Sushi

MissV

Forelsket i forumet
Prøvde å søke på forumet om noen hadde snakket om dette, men fant ikke.. Så..
Jeg er invitert på buradgsfeiring på en sushireataurant neste fredag. Jeg leser at gravide trygt kan spise sushi med noen unntak som tunisk. På listen per nei- mat er rå fisk oppført.. Men sushi er da rå fisk!? Blir helt forvirret!! Noen med noen enkle svar?
 
Noe du enkelt kan gjøre er å spørre de som jobber i restauranten om fisken har vært frosset ned. Hvis den har det, så er det ihvertfall trygt å spise. Men jeg tror du kan ta det helt med ro uansett, bare du ikke spiser tunfisken. Den kan inneholde høye mengder giftstoffer som kan være skadelig for fosteret.
 
Hva med å spise sånn kyllingsushi? Vet ikke hva det heter, spiser det ikke selv. Men den er i hvertfall ikke rå :)
 
Tempura kanskje?. :)
 
Last edited:
Legen min sa nei, men matportalen sier ja så lenge fisken er fersk og ikke er av de typene vi skal holde oss unna.

Limer inn de viktigste fra siden som kan gjelde sushi.
  • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
Kilde
 
  • Liker
Reactions: EJ
Hmm kanskje jeg skal gå for tempura for å være på den sikre siden.. :) takk for svar!!
 
Jeg pleier alltid å spise fritert kylling! Nam! Klarer ikke den fiskekonsistensen, men kyllingen er stekt og fritert :) der vi bestiller fra ligger den under frityrstekt maki ;)
 
Jeg har spist maki både med scampi og kamskjell! Ingenting har skjedd.. bare å kose seg uten tunfisk :)
 
Tempura futomaki er såååå godt ❤️❤️❤️
Er visse restriksjonar på fisk, men dei er blitt nevnt over her :)
 
Legen min sa nei, men matportalen sier ja så lenge fisken er fersk og ikke er av de typene vi skal holde oss unna.

Limer inn de viktigste fra siden som kan gjelde sushi.
  • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
Kilde

Signera denna, bortsett frå legen ;)
 
Det er "lov" å spise sushi, bare fisken har vært i fryseren først. Og det har den om du spiser på restaurant :)

Jeg har spist det i begge de forrige svangerskapene, og gjør det nå også.
Jeg drev også nøye research før jeg turte, for det virket litt "skummelt".

Har fått klarsignal fra jordmødre og leger, så har slått meg til ro med det. Men er du usikker, så bestiller du noe som er varmebehandlet, såslipper du å tenke på det ;-)
 
Vi spiste lunsj på en japansk resto idag.. Jeg vet ikke om det var maten eller bare meg at jeg kastet opp så mye 3-4t etter. Og akkurat nå sitter jeg med ekstrem hodepine. Håper virkelig ikke det er maten:( spiste, sushi,maki og sashimi. Er så bekymret! Blir i hvertfall siste gang jeg spiser det siden jeg ble dårlig.
image.jpg
 
Vi spiste lunsj på en japansk resto idag.. Jeg vet ikke om det var maten eller bare meg at jeg kastet opp så mye 3-4t etter. Og akkurat nå sitter jeg med ekstrem hodepine. Håper virkelig ikke det er maten:( spiste, sushi,maki og sashimi. Er så bekymret! Blir i hvertfall siste gang jeg spiser det siden jeg ble dårlig.
Vis vedlegget 86943
Huff da!! Merker jeg sliter litt med å få i meg middagsmat generelt om dagen- og de jeg skal møte på fredag vet ikke at jeg er gravid. Utenatt venninna mi da. Så vet ikke helt om jeg skal kaste inn håndklede, men det er jo bursdagen hennes.. Huff..
 
Back
Topp