Sunn graviditet denne gangen

hurraforfredag

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg er gravid med barn nummer to med termin i slutten av februar. Gikk opp nesten 30kg med nummer en og er livredd for at det skal skje igjen. Lurer på om det er flere som vil være med på en støttetråd for å begrense vektoppgang til et passe nivå?

Jeg er normalvektig nå og målet er å holde meg til max 15kg oppgang :)
 
Samme her. Nr 3 her og gikk opp 25-30 på begge de andre. Men.. med 1mann så var jeg 18 år, forbrenning som en hest. Helt til jeg ble gravid. Trodde jeg fortsatt kunne spise hva jeg ville og hvor ofte jeg ville. Bodde i gokk, treningssenter og fjellturer osv var et ukjent fenomen.

Med nr 2 så fikk jeg tidlig bekkenløsning, blødninger fra uke 18-30 så hadde en rolig livsstil. Men da var jeg treningsnarkoman forrut og god forståelse på kosthold. Spiste ikke usundt. Men spiste 10kg gulrøtter i uka. Etter passerte 25 kg nektet jeg å veie meg. Gikk opp litt mer.

Nå har jeg ikke veid meg i løpet av disse ti ukene av svangerskapet. Men så er jeg av den som der kroppen og ikke kg'ene.

Nå trener jeg mye styrke, fjellturer og kondisjon. Jeg akter å prioritere en sunn livsstil men også kose meg når jeg ønsker det.

Vi ønsker to tette så at kroppen er i normal modus og ikke sklir ut i mange kg over er viktig.
 
La oss få litt fart på denne tråden - kanskje vi kan dele litt enkle tips til trening og kosthold, og motivere hverandre litt? Jeg synder fælt om dagen og spiser veldig mye usunt, klarer ikke komme på lettvin og sunn middag[emoji28]
 
Så hyggelig at dere vil være med!

Her syns jeg også kosthold er vanskelig. I første trimester har det blitt en del brødmat og raske karbohydrater. Det er jo helt greit men kroppen har behov for mer fisk, protein og grønnsaker. Skal prøve å få satt opp en middagsplanlegger for familien denne uken. Det har vi uansett behov for! Av trening blir det for det meste gåturer så langt. Men ønsker også å få til litt hjemmestyrketrening. Tror kondisjon blir litt for ambisiøst slik som formen er nå, men noen litt raskere turer burde jeg få til.

Har ikke gått opp noe enda, men forrige gang kom hele min vektøkning etter uke 20. Så forventer egentlig omtrent det samme denne gangen [emoji28] Men skal prøve å være i forkant med gode vaner når vekten begynner å tikke oppover. Var ikke noe gøy å se 1-2kg opp hver uke i de siste 20 ukene [emoji15]
 
Gikk opp rett over 20kg selv med førstemann for 9år siden. Fikk beskjed i uke 8 om å holde meg mest mulig i ro og ligge mest mulig gjennom svangerskapet da jeg hadde stor sjanse for å miste og var livredd for at noe skulle gå galt. Hjalp heller ikke på at eg kun hadde cravings på sjokolade og kake.
Denne gangen har svangerskapet startet med mye blødninger og uvel form så har måtte spist jevnt gjennom dagen og spiser da dobbelt så mye som vanlig.
Når kvalmen går over vil eg mer inn i faste måltidsmønstre og begynne å trener igjen som før jeg ble gravid. har kun lyst på vanlig normal kost og orker ikke tanken på godteri eller noe med sukker så er lov å håpe at det holder seg.
 
Prøver alltid å ha noe grønnsaker liggende hjemme som kan kuttes opp og brukes som snacks om man blir fysen :) Typ gulrot, nepe, sukkererter, perletomat. Får jo aldri ha det i fred da, for han matmomsen av en sønn dukker magisk opp når man spiser, og peker på det du har med et forlangende "Takk!" :p
 
Bestemte meg for å begynne med vannaerobic. Har en rygg som plutselig ikke tåler så mye, men håper den blir litt mer solid utover vinteren med litt vanntrening [emoji848]
 
Lurt med oppkuttede grønnsaker. Det skal jeg prøve å begynne med og [emoji5]

Vannaerobic er jo fantastisk trening under graviditet. Det skulle jeg gjerne gjort selv. Men tiden/overskuddet til å prioritere er dessverre ikke på plass akkurat nå med full jobb og null energi. Håper på litt bedre energinivå i 2. trimester [emoji28]

Her har det blitt litt utskeielser siste uken pga bursdag og besøk. Har ikke turt å veie meg etter uken enda, tenker jeg venter noen dager til eventuell vannvekt er borte.

Tok en liten kikk på kurven min fra forrige graviditet og ser at 19 av nesten 30kg kom på i 3. trimester. Ingenting i første. Så tror nok jeg bør passe litt ekstra på når 3. trimester kommer [emoji15] Tydeligvis en ulvehunger som har kicket inn i den perioden ‍♀️
 
Tror ikke du kan bestemme hvor mye du akal gå opp.. Greit å leve sunt, men det er andre faktorer som spiller inn også
 
Nei, det er klart det er vanskelig å forhåndsbestemme akkurat kg man skal gå opp. Men det er jo satt en anbefalt mengde for vektoppgang fra Helsedirektoratet av en grunn. Høy vektoppgang gir økt risiko for blant annet svangerskapsforgiftning. Noe jeg fikk sist og absolutt ikke ønsker å få igjen. Så for meg handler det mest om å tilrettelegge for enn sunn og frisk graviditet mer enn tallet på vekta. Men tallet på vekta påvirker risiko for komplikasjoner som svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes, så synes det er viktig å være litt i forkant her [emoji18]
 
Jeg har tre svangerskap bak meg der jeg levde VELDIG forskjellig mtp sunnhet og aktivitet. Jeg gikk opp ca like mye likevel(det var mye). To kg mindre da jeg var minst i aktivitet og var mest usunn... Så det jeg tenker er; kjempeflott å leve sunt og være aktiv hvis man kan, MEN ikke fokusere mye på vekt og evt bli lei seg dersom man går mye opp likevel! Fort å blir littt smådeprimert når pilen bare peker oppover selv om man virkelig er flink! Noen bare går mye opp (pga diverse). Men absolutt flott å leve sunt :)
 
Absolutt enig i at kg i seg selv ikke nødvendigvis målet, men nettopp det å prøve å få det beste utgangspunktet for enn sunn graviditet. Vet at jeg ikke ofret det mange tankene forrige gang. Godt mulig vektoppgangen uansett ender på tilnærmet det samme nå, og det får i såfall bare være så lenge jeg vet at jeg har gjort gode valg for meg og barnet. Gikk ned alt sammen sist og har ingenting imot å ta den jobben etter fødsel. Men ønsker ikke å sette meg eller barnet i unødvendig dårlig form før fødsel heller. Men gode, bevisste valg er det viktigste [emoji18] For meg var det nok en del vann/ødemer sist, og slikt får jeg jo heller ikke styrt. Men både lege og jordmor er veldige positive til at jeg ønsker å gå opp den anbefalte mengden og helst ikke like mye som sist [emoji5]

Var det noe forskjell for deg på den fysiske formen når du hadde ulik aktivitet og var mer/mindre usunn? Tenker på fødsel og i tiden etterpå? Eller kjentes kroppen ganske lik uansett hvordan livsstilen var? [emoji5]
 
Kroppen kjentes overraskende lik! MEN det kan være en del fordi jeg var mye plaget av bekkenløsning etter det sunneste svangerskapet og aktiviteten derfor begrenset seg da...
 
Jeg gikk opp 30kg med første, selv om jeg var i super form og bevegde meg mye. Med nr 2 var jeg kjempe dårlig og gikk "bare" opp 15kg. Ingen graviditeter er like, men man kan jo prøve å gjøre det beste ut av det uansett ;)
 
Spennende å høre om erfaringer fra dere som har gjennomgått flere svangerskap allerede.

Å gjøre det beste ut av det man kan synes jeg også er en god instilling [emoji18]

Jeg har en teori om at jeg må ha spist større porsjoner enn nødvendig gjennom hele tredje trimester sist. Ikke nødvendigvis så mye usunne ting, men sannsynligvis langt over mitt dagsbehov. Skal være mer bevisst på det denne gangen. Har selvsagt ikke tenkt til å nekte meg selv mat. Men heller prøve å velge mat som metter lenger og har godt med grønnsaker i seg. Noe som bare er sunt for meg uansett, så får tiden vise om det vil ha noe å si på de 19 tredje trimester kiloene eller ikke. [emoji5] Tror faktisk ikke jeg har hørt om noen andre som har gått opp så mye i tredje trimester [emoji85]
 
10 av mine 15 kg kom i tredje trimester. Men var også da magen kom, så regner med de følgte med den :p Men skal sies at kostholdet ikke var det beste i den perioden (også var det jul og nyttår inni der :angelic:), så her har jeg fokus på å gå opp minst mulig frem til 3. Trimester for deretter å ha et bedre kosthold i løpet av det nå enn forrige gang :)
 
Hvordan går det med dere?

18 uker nå og her er det opp ca 1,5kg då langt. Nå begynner snart perioden jeg hadde heftig oppgang sist, gikk opp rett under en kg i uka fra 20-28 uker og så nesten 1,5kg i uka etter uke 28 [emoji15]. Synes selv gjør en god jobb nå med å holde meg unna søt og fet mat og spiser variert kost. Får også en times gåtur nesten hver dag. Så nå skal jeg holde fokus på å ikke skli ut av gode vaner [emoji5]
 
Jeg prøver men er nok ikke så flink som jeg ønsker. Er til normalt veldig striks og trener mye men.. Jeg fungerer nok ikke 100%. Det værste er bekkenløsning og veldig dårlig form med tanke på trening :( 50% sykmeldt. Absolutt ikke dette jeg så for meg. Opp 4 kg. 17+1 i dag.
 
Skulle liksom ikke ha noe ekstra sukker i dette svangerskapet. Funker ikke helt.... Sååå søtsugen hele tida jo :p
 
Back
Topp