Strekkmerker

Vestagder

Betatt av forumet
Noen som vet når det er «vanlig» at strekkmerkene begynner å komme? Er førstegangsgravid, og lurer på om det er nå underveis de kan dukke opp, eller om det mer er når magen er på retur etter fødsel at de først viser seg? Jeg sauser magen inn med olje etter dusjing. Det har vel ikke noen dokumentert effekt, men skader vel ikke heller, så jeg smører i vei og krysser fingrene :D Ingen krise om jeg skulle få noen merker heller altså, det er jo bare et mamma-bevis ;)
 
Jeg har 3 barn og fikk strekkmerker kun med den første. De kom 2 uker før termin, huden på magen min var ennå elastisk så jeg tror det kom pga hormoner. Smørte magen min hver dag med e-vitaminolje og shea butter. Tror nok at det er bedre å smøre magen enn ikke å gjøre det. Er huden tør kan den sikkert sprekke mer. Håper jeg ikke får mer nå [emoji4]
 
Tror det er veldig individuelt. Jeg har aldri fått strekkmerker på magen (fjerde svangerskap nå).
 
Det er ikke alle som får, men hvis du fikk strekkmerker i løpet av puberteten får du nok nå.

Jeg fikk rundt uke 25-26 sist. Startet på lår og rumpe, magen til slutt.
 
Jeg har fått tre barn uten å ha fått strekkmerker. Ikke smurt meg med noe. Fikk noen på hoftene i slutten av puberteten.
 
Jeg vet at ikke alle får, jeg har bare lagt veldig mye på meg på kort tid, og det må jo røyne huden en del, men har ikke sett noe på verken hofter eller mage så langt. Satser på at det ikke kommer noen senere heller, men som sagt er det ingen krise om det skjer.
 
Jeg tror også evnen/hvor lett man får strekkmerker er arvelig. Min mor fikk 6 barn og ingen strekkmerker, det samme med hennes enegga tvilling som fikk 10 barn uten noe merker.

Såkart måtte jeg som eneste datter arve pappa sin strekkmerkehud :shifty: når jeg tenåring fikk jeg overalt, der samme når jeg hadde en lubben periode som ung. Dårlig med elastin I guess, Nå jeg gravid i uke 25 og det er vel bare er tidspørsmål før tigerstripene kommer:laughing002
 
Sniker fra desember.

Jeg har fått noe men alt kom helt i starten, før magen vokste noe særlig (synlig, i hvert fall). Jeg har nesten ikke fått noe i 3. trimester.
 
Jeg fikk etter fødselen sist, 2 små på hver side ytterst på magen[emoji4] smører magen når den klør ellers er jeg veldig dårlig på å huske det[emoji28]
 
Jeg fikk ingen strekkmerker med nr 1. Med nr 2 fikk jeg to små strekkmerker ved siden av navlen ETTER at han hadde kommet. De kan jeg ikke se lengre (han er 2 år nå). Ikke fått noen enda denne gangen. Smurte som en galning med nr 1, glemte det nesten alltid med nr 2, og har ikke smurt en eneste gang nå heller. Men nå i det siste har huden begynt å klø, så skal smøre meg fremover for å ikke bli så tørr/klø.

Jeg var en av dem som fikk MASSE strekkmerker på lårene som tenåring, men ikke i graviditetene. Så det trenger ikke ha en sammenheng det heller [emoji4]
 
Jeg fikk ingen sist, men fikk endel som tenåring. Mamma fikk også mange når hun var gravid, så ikke alltid det stemmer at det er genetisk tydeligvis. Håper jeg slipper denne gangen også. Ble ikke så veldig stor sist, la på meg ca 13 kg.
 
Jeg fikk ingen strekkmerker med nr 1. Med nr 2 fikk jeg to små strekkmerker ved siden av navlen ETTER at han hadde kommet. De kan jeg ikke se lengre (han er 2 år nå). Ikke fått noen enda denne gangen. Smurte som en galning med nr 1, glemte det nesten alltid med nr 2, og har ikke smurt en eneste gang nå heller. Men nå i det siste har huden begynt å klø, så skal smøre meg fremover for å ikke bli så tørr/klø.

Jeg var en av dem som fikk MASSE strekkmerker på lårene som tenåring, men ikke i graviditetene. Så det trenger ikke ha en sammenheng det heller [emoji4]

Bra å høre, eg fikk også masse strekkmerker i ungdommen (typisk innside lår) og når det sto på som verst synes jeg det var helt fælt å leve med, de var jo så røde! :p Heldigvis er man litt mer sikker i seg selv nå, men gud så deilig det hadde vært å slippe unna. Så deilig å høre at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom strekkmerker i ungdommen og strekkmerker ved graviditet.
 
Jeg har ikke noen til nå. Jeg har voldsomme mengder på hoftene og baken fra puberteten.

Men en artig ting er at eldre mødre faktisk har mindre sjanse for å få strekkmerker enn yngre mødre, siden huden gjerne er litt løsere med alderen. Kjekt at vi "gamlinger" har noen fordeler vi også ;)

Kremer og oljer har nada effekt når det gjelder å unngå strekkmerker. Eneste grunnen til at jeg smører magen, er at jeg får tørr og kløete hud rundt navlen.
 
Jeg skimtet nye strekkmerker i speilet i går, på hoftene og litt på baken. Er 23+6. Har tendens til å få der hvis jeg går opp/ned i vekt, og jeg har gått opp ca. 13 kg siden jeg ble gravid! Jeg trodde ikke det skulle plage meg så mye som det gjorde når jeg så dem, også klør de noe veldig også.

Smører meg med bio oil fra Vita og body butter fra The Body Shop, mest fordi det klør og jeg har ganske sensitiv hud. :)
 
Trudde eg skulle gå GAL idag, er førstegangs gravid - ingen strekkmerker enda. KLØR!!! Måtte smøre meg masse. Har hørt at det er kløingen som "gir" strekkmerker så prøvde alt eg kunne å holde unna.. Er ganske smal fra før, så tenker at huden min er ille ute mtp at den alltid har vært så "stram". Fikk masse strekkmerker på hofter i puberteten. Moren min har ingen. Spent på om eg får det da.
 
Trudde eg skulle gå GAL idag, er førstegangs gravid - ingen strekkmerker enda. KLØR!!! Måtte smøre meg masse. Har hørt at det er kløingen som "gir" strekkmerker så prøvde alt eg kunne å holde unna.. Er ganske smal fra før, så tenker at huden min er ille ute mtp at den alltid har vært så "stram". Fikk masse strekkmerker på hofter i puberteten. Moren min har ingen. Spent på om eg får det da.
Jeg klødde ikke sist. Fikk på lår, rumpe og mage allikevel...
 
Trudde eg skulle gå GAL idag, er førstegangs gravid - ingen strekkmerker enda. KLØR!!! Måtte smøre meg masse. Har hørt at det er kløingen som "gir" strekkmerker så prøvde alt eg kunne å holde unna.. Er ganske smal fra før, så tenker at huden min er ille ute mtp at den alltid har vært så "stram". Fikk masse strekkmerker på hofter i puberteten. Moren min har ingen. Spent på om eg får det da.

Jeg har klødd MASSE i de to forrige svangerskapene mine (og dette..), men ikke et eneste strekkmerke [emoji4][emoji111]️
 
Noen som vet når det er «vanlig» at strekkmerkene begynner å komme? Er førstegangsgravid, og lurer på om det er nå underveis de kan dukke opp, eller om det mer er når magen er på retur etter fødsel at de først viser seg? Jeg sauser magen inn med olje etter dusjing. Det har vel ikke noen dokumentert effekt, men skader vel ikke heller, så jeg smører i vei og krysser fingrene :D Ingen krise om jeg skulle få noen merker heller altså, det er jo bare et mamma-bevis ;)

Sist jeg var gravid, så smurte jeg magen inn med svanferskapsolje fra weleda eller hva det var, hver dag. Jeg fikk noen strekkmerker, men ikke før fødselsriene holdt på. Vet ikke om det hadde med sammentrekninger i magen å gjøre under riene, men jeg fikk bare litt strekkmerker da. Jeg tror det hjalp å smøre seg.
 
Back
Topp