Sukkerfritt og aspartam

FrkLillegutt...

Flørter med forumet
Jeg har nylig nå i uke 34 fått diagnose svangerskapsdiabetes. Jeg ønsker å spise så sukkerfritt jeg kan, men vil heller ikke ha i meg aspartam. Syns det er lite sukkerfritt og enda mindre uten aspartam. Noen tips?
 
Jeg har nylig nå i uke 34 fått diagnose svangerskapsdiabetes. Jeg ønsker å spise så sukkerfritt jeg kan, men vil heller ikke ha i meg aspartam. Syns det er lite sukkerfritt og enda mindre uten aspartam. Noen tips?


Hei FrkLillegutt,

Det er veldig viktig med et sunt kosthold ved svangerskapsdiabetes. Det anbefales at man reduserer inntaket av tilsatt sukker, men man kan bør fortsatt få i seg karbohydrater fra for eksempel grove kornprodukter. I tillegg er det viktig at man spiser mye grønnsaker. Vann som tørstedrikk anbefales, og at man velger magre (fettfattige) kjøtt- og meieriprodukter. Regelmessige måltider anbefales, og fysisk aktivitet er viktig.

Når det gjelder produkter som ikke inneholder aspartam, men lite tilsatt sukker, så bør man se etter produkter som inneholder naturlig lite tilsatt sukker. Disse matvarene inneholder naturlig sukker, og vil føre til en blodsukkerstigning, men stigningen vil ofte bli jevnere ettersom maten også inneholder andre næringsstoffer, slik som for eksempel proteiner, som påvirker stigningen.

Dersom du tenker på typer snacks og drikke som kan være alternativer til brus og godteri, kan man for eksempel kutte opp frukt og ha en yoghurtdip basert på yoghurt naturell uten tilsatt sukker. I tillegg kan man benytte seg av yoghurt naturell og heller tilsette små mengder frukt, bær eller nøtter. Hvor mye man tilsetter avhenger av hva man spiser eller drikker det sammen med og hva man har spist tidligere på dagen.

Du kan fint drikke melk selv om du har svangerskapsdiabetes. Dette kan du lese mer om her. Melk vil føre til en lavere blodsukkerstigning enn ved inntak av for eksempel saft eller lignende. Melk som drikkes sammen med måltidene vil føre til en lavere blodsukkerstigning enn om den drikkes alene. Dersom man er ute etter det søte, finnes det melk som er laktoseredusert og har en naturlig søtsmak, i tillegg finnes det sjokolademelk uten tilsatt sukker. Denne er også uten kunstig søtning. Melk er viktig for gravide og ammende, ettersom det er den beste kilden til jod i det norske kostholdet. Jod er viktig for blant annet utviklingen av hjernen til fosteret. Nye undersøkelser viser at norske gravide ofte får i seg for lite jod.

Les mer: Derfor trenger du ekstra mye jod når du er gravid eller ammer.

Andre alternativer til brus er kullsyreholdig mineralvann slik som for eksempel Farris. Disse fås med smak, og kan også tilsettes små mengder fruktjuice for eksempel.

Lykke til! :happy:
 
Back
Topp