Studenter - fødselsstipend

FruMN

Betatt av forumet
Hvordan er reglene egentlig? Jeg har en eksamen 30. November som da bli før permisjonsperioden. Om jeg ikke møter på den, har jeg rett på fødselsstipend da? Jeg har termin 24.12 så da starter vel permisjonen 3.12
 
Om det er en fornuftig grunn til å ikke møte opp kan du sykemelde deg tror jeg. Men må nesten dobbeltsjekk, er noen uker siden jeg leste på dette selv :)
 
Om det er en fornuftig grunn til å ikke møte opp kan du sykemelde deg tror jeg. Men må nesten dobbeltsjekk, er noen uker siden jeg leste på dette selv :)
Fornuftig grunn blir vel rett og slett at det er for mye nå... jeg klarer ikke det jeg klarte forrige gang. Jobber ved siden av og det gikk Ok forrige gang. Denne gangen får jeg det rett og slett ikke til, mest fordi jeg sover så dårlig.. så det er jo ikke akkurat nok til å sykemeldes derfor jeg lurte på om fødselsstipendet blir avbrutt om jeg ikke møter :)
 
Last edited:
Fornuftig grunn blir vel rett og slett at det er for mye nå... jeg klarer ikke det jeg klarte forrige gang. Jobber ved siden av og det gikk Ok forrige gang. Denne gangen får jeg det rett og slett ikke til, mest fordi jeg sover så dårlig.. så det er jo ikke akkurat nok til å sykemeldes derfor jeg lurte på om fødselsstipendet blir avbrutt om jeg ikke møter :)
Du må vel ha sykemelding/uttalelse fra lege for å kunne ha gyldig fravær fra eksamen. Men det burde vel ikke være noe problem å få?
 
Du må vel ha sykemelding/uttalelse fra lege for å kunne ha gyldig fravær fra eksamen. Men det burde vel ikke være noe problem å få?
Jeg veit ikke. Har aldri hatt sykemelding eller uttalelser fra legen før.. Får bare prøve å se hvordan det går... :)
 
Last edited:
Jeg veit ikke. Har aldri hatt sykemelding eller uttalelser fra legen før.. Hva skal jeg si? Jeg er veldig sliten etter jobb, og har en toåring i tillegg. Sover dårlig på natta. Ingen ting av det jeg leser fester seg... føles helt håpløst. Dette er noe jeg normalt klarer, og klarte første svangerskap. Men nå føler jeg meg på en måte litt teit når jeg jobber 50 % vedsiden av 100 % studie. Burde kanskje skjønt at det ikke gikk når jeg i tillegg er mamma.

Burde ikke være noe problem å få sykemelding til eksamen pga. dette :)
 
Er du gravid og skal ha permisjon fra utdanningen, kan du ta permisjon tre uker før fødselen. Tar du permisjon tidligere enn det, må du dokumentere årsaken til det.
Hvis du tar permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, mister du retten til foreldrestipend. Du kan likevel få foreldrestipend hvis du oppfyller ett av punktene nedenfor:

  • Sykdom gjør at du må ta permisjon før tre uker før fødselen. Du må sende dokumentasjon fra legen din sammen med søknaden.
  • Lærestedet ditt krever at du skal ta permisjon før tre uker før fødselen fordi
    -det ikke er mulig for lærestedet å tilby deg å fortsette utdanningen etter at semesteret har startet når du er tilbake i utdanning, eller
    -utdanningen du tar ikke i tilfredsstillende grad kan tilrettelegges for gravide.

    Du må sende dokumentasjon sammen med søknaden din som viser at dette var et krav fra lærestedet.
Kanskje du oppfyller en av disse? Hvis ikke hadde jeg nok bare møtt opp på nok obligatorisk undervisning og møtt opp på eksamen for å trekke meg. Da får du vel ta konteeksamen etter jul eller evt ta eksamen med neste kull om det er et alternativ? :)
 
Er du gravid og skal ha permisjon fra utdanningen, kan du ta permisjon tre uker før fødselen. Tar du permisjon tidligere enn det, må du dokumentere årsaken til det.
Hvis du tar permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, mister du retten til foreldrestipend. Du kan likevel få foreldrestipend hvis du oppfyller ett av punktene nedenfor:

  • Sykdom gjør at du må ta permisjon før tre uker før fødselen. Du må sende dokumentasjon fra legen din sammen med søknaden.
  • Lærestedet ditt krever at du skal ta permisjon før tre uker før fødselen fordi
    -det ikke er mulig for lærestedet å tilby deg å fortsette utdanningen etter at semesteret har startet når du er tilbake i utdanning, eller
    -utdanningen du tar ikke i tilfredsstillende grad kan tilrettelegges for gravide.

    Du må sende dokumentasjon sammen med søknaden din som viser at dette var et krav fra lærestedet.
Kanskje du oppfyller en av disse? Hvis ikke hadde jeg nok bare møtt opp på nok obligatorisk undervisning og møtt opp på eksamen for å trekke meg. Da får du vel ta konteeksamen etter jul eller evt ta eksamen med neste kull om det er et alternativ? :)
Ja, faget går over ett år og det er veldig mye juss. En slags "deleksamen" i november. Reglene endrer seg såpass at det er andre lover som gjelder neste år. Det blir nok å ta hele faget med neste kull. Hater å møte på eksamen når jeg vet jeg kommer til å stryke, men ja. Det er nesten eneste mulighet om jeg ikke får en slags erklæring av legen min.
 
Er du gravid og skal ha permisjon fra utdanningen, kan du ta permisjon tre uker før fødselen. Tar du permisjon tidligere enn det, må du dokumentere årsaken til det.
Hvis du tar permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, mister du retten til foreldrestipend. Du kan likevel få foreldrestipend hvis du oppfyller ett av punktene nedenfor:

  • Sykdom gjør at du må ta permisjon før tre uker før fødselen. Du må sende dokumentasjon fra legen din sammen med søknaden.
  • Lærestedet ditt krever at du skal ta permisjon før tre uker før fødselen fordi
    -det ikke er mulig for lærestedet å tilby deg å fortsette utdanningen etter at semesteret har startet når du er tilbake i utdanning, eller
    -utdanningen du tar ikke i tilfredsstillende grad kan tilrettelegges for gravide.

    Du må sende dokumentasjon sammen med søknaden din som viser at dette var et krav fra lærestedet.
Kanskje du oppfyller en av disse? Hvis ikke hadde jeg nok bare møtt opp på nok obligatorisk undervisning og møtt opp på eksamen for å trekke meg. Da får du vel ta konteeksamen etter jul eller evt ta eksamen med neste kull om det er et alternativ? :)
Mye bra info her! Supert at de som virkelig kan ting, forklarer for oss andre. :)
 
Du kan også trekke deg innen 14 dager før eksamen, da har du gyldig fravær. Ville snakka med lærestedet om beste alternativ for deg, det kan variere i forhold til studie, progresjon og andre ting :)
 
Må vel ha en viss progresjon for fortsatt rett på stipend tror jeg?
Ja, det må man. Tenkte mer på progresjon i forhold til når det er lurt å ta den eksamenen, ikke i forhold til Lånekassa.
 
Back
Topp