Surdeig starter

Virrehøna

Forumet er livet
Desemberskatter 2016
Januar 2017
Nå håper jeg her er bakeglade damer.

Jeg har så lyst til å prøve meg på surdeig. Men sliter så med å bestemme meg for hvilken surdeig starter jeg skal prøve meg på å lage.

Har dere noen fabelaktige oppskrifter tips og råd?
 
Jeg fant en på youtube. Tror det var 1 kopp vann og 2 kopper hvetemel. Dagen etter tar du ut halvparten og tilsetter mer vann. Husker ikke helt er ett par år siden jeg gjorde det. Var greitt å bake med da.
 
Jeg fant en på youtube. Tror det var 1 kopp vann og 2 kopper hvetemel. Dagen etter tar du ut halvparten og tilsetter mer vann. Husker ikke helt er ett par år siden jeg gjorde det. Var greitt å bake med da.

Brukte samme oppskrift da jeg lagte min surdeigstarter for x antall år siden. Du kan bruke hvilke som helst meltype (bokhvetemel el kikertmel er gode alternativer hvis du vil lage en glutenfri surdeigstarter).

Så er det bare å ta ut litt surdeig og tilsette mer vann og mel 1 gang per dag frem til det lukter syrlig. Bruker å ta 3-4 dager. Jeg bruker å oppbevare surdeig i kjøleskapet når de ikke er i bruk. Så får de «mat» (mel og vann) ca en gang i uka hvis det tar lang tid i mellom hver gang de brukes.
Har en laget på grov sammalt rug som er ca 10 år gammel. Den kan jeg bruke rett fra kjøleskapet siden den er så gammel.
Har en glutenfri laget på bokhvetemel som er ca 1 mnd gammel. Den må stå ute og mates et par dager før den er klar til bruk :)
 
Jeg har lest at man skal vente til man får ordentlige bobler før man mater den. Men er det ikke veldig mye starter hvis man tar en hel kopp mel og en hel kopp vann? Jeg bruker en ss speltmel og litt mer enn en ss vann.
 
Jeg har lest at man skal vente til man får ordentlige bobler før man mater den. Men er det ikke veldig mye starter hvis man tar en hel kopp mel og en hel kopp vann? Jeg bruker en ss speltmel og litt mer enn en ss vann.
Jo, kan bli litt mye. Det viktigste er vel at det tilsettes såpass med vann at deigen ikke er for tørr.
 
Jeg har lest at man skal vente til man får ordentlige bobler før man mater den. Men er det ikke veldig mye starter hvis man tar en hel kopp mel og en hel kopp vann? Jeg bruker en ss speltmel og litt mer enn en ss vann.

Man må mate den regelmessig ca 1 gang per dag for å få igang bakteriekulturen (boblene), uten mat ingen bobler. Når boblene først har kommet og man lar surdeigen stå i dvale i kjøleskapet så må man vekke den til liv igjen med litt mat (vann+mel) og når boblene kommer er den klar til bruk igjen.

Når man skal lage surdeigstarter er det ofte enklere å lage en stor starter enn en liten for å få nok grobunn til bakteriekultur + at hver gang man gir den mat så kaster man ut litt (like mye ut som inn).
 
Back
Topp