Strikk-a-long - Monsterbukse

Katmoon

Forelsket i forumet
Juli13-jentene
Aller først, oppskriften:

Garn: Babyull/Gjestal Knopp/ Sisu
Pinner: 2 +2,5 for første garnalternativ, 2,5 + 3 for de to andre (dvs buksa blir LITT smalere i babyull, men det er marginalt og ikke noe problem. Jeg henviser til pinner for Knopp/Sisu her.)

Str.: 6 mndr. (1) 2 (4) år
Strikkes rundt. (liten rundpinne og strømpepinner til beina)

Legg opp 140 (140) 160 (160) m på pinne 2,5. Farge 1, her lys grønn.

Strikk løpegang for strikk (elastikk altså) i livet slik:
8 omg rett, 1 omg vr (=brettekant), 8 omg rett. Sys sammen til slutt, la liten åpning stå igjen forann, tre i strikk.

Bytt til pinne 3.
Strikk 9 (10) 11 (11) cm rettstrikk over alle maskene (målt fra brettekanten). Sett merker i sidene (dvs. med 70 (70) 80 (80) m i mellom).

Strikk høyere bak = MONSTERMUNN med rødt over halvparten av m slik:
Strikk m fra sidemerke til sidemerke med rødt (1 omg), snu.
Strikk tilbake, men snu når det gjennstår 5 røde m på venstre pinne. Fortsett slik i begge sider av det røde feltet til det står igjen 20 røde masker, snu, strikk alle maskene mot venstre, dvs. 45 (45) 50 (50) m (denne pinnen er på vrangen).
Snu, strikk alle maskene mellom sidemerkene med rødt. Munnen er ferdig!

Strikk 2 omg over de andre maskene med farge 1.

Fortsett med farge 1 over alle maskene og strikk videre rundt i ytterligere 3 cm.
Øk for skritt 2 m midt forann og midt bak med 2 m i mellom 2.hver omg 8 ganger.

Del arbeidet i to, og strikk beina separat videre.
Fell 2 m på innsiden av beinet hver 6. omgang 8 ganger.
Strikk samtidig beinet stripete (eller annet mønster).
Ved beinlengde 18 (22) 30 (36) cm felles jevnt fordelt til 48 (50) 52 (52) m,strikk vrangbord videre på pinne 2,5, 1r 1vr i 8-10cm.

Broder tenner og øyne på monsteransiktet.

Lykke til, alle sammen!
Vi gir oss tid til å handle inn garn og pinner vi trenger, og satser på å være klare for strikkestart på mandag 25.februar. Dette blir spennende!
 
Jeg skal strikke i str 6 mnd til jenta som forventes i juli.
Hvor store skal dere andre strikke?

Hadde lyst til å strikke den til eldstejenta, men hun fikk 2 ullbukser i god størrelse til jul.
 
Usikker på om jeg skal strikke til eldste eller minstemann:)
 
Jeg skal strikke i str 6 mnd til jenta som forventes i juli.
Hvor store skal dere andre strikke?

Hadde lyst til å strikke den til eldstejenta, men hun fikk 2 ullbukser i god størrelse til jul.
Jeg vil også strikke i str. 6 mnd.! :)
Det står at til denne str. skal man bruke både rundpinner og strømpepinner.
Men det står ikke hvilken str. det skal være på rundpinne og strømpepinne?

Øverst står det generelt at man skal bruke strikkepinner str. 2 + 2,5. Men skal man ha rundpinne i begge disse størrelsene, og strømpepinner i begge strørrelsene? Eller skal for eksempel rundpinne være str. 2 og strømpepinne str. 2,5? Må ha det inn med teskje her! :p

Babyull, kan det være for eksempel merino?
Også står det ikke hvor mange gram, eller antall nøster man trenger?
 
Skal prøve å svare: Ang pinner, du trenger begge tykkelser i både strømpe- og rundpinne (jeg ville gått for en 40cm lang rundpinne). Dette er fordi vrangborden ofte strikkes i en halv pinnestørrelse tynnere enn resten av buksen for å få den stram og fin.

Så til mengde garn... Jeg har ikke strikket denne buksen før, men hvis man sammenlikner med andre vil jeg gjette at til 6mnd vil det holde med 100 gram i hovedfarge og 50 i evt stripefarge, og evt 50 til munnen.

Hva sier dere som har strikket den før? Er jeg helt på bærtur?
 
Og baby merino kan helt sikkert brukes.
det står på bandolæret hvilken pinnetykkelse som passer til garnet :)
 
Supert :)

Jeg kommer til og strikke den i et tykkere garn (og pinner), og endre litt på oppskriften underveis om det er greit ?
Kommer til og strikke til min 4åring :)
 
Selvfølgelig :) Skal ut en tur senere og handle garn. Gleder meg til å komme igang,
 
Nå er garnet her klart :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2
 
Da er jeg igang :)

Istedet for løpekant øverst Strikker jeg en lang vrangbord med hullrad for knyting i :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2
 
Hva er strikkefastheten i det garnet dere strikker? Har så sykt mye merinoull jeg bør bruke opp:)
 
Da er jeg igang :)

Istedet for løpekant øverst Strikker jeg en lang vrangbord med hullrad for knyting i :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2
Trodde poenget var å gjøre dette sammen? Burde vi da ikke starte mandag alle sammen?
 
Beklager.

Jeg fikk ikke med meg at det var strikkestart på mandag :)

Og siden jeg er kommet ganske langt på vei nå, så får jeg heller trekke meg, og følge med dere fra sidelinjen :)

Gleder meg til og se hva dere produserer!
 
Hva er strikkefastheten i det garnet dere strikker? Har så sykt mye merinoull jeg bør bruke opp:)

jeg bruker garn med fast het 23 (altså beregnet 23 masker på 10 cm).
Du kan jo bruke det garnet du har og evt tilpasse med antall masker og tykkelse på pinnene...
 
jeg bruker garn med fast het 23 (altså beregnet 23 masker på 10 cm).
Du kan jo bruke det garnet du har og evt tilpasse med antall masker og tykkelse på pinnene...
Er ikke så god på strikking enda, men det garnet jeg har er 28. Da bør jeg legge til noen masker da?
 
Er ikke så god på strikking enda, men det garnet jeg har er 28. Da bør jeg legge til noen masker da?

Det beste er å strikke en prøvelapp, da får du et reellt bilde på hvor fast du strikket, for det trenger ikke samsvare med garnet... ;-)
 
Back
Topp