Susemamma venter på julibaby

Jeg bekymrer meg stadig for å få en stor baby i magen. Kommer ikke rundt det. Har vært bekymret en stund før det egentlig ble grunn til bekymring. Vår første var 4825g, 53cm og 38cm rundt hodet (litt usikker på om jeg husker riktig på hodet). Han ble født fem dager etter termindagen, etter to netter og to dager med modningsrier hjemme dro vi inn på sykehuset og ankom med 4 cm åpning. Etter en natt på sykehuset kom vi aldri forbi 8 cm åpning, "lillegutt" lå og stanget og ble til slutt tatt med ks. Fikk aldri noen god forklaring på hva som skjedde. Ble kalt inn til seksukerskontroll på sykehuset og skulle få en gjennomgang av hva som var hendt. "Forklaringen" til keisersnittet var "mekanisk feil". Babyen var sannsynligvis kommet feil ned i bekkenet.

Når jeg gikk med nr to ymter min jordmor frampå at en mulig årsak til at han "satte seg fast" var størrelsen. Jeg ble derfor sendt til vektestimering i rundt uke 34. Det var en opplevelse i seg selv. Babyen ble målt, jeg husker ikke hva den ble estimert til, men det ble knapt nevnt, for han lå med føttene ned og det var ikke aktuelt å la meg føde en baby med føttene først! Så da fikk jeg ny time to uker senere for å sjekke at han hadde flyttet på seg. Det hadde han, og denne gangen ble han estimert og funnet normalt stor (betraktelig mindre enn storebroren). Alt klart for normal fødsel. 12 dager over termindagen er vi inne til overtidskontroll nr 2 på sykehuset, han blir estimert til 3900g og jeg skal ringe igjen dagen etter for å få tidspunkt for igangsetting. Jeg ringer like før vaktskifte og forteller at nå kommer vi og føder, 50 minutter etter ankomst føder jeg en gutt som veier 3960g, 54 cm lang og 35cm hodeomkrets (igjen hvis jeg ikke husker feil).

Forskjellen på de to graviditetene: Startvekt med nr 2 er ca 6 kg lavere enn med nr 1, med nr to trener jeg volleyball + 1-2 dager i uka på treningssenter, med nr 1 trente jeg bare volleyball. Med nr 2 hadde jeg større fokus på kosthold for å ikke få nok et stort barn.

Denne gangen: Startvekt som med nr 1, trente volleyball som med nr 1. Eneste fordelen jeg har som jeg hadde med nr 2, jeg prøver å være flink med kostholdet for å ikke få nok et stort barn...

Hvorfor jeg tror det ikke funker: Vi var på 3Dul 10. april og barnet ble målt. Alle mål lå helt oppunder eller på øvre grense av gjennomsnittet, ett av målene havnet over øvre grense. Jordmors sf-mål lå litt høyt ifht kurven på kontroll 31. mars. Jm har hver gang målt høyere sf enn fastlegen, men denne gangen har vi fått ny jm. Reagerte likevel ikke på det før jeg var på kontroll hos fastlegen nå etter påske, da fikk han enda høyere mål en jm!

Jeg har vært på sukkerbelastningstest to ganger til nå, senest forrige uke. Begge ganger har resultatene vært gode, ingen tegn til svangerskapsdiabetes.

Blir spennende å se om de måler babyen på ul på fredag. Skal tilbake på sykehuset for å kontrollere at morkaka som ligger på fremre vegg har flyttet seg oppover slik det er forventet og som er nødvendig for å ikke kunne sperre "utgangen" for den lille. Hvis ikke blir det nok en ny ul for vektestimering senere.
 
"Hurra"...:eek: Første dag med lekkasje gjennom både BH og genser. Begynnende melkeproduksjon er fint og flott... Da er det i grunn bare å gå til anskaffelse av ammeinnlegg. Ikke særlig kledelig å betjene kunder med våte flekker på puppene :mad: Har heldigvis en strikkejakke med meg, så får ta på meg den hver gang jeg skal betjene kunder. Blir mye av og på, men blir for varmt her på kontorplassen min med jakka på ;)
 
Fjuh, det er varmt! Gradestokken på pulten min mener det er 24,6 grader her i dag. Har ikke noe problem med å tro på det... Dag to med kompressjonsstrømper på denne varmeperioden i dag. Merker jo at det hjelper mot ballongbein og -føtter, men det føles altså veldig varmt... Ikke syns jeg at jeg kan velge og vrake i klær til heller. Ikke så kult å vise fram at jeg har knestrømper på, så da er det capribukse, tights eller langt skjørt som er tingen. Skjørt hadde vært best, men det aktuelle skjørtet må en tur om vaskemaskinen. Alternativt skjørt var for trangt i livet (ikke strikk i livet) så da ble det bukse i dag også.

Ellers var jeg hos legen i dag til kontroll. Blodtrykket var fint, litt utslag på urin (som vanlig) så den blir sendt til dyrkning i tilfelle det er en urinveisinfeksjon jeg ikke merker noe til. Lå i en evighet på benken for å måle sf og høre hjertelyden. Legen lette og lette etter hjertelyden i dag, han begynte etterhvert å skylde på apparatet og det kan nok ha vært noe i det, for han fant ikke min puls heller og jeg er ganske sikker på at jeg er i live fortsatt. Han måtte avsted å låne et annet apparat og da fant han hjertelyden. Ikke veldig med en gang og ikke veldig tydelig, men tydelig nok til at vi hørte den. Kanskje morkake på fremre vegg kan være delvis til hinder?
 
Var hos jordmor i går og fikk endelig spurt litt om rutinene rundt vektestimering. Jeg har vært på en estimering til nå og skal tilbake på ny til torsdagen og har lurt litt på hva som skjer hvis de finner vekta for høy og hva som er for høy osv. Noen "fasit" er jo vanskelig å komme med, men er estimert fødselsvekt rundt 5 kg vil det bli gjort tiltak og da kan det bli igangsetting eller planlagt ks. Igangsetting er bare aktuelt dersom det er tegn på modning, for som jordmor sa, er det ikke modning vil det ta så lang tid at det ender i ks likevel... Ved forrige estimering fikk vi et "resultat" på +12%. Dersom dette tallet har holdt seg stabilt vil det sannsynligvis bli konkludert med at "veksten" har stabilisert seg og babyen blir ikke for stor. Får vi et høyere resultat enn +12% så vil jeg bli satt opp til ny kontroll nærmere termin og det er vel denne kontrollen som bestemmer om det blir gjort tiltak eller om naturen får gå sin gang. Ble i hvert fall litt klokere. Utrolig kjekt at jordmoren min også jobber på sykehuset og kjenner godt til rutinene og tankegangen der inne.

Ellers ba jeg om å få ta resten av kontrollene hos jordmor etter neste legekontroll. Mye lettere å prate med henne og kortere reisevei og koseligere hos henne enn fastlegen. Har vært veldig fornøyd med fastlegen min under de andre to graviditetene, men denne gangen har han ikke imponert meg noe videre... Jeg fikk to timer satt opp, en på 39 uker og en på 40 uker og er fornøyd med det. Jordmor var veldig på at hun ikke trodde jeg kom til å møte til den siste av de to timene som er 3 dager før termin. Lurer sånn på hva som fikk henne til å si det. Selv er jeg overbevist om at jeg skal gå over termindatoen denne gangen som med de to andre. Men det hadde i grunn passet greit om jeg fødte rundt den 7. :)

Gleder meg til ultralyd på torsdag! Er jo veldig spennende hva de har å si :)
 
Da var neste vektestimering overstått! Besøkte en flink og koselig jordmor på sykehuset i går og hun målte og målte og endte på at babyen i magen var +6% i vekst. Det hadde jeg aldri trodd! Jm var så sikker på at resultatet skulle bli høyere enn +12% når jeg var der om mandagen, så jeg var jo også 100% innstilt på det siden jeg hele tiden har fryktet en diger baby denne gangen. +6% vil (hvis han holder seg på +6% helt fram til fødsel) ved termin tilsvare en fødselsvekt på ca 3800-3900 gram. Det er i mine øyne ingenting. Forrigemann var 3960g og jeg syns han var liten.

Så ut fra dette skulle man tro at de ikke ville ha meg tilbake, men jeg skal tilbake om tre uker, for jeg har litt mye fostervann! Er det ikke det ene så er det det andre! Men jeg vil heller at de følger opp og passer på enn å bare la ting skure å gå. Regner med jeg får et nytt vektestimat om tre uker også. Kan ikke annet enn å være litt skeptisk til så liten vekst når min jm var så overbevist i motsatt retning og sf-målet sist var så langt over det grønne gjennomsnittet på skjemaet... (Skjønner at fostervann også påvirker sf-mål, men allikevel da!)
 
Så godt å høre at det gjerne er fostervann som gir høyt sf-mål og ikke stor baby. :)
Jeg har også vært på vekstestimering og jeg ble veldig lettet for min lå +2 på gjennomsnitt.
Håper estimeringen er riktig. :)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Så godt å høre at det gjerne er fostervann som gir høyt sf-mål og ikke stor baby. :)
Jeg har også vært på vekstestimering og jeg ble veldig lettet for min lå +2 på gjennomsnitt.
Håper estimeringen er riktig. :)


Sent from my iPad using BV Forum
Jeg er så skeptisk til om den siste estimeringen er riktig, men ingenting hadde gledet meg mer enn det! Litt bekymret for jm sa at magemålet lå på kurven, men hodemålet lå litt over. Store hoder er jo ikke spesielt gunstig heller... Men om to uker skal jeg inn igjen og da får jeg en ny uttalelse regner jeg med og stemmer den stort sett med +6% så innstiller jeg meg på det og håper at mini ikke har like god tid som brødrene (nr 1 født 41+0, nr 2 født 42+1) og kommer en eller annen gang i uke 39 eller tidlig i 40 så han ikke rekker legge på seg unødig før fødsel.
 
Tredje siste arbeidsdag før permisjonsstart går mot slutten! Det er en fantastisk deilig følelse å kunne se slutten på en stadig mer slitsom arbeidshverdag. Jeg sitter på kontor og har det ikke fysisk slitsomt, samt jeg har gode muligheter til å variere arbeidsoppgavene mine litt til noe mindre kontoraktig, men for å få gjort den jobben jeg er her for MÅ jeg tilbringe en del timer foran skjermen. Med føtter/bein som fylles med vann i varmen som derfor helst skulle ligget høyt og en baby som fra første stund har presset oppover under puppene så er det en kombinasjon som ikke egner seg med å nå fram til tastatur og mus... Dermed blir det nok litt for mange timer med beina ned (og helst inn under stolen for å få mest mulig plass til magen) i løpet av dagen.

Over til noe annet:

I går kveld kom de første skikkelige tegnene til modning. Da var det skikkelige mensmurringer i ryggen. Kan ikke huske å ha hatt det sånn med de andre to. Men modning er bra, jeg vil veldig veldig veldig veldig gjerne føde mellom 1. og 7. juli. Til tross for at termin er 10. og de to andre har hatt all verdens med tid. Jeg er likevel så egoistisk at jeg ikke har lyst til å føde før 1. juli pga permisjonsfordelingen. Vi kan sikkert diskutere oss i mellom om vi skal dele litt på fellesukene dersom far bare får ti uker, men jeg syns det er tidlig å måtte være tilbake i full jobb fra mini er ca 7 måneder. Syns det var tidlig å dra fra nr 2 når han var 9 måneder... I hvert fall siden økonomien tillot 12,5 mnd med førstemann. Men det er klart, hadde mini dukket opp i juni f eks allerede neste uke så kunne vi kanskje fått til en langhelg eller snau uke på hytta med resten av familien min andre uka i juli. Så aldri så galt at det ikke er godt for noe. Her kan det diskuteres fram og tilbake i det uendelige. Vil vi reise så langt 6 timer med så liten baby? Det er jo når de er så små at de er superenkle å ha med å gjøre. Hva gjør vi med at vi ikke får tre barneseter i baksetet på bilen? Setter vi noen på toget oppover? Får vi lånt oss en stor nok bil? Klarer vi å finansiere en ny bil? Hadde det ikke vært bedre å blitt hjemme og fått ferdig de nye soverommene? Det er i hvert fall nok å bruke penger på...
 
Statusoppdatering uke 37
Termin - 10.07.14 På vei - 37+0 uker Uker igjen - 3+3 uker igjen
Trimester - 3. trimester
Neste kontroll - 19. juni hos lege
Kjønn - Gutt
Navn - Har uten å rådføre meg med mannen kuttet listen med navn fra fem til to. Et navn ble uaktuelt for meg, to vet jeg var ganske uaktuelle for ham.
Nye innkjøp - Tja, kjøpte en pakke bleier her en dag.
Utstyr så langt
- Har masse fra første- og andremann, så det viktigste er på plass. Fått penger til å kjøpe Newbornsete til tripp trapp. Kommer også til å kjøpe ny tripp trapp og så må vi ha ny stellematte.
Melk i brystene - Ja den er nok der. Prøver å unngå å stimulere produksjonen, men måtte bare teste om jeg fikk ut noe i dusjen i går og fikk fram gulhvite dråper i begge bryst. Har en stund brukt ammeinnlegg kontinuerlig etter to episoder med våte flekker på klærne. Lite lekkert på jobb. I denne varmen har jeg ikke noe å dra utenpå heller.
Strekkmerker - Fortsatt ingen nye, fikk mere enn nok med førstemann
Aktivitet - Jepp, stadig dytting, pressing og dult
Tungt - Ja, nå må jeg si jeg syns det. Har begynt å bli litt plaget av bekkenet, sover dårligere, mer sliten.
Kynnere - Vet ikke. Er vel naturlig om de er der, men jeg har ikke merket meg noen.
Hodet festet - Vet ikke. Tror ikke det var festet da jeg var hos jordmor sist (2. juni). Kan ha festet seg siden, men forventer ikke at det har gjort det...
Barnerom - Blir ikke ferdig på en stund enda, men vi jobber med nytt soverom til oss selv, hvor baby skal sove noen måneder i hvert fall :)
Matkick - I grunn ikke. De tidligere antydningene er gått over.
Plager - Litt bekkenplager, vanskelig å snu seg i senga om natta. Halsbrann. Vann i beina. Varmen gjør at jeg stort sett bare passer ett par sko...
Humør - Som vanlig, er ikke noe hormontroll. Kanskje litt utålmodig og kortere lunte pga jeg er sliten.
Sykehusbagen
- Påbegynt. Pakket et sett "reserverklær" til baby, hentesettet er ikke handlet inn enda. Pakket nettingtruser jeg fikk tidligere i graviditeten, samt et par innesko til sykehusbruk. Har også pakket gave til brødrene fra babyen som de skal få ved første besøk. Får ikke pakket noe særlig av mine egne klær, jeg trenger de fortsatt til vanlig. Vet ikke hvilke jeg vil ha med meg heller... Pakket en joggebukse jeg ikke bruker til daglig. Pakking havner høyere på liste etter at jeg går i permisjon på torsdag.
Høygravid - Ja og føler meg sånn også!
Tanker om fødselen -
Har endelig innstilt hjernen på at baby ikke blir gedigen sånn at det blir uaktuelt med planlagt ks. Har ikke egentlig ønsket meg ks, det blir mye styr når jeg skal være alene med tre barn i sommer. Må kunne løfte mellomste for at det skal kunne gjennomføres tror jeg. Går og håper på like grei vaginal fødsel som sist med fødselstidspunkt 6.7. 7.7 er også greit, 7.7.14 blir jo litt artig dato ;) Godtar også alle tidligere dager i juli ;)
 
Back
Topp