Sure oppstøt og gaviscon

:)Solsikke:)

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Januarlykke 2019
JuniJubel2021
Hei,

Jeg er gravid i uke 27 og har en stund slitt med sure oppstøt og halsbrann. Bruker gaviscon mot dette.

Mitt spørsmål er bør jeg ta gaviscon hver gang jeg kjenner dette for å ikke ødelegge andre organer (spiserøret etc, regner med dette ikke har godt av denne behandlingen).

Alternativ to er å ta disse tbl når jeg ikke takler mer ( f.eks når jeg har prøvd å få til å sove i 1 t uten hell pga sure oppstøt). Slik at kroppen ikke venner til seg medikamentet, jeg blir avhengig, og virkningen kan begynne å avta etterhvert.

Jeg er også usikker hvor mye gaviscon kan påvirke babien.

Håper du kan veilede meg hva som er best løsning på lengre sikt;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
H
Hei,

Jeg er gravid i uke 27 og har en stund slitt med sure oppstøt og halsbrann. Bruker gaviscon mot dette.

Mitt spørsmål er bør jeg ta gaviscon hver gang jeg kjenner dette for å ikke ødelegge andre organer (spiserøret etc, regner med dette ikke har godt av denne behandlingen).

Alternativ to er å ta disse tbl når jeg ikke takler mer ( f.eks når jeg har prøvd å få til å sove i 1 t uten hell pga sure oppstøt). Slik at kroppen ikke venner til seg medikamentet, jeg blir avhengig, og virkningen kan begynne å avta etterhvert.

Jeg er også usikker hvor mye gaviscon kan påvirke babien.

Håper du kan veilede meg hva som er best løsning på lengre sikt;)


Sent from my iPhone using BV Forum

Hei:)

Fint du bruker Gaviscon, det er et medikament som bare absorberes i ubetydelige mengder (det blir bare i mage/tarm-kanalen også går det ut igjen) så det kan derfor brukes under graviditet.

Du kan ta 1-3 tabletter Gaviscon omtrent en halvtime etter du har spist, før du skal legge deg eller når du kjenner ubehag. Jeg synes det er mye bedre at du tar 1-3 tabletter (avhengig av hva du trenger) før du legger deg så du får sove. Det er veldig viktig at du får sove og er uthvilt til babyen kommer:)

Videre skjønner jeg at du ikke ønsker å ta for mye Gaviscon, men det er helt uproblematisk å bruke dette når du har behov for det. Det er mye bedre at du tar Gaviscon enn at du går rundt og plages mye med sure oppstøt og halsbrann.
Du kjenner sikkert til små ting du kan gjøre i hverdagen for å prøve å dempe litt på plagene i tillegg til medisiner, som for eksempel å ikke være så fysisk aktiv rett etter du har spist osv. Du kan lese mange fine tips i denne brosjyren fra Apotekforeningen: http://www.apotek.no/Admin/Public/D...Foreldrebrosjyrer/17+nettfolder+halsbrann.pdf

Lykke til med den lille:)
Hilsen
Åse
 
Tusen takk for hjelpen;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp