Strikking for nybegynnere

Maskestoppere? Sånne propper i enden når man strikker med to pinner? Eller hva?

Strikker bare med rundpinner jeg
Man stapper de i pinnen ja. Jeg gjør det ikke på enkle pinner. Jeg stapper de kun på rundpinne. Veldig greit å ikke være redd for noe glippee av i veska :)
 
Man stapper de i pinnen ja. Jeg gjør det ikke på enkle pinner. Jeg stapper de kun på rundpinne. Veldig greit å ikke være redd for noe glippee av i veska :)
Ahh. Når du legger det fra deg ja. Da skjønner jeg.
 
Ahh. Når du legger det fra deg ja. Da skjønner jeg.
Ja. Ellers står de veldig i veien for noe strikk hvertfall. Men når det skal bare ligge der er de veldig kjekke å ha. Men jeg bruker de ikke på strømpepinner. Må ha så mange da [emoji14]
 
Nå trenger jeg tips og råd :D
Jeg skal begynne på leggvarmere. Jeg har lyst til å lære å strikke vrang. Kan jeg strikke 1 rett 1 vrang 1 rett 1 vrang etc? Vil det se rart ut?
Jeg skal strikke med 4 pinner. Hvor mange masker bør jeg bruke? Eller er det individuelt?
 
Det ser ikke dumt ut. Du bør strikke vrangbord tenker jeg. Men om du tar to rett og to vrang eller en rett og en vrang er opp til seg, to er nok mer vanlig

Hvor mange masker du trenger avhenger av tråden og hvor tykke pinner du har

Vrangbord vil jo bli litt elastisk, men finn ut hvor mange cm du trenger og strikk en liten prøveløp for å se hvor mange cm det blir (ta evt utgangpunkt i det som står på garnet)
 
Det ser ikke dumt ut. Du bør strikke vrangbord tenker jeg. Men om du tar to rett og to vrang eller en rett og en vrang er opp til seg, to er nok mer vanlig

Hvor mange masker du trenger avhenger av tråden og hvor tykke pinner du har

Vrangbord vil jo bli litt elastisk, men finn ut hvor mange cm du trenger og strikk en liten prøveløp for å se hvor mange cm det blir (ta evt utgangpunkt i det som står på garnet)

Hmmm. Da må jeg finne ut hva en vrangbord er. Det står sikkert i en a de nye bøkene mine :D
Jeg mener at pinnene er i størrelse 8. Jeg husker ikke hvorfor, men det kom til den størrelsen ut i fra det som sto i den ene boken.
 
På rundpinner strikker jeg automatisk annen hver vrang og rett. Det blir fine pledd av det.
 
Snart ferdig med denne ❤️

3494DB7B-CB95-4868-8A3E-00374CDB9D8F.jpeg
 
Hmmm. Da må jeg finne ut hva en vrangbord er. Det står sikkert i en a de nye bøkene mine :D
Jeg mener at pinnene er i størrelse 8. Jeg husker ikke hvorfor, men det kom til den størrelsen ut i fra det som sto i den ene boken.
Vrangbord er sånn som oftest øverst på raggsokker og nederst på gensre etc, en rett og en vrang eller to rett og to vrang etc
 
Vrangbord er sånn som oftest øverst på raggsokker og nederst på gensre etc, en rett og en vrang eller to rett og to vrang etc

OK. Tenkte det var en kant jeg. Men det høres bra ut :)
 
Vel, grytekluten er ferdig :D
Nå blir det spennende å se om jeg får tovet den! Og så må jeg få til en hank. Litt usikker på hva som blir best. Kan flette tråd og sy i, eventuelt tvinne. Og så lurer jeg på om jeg skal feste hanken før eller etter toving. Må tenke litt på den :)
 
I dag lærte jeg at jeg strikker med engelsk teknikk. Jeg har hele tiden trodd at jeg bare var rar ^^
 
Hva betyr "DROPS Settp nr 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm." ?
 
Vel. Det betyr at du skal bruke pinner så tykke som må til for å få 11 masker på 10 cm i bredden og strikket du femten pinner skal det bli 10 cm høyt, normalt er det pinne 8 som gir dette men reguler om du har annen strikkefasthet.

Det er dette du skal strikke leggvarmere i? Mål ønsket vidde og legg opp ca like mange masker som cm. For 20 cm antyder strikkefasthet 22 masker men siden du skal ha ribbestrikk/vrangbord ville jeg tatt noen til. Det blir litt mindre enn glattstrikk
 
Vel. Det betyr at du skal bruke pinner så tykke som må til for å få 11 masker på 10 cm i bredden og strikket du femten pinner skal det bli 10 cm høyt, normalt er det pinne 8 som gir dette men reguler om du har annen strikkefasthet.

Det er dette du skal strikke leggvarmere i? Mål ønsket vidde og legg opp ca like mange masker som cm. For 20 cm antyder strikkefasthet 22 masker men siden du skal ha ribbestrikk/vrangbord ville jeg tatt noen til. Det blir litt mindre enn glattstrikk

Ja det der fant jeg på en oppskrift på leggvarmere.
Hmmm. Bør jeg bare fokusere på glattstrikk kanskje? Jeg har jo aldri strikket med 4 pinner før. Hvordan vet jeg hvilken vidde jeg trenger? Er det rundt leggen min? Ja, jeg er fullstendig nybegynner :oops:
 
Ja, vidden du ønsker er målet rundt leggen. Du trenger ikke fokusere på glattstrikk, men strikkefasthet er alltid oppgitt i glatttrikk.

Jeg tenker kanskje 14-16 masker pr 10 cm er et greit utgangspunkt å prøve deg på med to rett og to vrang som gir en fin og elastisk grei strikk tenker jeg. få i alle fall et antall masker som minimum går opp i 2, helst 4 siden du har fire pinner sånn at du kan ha like mange på hver.
 
Ja, vidden du ønsker er målet rundt leggen. Du trenger ikke fokusere på glattstrikk, men strikkefasthet er alltid oppgitt i glatttrikk.

Jeg tenker kanskje 14-16 masker pr 10 cm er et greit utgangspunkt å prøve deg på med to rett og to vrang som gir en fin og elastisk grei strikk tenker jeg. få i alle fall et antall masker som minimum går opp i 2, helst 4 siden du har fire pinner sånn at du kan ha like mange på hver.

Takk :)
 
73c7a61d03fc416e642f5f74f4a27265.jpg

Da er luen til lille ferdig [emoji1] den er ikke helt jevnt strikket, og noen steder er det blitt litt rart for jeg måtte rekke opp og da ble noen av maskene vridd litt da jeg tok de på pinnene igjen. Men, den er laget med kjærlighet [emoji1]

Den var kjempe fin og søt[emoji7][emoji1305]
 
Back
Topp