Studenter tilbys statlig støtte

Har noen en nyhetsartikkel å linke til om dette?
 
Når en allerede klager over at for mye penger går ut slik at velferdsstaten vil dø ut om noen år? En er jo ikke garantert at det vil fødes flere barn for det.

Ikke at jeg er imot det, for jeg vet ikke nok, men kjenner jeg er litt skeptisk.
 
Det er nok verdt et forsøk! Syns også kan gjøre det gunstigere for alle å få barn. Ikke tvinge foreldrene til gitte ordninger likestillingens navn, bedre barselomsorg både på sykehuset og hjemme og anerkjenne at graviditet og fødsel og barseltid er som en jobb, det også!
 
Akkurat på nyhetene.

Aldri har barnefødsler vært lavere. Politiker ønsker å tilby studenter og unge med bidrag , om de får barn.

Er dette en løsning?

Kan jo se for meg at noen vil se positivt, men vil de gi noe effekt? Det tviler jeg på...ganske sterkt egenlig:/
Det er jo en veldig fin ordning med at man får hele studielånet det første året etter man har født omgjort til fødselsstipend. Og at man kan gå opp til eksamen selv om man har permisjon. Det har medført at jeg i hvertfall fortsetter å studere :)
 
Det er jo en veldig fin ordning med at man får hele studielånet det første året etter man har født omgjort til fødselsstipend. Og at man kan gå opp til eksamen selv om man har permisjon. Det har medført at jeg i hvertfall fortsetter å studere :)
Men ville du ha planlagt barn med studiene? Barnet er jo der de neste 3 til5 årene kommer Ann på studiene såklart
 
Men ville du ha planlagt barn med studiene? Barnet er jo der de neste 3 til5 årene kommer Ann på studiene såklart
Jeg studerer deltid samlingsbasert og jobber 100%. Planlegger å få ett barn til før jeg er ferdig å studere. Dette går helt fint fordi mannen min tar hovedtyngden hjemme. Men mest av alt handler det om struktur og rutiner. Og forståelsen av at i en periode nå så er det jobb, studier og familie som gjelder. Jeg prøver å lese mest mulig pensum den uken jeg er borte slik at all tid jeg har hjemme utenom jobb går med til å fokusere barna og mannen. Jeg tror at er man innstilt på å få det til så går det. Selvfølgelig forutsatt at jeg/vi har friske barn. I tillegg hjelper mamma og pappa bra til som barnevakt og med å lage en middag en gang i blant for at det skal gå :)
 
Kommer veldig an på! For meg hadde det vært veldig greit, er student på høgskole nå :p
Jeg synes det kunne være verdt et forsøk i det minste!
Det er mange som har lyst på barn tidligere men ikke får barn fordi de studerer til mastergrad, og det kan jo ta noen år :)
 
Syns heller de kan prøve å stimulere folk til å få unger før de har fast jobb; eier bolig; giftet seg osv.

Studietiden er best og enklest uten barn. Men kjekt å feks kunne få barnet et par mnd etter siste eksamen uten å sitte nesten på konkursens rand i «permisjonstiden»
 
Men ville du ha planlagt barn med studiene? Barnet er jo der de neste 3 til5 årene kommer Ann på studiene såklart
Jeg har planlagt å få barn i studiene, det er helt greit, jeg har 100% skole, samlingsbasert og han har derfor mulighet til å "ta over" nesten hele permisjonen, og vi får derfor vært hjemme med baby sammen, hver gang jeg ikke har samling, i nesten ett år. Synes det er en flott måte å gjøre det på.
Ville ikke gjort det på samme måte om jeg hadde fulltid oppmøte på skolen.
 
Jeg har planlagt å få barn i studiene, det er helt greit, jeg har 100% skole, samlingsbasert og han har derfor mulighet til å "ta over" nesten hele permisjonen, og vi får derfor vært hjemme med baby sammen, hver gang jeg ikke har samling, i nesten ett år. Synes det er en flott måte å gjøre det på.
Ville ikke gjort det på samme måte om jeg hadde fulltid oppmøte på skolen.
Det kommer Ann på studiene [emoji14] blir vanskelig med 100 % å sitte fysisk på skolen
 
Det kommer Ann på studiene [emoji14] blir vanskelig med 100 % å sitte fysisk på skolen
Er jo nettopp det jeg skriver :p

Hjelper jo lite å få studiepengene for det året når man likevel blir hengende etter i de studiene man har mye oppmøte
 
Tenker at det ikke er en så dum tanke. Hadde hjulpet oss som tar lengre utdannelser, eller etterutdanner seg :) Det er nok mange som venter lengre med å få barn fordi de skal ta master-/doktorgrad. Ser ikke for meg at det blir noe problem med at unge studenter velger å få barn "for tidlig". Det vil jo ikke akkurat lønne seg økonomisk å få barn uansett:p

Selv holder jeg på med utdanning nr. 2 pga oljekrisen, og prøver samtidig å få barn. Det blir sikkert litt trang økonomi hvis vi får barn mens jeg gjør meg ferdig med utdannelsen, men vi skal klare å betjene huslån og diverse :) Tror flere ville gjort som meg hvis støtten var større.
 
Hadde vært en god idé. Kjenner flere som har blitt uplanlagt gravide i studietid og valgt å beholde likevel, alle rundt 25-27 år, så tror ikke at flere helt ferske studenter rett fra VGs ville blitt planlagt gravide grunnet dette ;) men det hadde vært en god mulighet for at flere i slutten av studietida si ville fått barn. Er jo også vanlig å jobbe et par år eller folkehøgskole før studietida, selv om en del går rett fra videregående til høgskole/ universitet.
 
Back
Topp