Strikking for nybegynnere

Fra2til3

Gift med forumet
JuniJubel2021
Har satt meg ett mål denne høst/vinteren.
Jeg skal lære meg og strikke![emoji106]
Kan ingen verdens ting, så om noen her inne har noen gode læretips taes det med stor glede i mot[emoji1]

Hvilke type strikkepinner burde jeg begynne med?
Er det noen som vet om et bra YouTube-klipp jeg kan se på for å lære?:)

Er du også nybegynner og ønsker å lære? Sleng deg med her og skravl i vei[emoji1]
 
Vet du jeg anbefaler deg å begynne med noe du vil strikke, noe du vil ha. For da holder du motivasjonen oppe [emoji4]Jeg startet med nisseluer [emoji1303]Jeg kaller meg fortsatt nybegynner for jeg er ikke super flink enda. Men har blitt noen gensere, kyser og rompere [emoji1]
Mitt triks er å ikke lese hele oppskriften på engang, for da skjønner jeg ikke noe. Jeg tar ett og ett skritt, og vi alle gjør feil på veien. Husk det [emoji4]Har du små barn? Vinterkysa, er ett lett strikket plagg. Også bobleshorts er ganske enkelt [emoji1303]
 
Vet du jeg anbefaler deg å begynne med noe du vil strikke, noe du vil ha. For da holder du motivasjonen oppe [emoji4]Jeg startet med nisseluer [emoji1303]Jeg kaller meg fortsatt nybegynner for jeg er ikke super flink enda. Men har blitt noen gensere, kyser og rompere [emoji1]
Mitt triks er å ikke lese hele oppskriften på engang, for da skjønner jeg ikke noe. Jeg tar ett og ett skritt, og vi alle gjør feil på veien. Husk det [emoji4]Har du små barn? Vinterkysa, er ett lett strikket plagg. Også bobleshorts er ganske enkelt [emoji1303]

Har ingen barn selv enda, men vi prøver på vårt første :)
Nisseluer er koselig da. Er jo snart tiden for det :) Har jo tantebarn. Vet ikke om sokker er ett vanskelig prosjekt for en nybegynner?
Hvor kan jeg finne oppskrifter på ting?[emoji1]
 
Jeg kan å strikke skjerf. Fram og tilbake. Lærte meg å legge opp masker for noen dager siden :D
Googlet det og prøvde det, og det gikk overraskende lett :)
Jeg har lyst til å lære meg mønster.
Jeg har strikket skjerf med tykt garn. Da går det fort, og jeg beholder motivasjonen. Da brukte jeg pinner i størrelse 11. Nå har jeg størrelse 3,5. Kjenner jeg kunne ha kjøpt litt større pinner. Men det kommer jo an på hva du skal lage. Jeg holder på med grytekluter. Skal du strikke babyklær ville jeg ikke ha brukt de største pinnene, uten at jeg sitter på ekspertise her :)
 
Vil bare tipse deg om å strikke noe som blir relativt fort ferdig også første gangen. Lettere å holde motet oppe og ikke gi opp når man ser det går fremover.
 
Jeg kan å strikke skjerf. Fram og tilbake. Lærte meg å legge opp masker for noen dager siden :D
Googlet det og prøvde det, og det gikk overraskende lett :)
Jeg har lyst til å lære meg mønster.
Jeg har strikket skjerf med tykt garn. Da går det fort, og jeg beholder motivasjonen. Da brukte jeg pinner i størrelse 11. Nå har jeg størrelse 3,5. Kjenner jeg kunne ha kjøpt litt større pinner. Men det kommer jo an på hva du skal lage. Jeg holder på med grytekluter. Skal du strikke babyklær ville jeg ikke ha brukt de største pinnene, uten at jeg sitter på ekspertise her :)

Lærte du deg av deg selv eller så du på klipp på nett?[emoji1]
Tror jeg kanskje burde begynte med skjerf for å få det inn i fingrene, også hadde det så gøy å klart å strikke ullsokker til vinteren[emoji4]
 
Vil bare tipse deg om å strikke noe som blir relativt fort ferdig også første gangen. Lettere å holde motet oppe og ikke gi opp når man ser det går fremover.

Det er ett godt tips![emoji1]
Jeg må lære meg og legge opp masker også tenker jeg at skjerf blir første prosjekt[emoji4]
 
Har ingen barn selv enda, men vi prøver på vårt første :)
Nisseluer er koselig da. Er jo snart tiden for det :) Har jo tantebarn. Vet ikke om sokker er ett vanskelig prosjekt for en nybegynner?
Hvor kan jeg finne oppskrifter på ting?[emoji1]

Sokker har jeg ikke turt å prøve meg på, fordi jeg har hørt hælen er vanskelig teknikk [emoji38]Om det er rett vet jeg ikke [emoji4]
Bare å Google egentlig, så dukker det opp en haug med oppskrifter. Noen er gratis også [emoji1303]
 
Jeg lærte meg å strikke for et par år siden med hjelp av youtube[emoji108]
Begynte med å strikke lapper, noen med rett masker, noen med vrange og noen blandet. Bare for å få det i fingrene først.
Nå strikker jeg så og si alt, med og uten mønster[emoji4]

Lykke til[emoji6]
 
Lærte du deg av deg selv eller så du på klipp på nett?[emoji1]
Tror jeg kanskje burde begynte med skjerf for å få det inn i fingrene, også hadde det så gøy å klart å strikke ullsokker til vinteren[emoji4]

Jeg fant filmer, men valgte å gå etter bilder istedenfor siden jeg ikke liker å følge instruksjoner på film.
På strikkeskolen.no finnes både film og bilder :)
 
Jeg lærte meg å strikke for et par år siden med hjelp av youtube[emoji108]
Begynte med å strikke lapper, noen med rett masker, noen med vrange og noen blandet. Bare for å få det i fingrene først.
Nå strikker jeg så og si alt, med og uten mønster[emoji4]

Lykke til[emoji6]

Lurt tips! Skjerf og lapper blir det nok en del av fremover da ja [emoji4]
Pr nå skjønner jeg virkelig ikke hvordan dere får til mønster[emoji85] Det ser jo helt umulig ut[emoji28]
 
Lurt tips! Skjerf og lapper blir det nok en del av fremover da ja [emoji4]
Pr nå skjønner jeg virkelig ikke hvordan dere får til mønster[emoji85] Det ser jo helt umulig ut[emoji28]
Det skjønte ikke jeg heller, men det er absolutt ikke umulig[emoji6][emoji108]
 
Lurt tips! Skjerf og lapper blir det nok en del av fremover da ja [emoji4]
Pr nå skjønner jeg virkelig ikke hvordan dere får til mønster[emoji85] Det ser jo helt umulig ut[emoji28]

Enig! Jeg tror jeg skal prøve mønster på den andre grytekluten, om jeg finner et som ser enkelt ut. Om det i det hele tatt er mulig :p
 
Garnstudio.no har gode forklaringer og filmer på norsk
 
Jeg er absolutt ikke god på å strikke [emoji85]

Men jeg strikket votter i 6.klasse, så jeg burde jo i grunnen få det til igjen [emoji13] Det er jo de varmeste vottene jeg har hatt [emoji23]

Jeg har strikket mye babytepper da, noen skjerf, og en hals. Og jeg har strikket tøfler. Det burde jeg gjort igjen, slet hull på dem i fjor vinter....

Har et skjerf liggende som jeg ikke er ferdig med enda, som jeg begynte på for ett år siden [emoji23]

Begynte på en genser på videregående, er fortsatt ikke ferdig [emoji23][emoji13][emoji23][emoji85]

Så jeg er nok for utålmodig [emoji13]
 
Back
Topp