Strikkepinne spørsmål :)

MiniMe80

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Vi som prøver :)
Spørsmål til dere flinke strikkedamene :)

Jeg har for vane å strikke litt for stramt, og da blir det jo ikke rett str på klærne jeg skal strikke. Prøver å strikke litt mindre stramt men får det ikke helt til, blir bare så ujevnt. Så det jeg tenkte på da var å strikke med tykkere pinner for å se om deg hjelper. Bruker samme garn, ikke tykkere garn, så det blir jo mer luft, og litt ledigere tenker jeg da :)

Hvis det står at man trenger pinne str 3.0, ville dere da ha økt til str 4.0, 4.5 eller 5.0?
 
Hvilken pinnetykkelse du bruker er faktisk ikke så viktig, det avgjørende er at strikkefastheten stemmer. :) Så det er vanskelig å si ut i fra din strikkefasthet om du skal gå opp én str osv. Hadde i utgangspunktet ville ha strikket en prøvelapp jeg, aldri så bortkastet tid som det kanskje føles. Da vet jeg hvertfall at det blir riktig. Bedre å bytte pinner etter en prøvelapp, enn å finne ut at du må bytte etter å ha kommet deg halvveis på genseren. ;)

Hva er ditt neste prosjekt?
 
Litt avhengig av hvor mye for stramt du strikker, ville jeg faktisk prøvd å gått opp bare 0.5mm før, fordi det er ganske stor forskjell det også.

Strikker du veldig for stramt øker du med en hel mm. Tviler egentlig på at det er så ille at du må opp mer enn en mm,

Ett tips om du f.eks skal strikke en genser, er å starte med en arm, så kan du gjøre som shoegrl foreslår og måle strikkefastheten uten å måtte strikke en "ubrukelig" lapp.
Egentlig burde vi alle strikke prøvelapper til alle prosjekter hele tiden, men jeg syns hvertfall det er greiere å strikke ermer enn lapper :D
 
  • Liker
Reactions: B
Hvilken pinnetykkelse du bruker er faktisk ikke så viktig, det avgjørende er at strikkefastheten stemmer. :) Så det er vanskelig å si ut i fra din strikkefasthet om du skal gå opp én str osv. Hadde i utgangspunktet ville ha strikket en prøvelapp jeg, aldri så bortkastet tid som det kanskje føles. Da vet jeg hvertfall at det blir riktig. Bedre å bytte pinner etter en prøvelapp, enn å finne ut at du må bytte etter å ha kommet deg halvveis på genseren. ;)

Hva er ditt neste prosjekt?
Da får jeg kjøpe inn litt pinner og teste ut :)

Har begynt på ei babyjakke, men siden jeg strikker litt for stramt så blir den for liten i str. Kommet for langt til å rekke opp også, så kanskje strikke litt ekstra i bredden, så den forhåpentlig passer den veien :p

Tenkte også å begynne på noe fra klompelompe boka, hentesettet.
 
Litt avhengig av hvor mye for stramt du strikker, ville jeg faktisk prøvd å gått opp bare 0.5mm før, fordi det er ganske stor forskjell det også.

Strikker du veldig for stramt øker du med en hel mm. Tviler egentlig på at det er så ille at du må opp mer enn en mm,

Ett tips om du f.eks skal strikke en genser, er å starte med en arm, så kan du gjøre som shoegrl foreslår og måle strikkefastheten uten å måtte strikke en "ubrukelig" lapp.
Egentlig burde vi alle strikke prøvelapper til alle prosjekter hele tiden, men jeg syns hvertfall det er greiere å strikke ermer enn lapper :D
Skal sjekke det ene prosjektet mitt hvor stramt jeg strikker i forhold til oppskrifta. Har aldri strikket prøvelapp, waste of time har jeg følt det som :p men må jo det nå, eller ta ditt forslag :)
 
En obs faktor forøvrig er at det kan variere fra mønster til mønster hvor mye du må gå opp i pinnestr, alt ettersom hvor stamt designeren av prosjektet strikker. Så det er ikke gitt at du må gå opp like mange pinnestørrelser for hvert prosjekt. Selv om det stort sett er ca likt.
 
Skal sjekke det ene prosjektet mitt hvor stramt jeg strikker i forhold til oppskrifta. Har aldri strikket prøvelapp, waste of time har jeg følt det som :p men må jo det nå, eller ta ditt forslag :)

Jeg har alltid tenkt som deg at prøvelapp et waist of time, men på babytøy der plaggene er så små at en cm eller to feil utgjør ganske mye her jeg måtte bite i det sure eplet å strikket prøvelapper... på det meste har jeg måtte strikke 3 stk på ulike pinner før strikkefastheten ble riktig! [emoji15][emoji51]
Men nå som jeg først har begynt med det skjønner jeg nesten ikke hvordan jeg klarte meg uten før [emoji12]
På ting til meg selv driter jeg fortsatt i det da[emoji6]
 
Jeg har alltid tenkt som deg at prøvelapp et waist of time, men på babytøy der plaggene er så små at en cm eller to feil utgjør ganske mye her jeg måtte bite i det sure eplet å strikket prøvelapper... på det meste har jeg måtte strikke 3 stk på ulike pinner før strikkefastheten ble riktig! [emoji15][emoji51]
Men nå som jeg først har begynt med det skjønner jeg nesten ikke hvordan jeg klarte meg uten før [emoji12]
På ting til meg selv driter jeg fortsatt i det da[emoji6]
På babyplagg har jeg alltid tenkt at jeg bare strikker en eller to størrelser større enn jeg egentlig trenger, fordi de vokser inn i klærne uansett.

Har funka fint. Er mer nøye med voksenplagg siden vi ikke vokser lengre :D
 
Jeg har alltid tenkt som deg at prøvelapp et waist of time, men på babytøy der plaggene er så små at en cm eller to feil utgjør ganske mye her jeg måtte bite i det sure eplet å strikket prøvelapper... på det meste har jeg måtte strikke 3 stk på ulike pinner før strikkefastheten ble riktig! [emoji15][emoji51]
Men nå som jeg først har begynt med det skjønner jeg nesten ikke hvordan jeg klarte meg uten før [emoji12]
På ting til meg selv driter jeg fortsatt i det da[emoji6]
Får vel bare bite tennene sammen og begynne på prøvelapper :p Men først må jeg til innkjøp av flere pinner i forskjellige størrelser :D
 
Da har jeg kjøpt masse forskjellige pinne str, så får jeg begynne å strikke litt forskjellige prøvelapper :)

IMG_5973.JPG
 
Lurt å prøve seg frem. Jeg strikker veldig løst. Måtte gå ned fra pinne 7 til pinne 4,5/5 for at det skulle bli riktig [emoji14]
 
Lurt å prøve seg frem. Jeg strikker veldig løst. Måtte gå ned fra pinne 7 til pinne 4,5/5 for at det skulle bli riktig [emoji14]
Har aldri tenkt at det kunne gå den veien, og hvertfall ikke så mye forskjell :)
 
Har aldri tenkt at det kunne gå den veien, og hvertfall ikke så mye forskjell :)
Jeg klarer ikke strikke stramt uansett [emoji23]
Tar det med roooo når jeg strikker. Slapper av [emoji14]
 
Bruker å gå ned 0,5 jfr oppskrift - mens søstra mi går opp 1,0, helt håpløst når vi bytter prosjekt [emoji23] men en strikker ulikt. Eg synes det er godt når det er løst og eg slipper å streve for å få maskene av pinnen, ho har nok heller angst for å.miste maskene [emoji14]
 
Jeg strikker miniprøvelapp, legger opp sånn ca 10 masker mer enn det som er angitt som strikkefasthet, og strikker frem og tilbake (vrang tilbake aå det blir glatt. Men usikker på om det er nødvendig) sånn 5-6 pinner det tar jo ikke mange minuttene. Men nok til at jeg får talt greit masketall.

Er det ca rett så bare kjører jeg på

Generelt har jeg lest at en størrelse, altså 0,5 mm utgjør ca en maske i strikkefasthet
 
Back
Topp