelige tankene skulle oppstå.

    Ønsker deg masse lykke til!
     
    Last edited: 12 Apr 2018

Del denne siden