Sultfølelse og vekt

Status
Stengt for ytterligere svar.

Peonen

Elsker forumet
Snøfnuggene 2018
Junilykke 2020 ♡
Jeg er nå 9 uker på vei. Jeg har en ganske stor sultfølelse. Jeg spiser normalt og passer på å spise grovt og proteiner osv. Det kommer veldig brått.
Har begynt å bevege meg litt mer enn vanlig og sovet litt dårlig i det siste, så tenker det kan være en grunn. Men er både redd for å spise for mye og legge på meg mye (har noen kg for mye fra før) og spise for lite for barnet. Vanskelig balansegang.
Bør jeg tracke det jeg spiser for å sjekke hvor mye jeg faktisk får i meg ila på en dag?
Og hvis jeg får i meg for lite kcal, er det da jeg som blir skadelidende av det og ikke barnet?
 
Jeg er nå 9 uker på vei. Jeg har en ganske stor sultfølelse. Jeg spiser normalt og passer på å spise grovt og proteiner osv. Det kommer veldig brått.
Har begynt å bevege meg litt mer enn vanlig og sovet litt dårlig i det siste, så tenker det kan være en grunn. Men er både redd for å spise for mye og legge på meg mye (har noen kg for mye fra før) og spise for lite for barnet. Vanskelig balansegang.
Bør jeg tracke det jeg spiser for å sjekke hvor mye jeg faktisk får i meg ila på en dag?
Og hvis jeg får i meg for lite kcal, er det da jeg som blir skadelidende av det og ikke barnet?

Aller først: GRATULERER! Utgangspunktet er at du skal fortsette å spise vanlig sunn mat og barnet får stort sett det det trenger uansett. Med andre ord, ikke stress med dette, men det er flott at du er motivert for å ta sunne og gode valg og du gjør allerede mange gode valg både for din dell og for den lille i magen.

I utgangspunktet bør du spise vanlig sunn mat mens du er gravid, men i tillegg må du ta noen ekstra hensyn. Vi vet at tilførselen av næringsstoffer til fosteret til en viss grad avhengig av hva du spiser. Det anbefales økt inntak av vitamin A, B, D, E og C, i tillegg til kalsium, fosfor, jern, jod, selen og essensielle fettsyrer, når du er gravid. I hovedsak bør dette økte behovet dekkes av maten du spiser.

1) Fråts i frukt og grønt.

Frukt og grønnsaker inneholder masse vitaminer, mineraler og fiber. Som kroppen din har økt behov for i denne perioden. I tillegg er frukt, bær og grønnsaker svært gode kilder til antioksidanter. Målet er minst ”fem om dagen”. “Fem om dagen” tilsvarer fem håndfuller frukt og grønnsaker.


2) Tenk grovt!

Grove kornprodukter metter bedre, holder fordøyelsen i gang, gir mer stabilt blodsukker og inneholder mer jern, B-vitaminer og kostfiber enn fint brød. Behovet for jern øker når du er gravid, og mange trenger ekstra fiber fordi de sliter med forstoppelse. Det er derfor ekstra viktig at du velger grove kornprodukter når du er gravid. Som grovt brød regnes et brød med minimum 50 prosent sammalt mel.


3) Spis fisk!

Både mager og fet fisk er sunt og godt. Fet fisk som laks, ørret, makrell og sild har et høyt innhold av omega-3-fettsyrer og vitamin D. Det er ekstra høy konsentrasjon av omega-3-fettsyrer i hjernen og netthinnen i øyet.. Siden fettsyrene overføres fra mor til barn via morkake, vil tilstrekkelig omega-3 i mors kosthold være viktig for at barnet skal få en optimal utvikling av hjernen og synet. Mors inntak av fiskefett er avgjørende. Vitamin D er nødvendig for å ta opp kalsium fra tarmen og er derfor viktig bade for dannelsen av det nye skjelettet og for vedlikeholdet av ditt skjelett. En brødskive med makrell i tomat, laks, ørret, sild eller brisling om dagen og fet fisk til middag 1–2 ganger i uken dekker behovet for både vitamin D og omega-3-fettsyrer. Dersom du ikke spiser så mye fet fisk, bør du ta tilskudd i form av tran, trankapsler eller andre omega-3-kapsler med vitamin D.


4) Bruk magre melkeprodukter

Når du er gravid, skal kalsiumet fra deg bygge opp skjelettet til barnet ditt. Hvis du får i deg for lite kalsium, vil det skje en gradvis nedbrytning av skjelettet ditt for å frigjøre tilstrekkelige mengder kalsium til fosteret. Melk og melkeprodukter er spesielt rike på kalsium, som det er forholdsvis lite av i de fleste andre matvarer. Dersom du ikke spiser/drikker melk eller melkeprodukter, bør du bruke kalsiumberiket ris, soya eller havremelk, eller ta et kalsiumtilskudd for å få dekket kalsiumbehovet. Det er noe kalsium i grønne grønnsaker, sardiner og mandler, men man må spise veldig mye av disse matvarene hver dag hvis man skal får i seg tilstrekkelig med kalsium fra disse matvarene.


5) Få nok jern.

Gravide har økt behov for jern. Det er viktig å ha et jernrikt kosthold og noen trenger tilskudd av jern i tillegg. I et vanlig norsk kosthold bidra grovt brød og andre grove kornvarer med mest jern, mens kjøtt, blod og innmat kommer på en god andreplass. Bare en liten andel av jernet i kosten tas opp av kroppen. Ved å spise C-vitaminrike matvarer som kiwi, sitrusfrukter, bær, nypeekstrakt, paprika og kål som en del av måltidet kan man øke oppsugingsgraden. Te, kaffe og melk til måltidet, kan derimot hemmer oppsugingen av jern.


6) Spar på sukkeret!

Sukker gir bare tomme kalorier og et høyt inntak av tilsatt sukker fortrenger mer næringsrike matvarer fra kostholdet og kan føre til for lavt inntak av vitaminer og mineraler. Det er derfor viktig å begrense sukkerinntaket. En norsk studie har dessuten vist at et høyt inntak av tilsatt sukker er assosiert med økt risiko for svangerskapsforgiftning.


7) Ta folat.

Folat er vist å reduserer risikoen for ryggmargsbrokk. Tilskudd av folat anbefales i hele perioden man forsøker å bli gravid og til man er ca. 12 uker på vei, for å forebygge ryggmarksbrokk hos barnet.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp