Stramt tungebånd

Maarha

Flørter med forumet
Augustmødrene 2014
I dag skal vi på ØNH og klippe tungebånd på lille, håper hun dier lettere etter det!

Flere som har klippet?
 
Mi ble klippet 2 dager etter fødsel[emoji4] de var veldig uenige på sykehuset om det var nødvendig, men heldigvis sto jm på sitt. Lykke til, håper det blir bedre for dere[emoji4]
 
Vi fikk klippet den på sykehuset, 2 dager etter fødsel. Gikk fint. Fikk sukkervann og tok bare sekunder. Ingen skriking[emoji4]
Her var de også uenige om å klippe, men fant en barnelege som vurderte det likt som meg, at å klippe var riktig avgjørelse.
 
Vi skal vurdere klipp til uka hos privat barnelege, jeg har vært pumpemamma i 5 uker nå, og det er slitsomt. Kommer til å slutte med mm om ikke vi får orden på ammingen. Ingen på sykehus eller helsestasjon mener tungenåndet skaper problemer, men tror de kun ser på hvorvidt de finner hjerteform.

Her er det bakre del av tungebåndet som er vurdert som i grenseland av jordmor, og hun og barnelegen tar avgjørelsen i fellesskap, etter at barnelegen også får undersøkt.
 
Det kan godt være bakre tungebånd ja. Og hjerteform er ikke avgjørende! Det er hvorvidt tungen kan løftes til ganen eller ikke [emoji4] hvis bor du? KAL-klinikken i Oslo klipper bakre tungebånd privat. Er du med i gruppen "norsk støttegruppe for stramt tungebånd" på face? Der er mye god info [emoji4] og pumping er beintøft! Jeg var punpemamma med eldste og vet hva du går gjennom!
 
Vi klippet for 3 uker siden. Fullammer nå (pumper fortsatt en gang om natta for nattmåltidet), men sliter fortsatt litt med dietaket på det ene brystet.

Om det er klippet, kiropraktortimene eller ammeveledningen som har gitt resultater vet jeg ikke, men jeg er veldig fornøyd med fremgangen. Heltidspumpinga var inmari tøft og nå kan vi kose oss med matinga. Før var det stort sett samboer som matet, fordi jeg var så sliten.
 
Vi fikk klippet bakre tungebånd og øvre leppebånd hos Dr Nordahl i Bergen denne uken som var. Han sa de hadde klippet for lite på barsel og at det hadde dannet seg et tykt arrvev som han måtte klippe mer av. Vi satser på at ting blir bedre etter dette. Hva med dere andre? Ble det bedre etter hvert etter klipp?[emoji4]
 
Mistenker at hun har stramt bakre tungebånd for hun har alltid slitt med sugetaket og hun mister vakum og svelger mye luft både på flaske og bryst.

Hs har snakket med norsk kompetasesenter for amming og de sier at dette har ikke norske sylehus peiling på :banghead: så hvis vi vil få en profesjonell mening må vi reise 3-4 timer til ett privatsykehus og den timen koster 4000 kr uavhengig om de klipper eller ikke. :sour: Dette kan føre til problemer med uttale seinere, noe som storebroren sliter med. Så misstenker at han og har det.

Men skal vi gjøre det koster det oss 6-7000 kr med reise og alt og det er masse penger!
 
Mistenker at hun har stramt bakre tungebånd for hun har alltid slitt med sugetaket og hun mister vakum og svelger mye luft både på flaske og bryst.

Hs har snakket med norsk kompetasesenter for amming og de sier at dette har ikke norske sylehus peiling på :banghead: så hvis vi vil få en profesjonell mening må vi reise 3-4 timer til ett privatsykehus og den timen koster 4000 kr uavhengig om de klipper eller ikke. :sour: Dette kan føre til problemer med uttale seinere, noe som storebroren sliter med. Så misstenker at han og har det.

Men skal vi gjøre det koster det oss 6-7000 kr med reise og alt og det er masse penger!

Meld deg inn i støttegruppen for stramt leppe og tungebånd på facebook. Der er det mange med gode kunnskaper om tungebånd.
 
Er dette arvelig, noen som vet? :)

De sier det er arvelig, men vi har ikke funnet det hos noen andre i familien sålangt. Storesøster var også flaskebarn, så fikk en liten aha opplevelse der mtp symptomer. At kanskje det var derfor det ikke gikk den gang. Men hun har ikke hatt utslag på noen av symptomene annet enn at jeg fikk leppestiftformet brystvorter.
Lillebror klippet fremre tungebånd på barsel, men måtte klippe mer. Fikk klippet bakre tungebånd ved ca 3mnd. Hjalp veldig. Har lært masse av medlemskap i støttegruppen på Facebook.
 
Back
Topp