Svøpe babyen - gjør dere det?

M

Moderator Wilma

Guest
Har du noen gode tips og triks til de som ønsker å gjøre dette? Hva har fungert/ikke fungert for deg? :)
 
I begynnelsen gjorde vi ikke egentlig det. Nå er han 4 mnd, og vi holder på å venne ham til å sovne alene. Han "turner" mye når han legges, ligger jo konstant og sparker av seg dyna og leker med beina sine. Fikk tips fra en venninne med en på nærmere året, at hun nylig hadde begynt å svøpe igjen, og han sovnet mye raskere etter at hun begynte med det. Akkurat som om han gav litt opp :p merket samme her, han kjefter litt, kan bli litt irritert, men han sovner. Ekstra pluss er jo at det holder dyna på plass :p
 
Svøpen ho enda, blir 5mnd om noen dager men kaver sånn med armene om ho ikke er svøpt [emoji846]
 
Vi svøpte helt til hun var nesten 7 måneder, men 5 måneder korrigert da hun var i behov av det. Vi brukte rett og slett hennes egne tepper til svøping, også bysset vi. Da kunne vi legge henne ned uten at hun våknet. I og med at hun var prematur så slo de primitive refleksene ut veldig lenge, og la vi henne ned i senga uten noe rundt henne så klarte hun ikke å samle seg, og lå å veivet med armer og bein. Enda er hun i behov av å pakkes litt inn, eller krølle seg sammen inntil oss. 15 måneder gammel :)
 
Vi gjorde det helt til han ga tydelig beskjed om at han ikke ville mer. Husker ikke hvor gammel han var, kanskje nærmere 7-8 måneder? Brukte tynne tepper eller mykt bomulsstoff, nå kan en jo kjøpe egne svøpetepper (swaddles) i mykt, tynt stoff. Han sover fremdeles best tulla helt inn i dyna, fire år gammel :)
 
Holdt på til han var 6 uker. Da ville han ikke mer. Nå sover han med posen, eller evt uten noe på dager som idag.
 
Nei, det har jeg aldri gjort
 
Ja, det gjorde vi lenge. Spesielt med første barnet, fant veldig roen og kunne sove overalt slik :)
 
Ja de har eg gjort med alla 3.
Nr 1 4 mnd
Nr 2 8 Mnd
Nr 3 5 mnd.
De finns sånn svøpeteppe som man kan kjøpe de ser geniale ut.
Legger ut en bilde eg
image.jpeg
 
Nei, ikke annet enn å legge et pledd under han og samle endene rundt han.
Ikke så stramt som jeg ser de gjør f.eks i usa.
La teppet på skrå med et hjørne opp, brettet det til en liten pute, la babyen på puten, brettet opp hjørnet ved føttene til magen, så hver hjørne som var til siden lett rundt han.
Han sovnet men hadde full mulighet for å sparke av seg teppet samt bevege armene som han ville.
 
Nja.... Ikke svøping etter "oppskrift", men av og til pakket jeg de godt inn i teppet. Som oftest så fikk jeg ikke noen av jentene til å sove noe særlig på dagtid med unntak av når de sov oppå meg. Blir spennende å se hvordan det blir med lillebror :)
 
Back
Topp