Svake og sterke streker på graviditetstester

Ikke i bruk

Forumet er livet
Veldig veldig veldig ofte her inne på forumet så leser vi om skyggestreker, svake streker, sterke streker osv på diverse graviditetstester.

Så jeg tenkte at dette må vi oppklare en gang for alle ;)

Eksempel: Man er 4 dager over forventet mens, tar en test. Kan muligens skimte en liten svak strek. Tar nye tester hver dag, Etter to uker har man en tydelig strek eller kryss.

Er det noe poeng i å teste daglig? Viser de første testene ekstremt svake streker fordi kroppen produserer lite hcg i begynnelsen?
Vil strekens resultat påvirkes av mengden hcg?

Noen fortsetter å teste etter de har fått positiv test, for så å oppleve at streken eller krysset er svakere. Da er det mange som blir redde å tror de er i ferd med å ha en spontanabort. Er dette tilfelle, eller blir man unødvendig redd og bekymret?

Hadde vært flott om vi fikk oppklart dette, for jeg tror mange her inne bekymrer seg så mye unødvendig, og det er veldig vondt å se på. Skulle gjerne hatt ett skikkelig svar å vise til når slike situasjoner oppstår :)
 
Hei!

For å ta utganspunkt i eksempelet ditt; mange produsenter av graviditetstester har "tidligtester" altså tester du kan ta flere dager før du forventer menstruasjonen. Dersom du tar en "tidlig"-test og får et negativt resultat er min anbefaling at man heller da venter til man forventer menstruasjon og kanskje et par dager etter du forventer denne før du tar en ny. Tar du en ny test hver dag kan nok dette for mange bli et veldig stressmoment, og det er jo ofte slik at vi anbefales å unngå for mye stress når vi er i prøveperioden. Det er selvfølgelig lett å si at man ikke bør stresse, men det er ikke alltid like lett å få til i praksis. Man vil jo gjerne at det går og spesielt dersom man har prøvd en stund blir det lett noe en tenker mye på fordi man så veldig gjerne ønsker å se et positivt resultat på testen.

Testen skal ikke ha forskjellig resultat ettersom hvor mye hcg man har i urinen, produserer du hcg hormonet vil testen bli positiv uansett, tidligere anbefalte vi jo ofte at man testet i morgenurin da denne er mer konsentrert og at den da kan ha et høyere innhold av hcg, men hcg produseres først når egget har festet seg og deretter dobler mengden hcg i kroppen seg hvert døgn, det har derfor ikke noe å si når du tester deg. Dersom man får en test med enn skyggestrek (som jeg ser mange kaller det) kommer nok denne skyggen av at papiret i testen blir fuktig. Det er jo alltid to striper i testen, en som reagerer på fukt (kontrollstreken) og en som reagerer på hcg-hormonet (altså som indikerer om man er gravid eller ikke). Kontrollstreken skal alltid bli farget da den reagerer på at testen blir fuktig, men det som mest sannsynlig gjør at man synes man ser en skyggestrek på den andre er at fordi testen blir fuktig av urin, blir lysrefleksjonen i testen litt endret og man kan derfor se antydning til at stripen er der. Dette er da ikke et positivt resultat, det er rett og slett bare at teststreken også er fuktig og på grunn av endret lysrefleksjon, noe mer synlig.

Dersom testen er positiv skal dette vises (i følge Clearblue sin informasjon) som et klart "+" tegn, eller 2 klare streker. Får du et positivt resultat ville jeg ikke fortsatt å teste i flere påfølgende dager, dette vil også påføre ekstra stress. Min anbefaling her er at dersom du får en positiv test; kontakt fastlegekontoret ditt og be om å få utført en test der. Er denne også positiv vil du bli satt i gang med svangerskapskontroller i regi av legekontoret.
Det hender jo også at man får en positiv test og noen dager senere får en negativ test, da kan årsaken være at man har hatt en tidlig spontanabort. .

Hilsen Inger Marie
 
Back
Topp