strømforbruk?

Mamman til Pat/Kev

Elsker forumet
Noen som vet hva som ligger på det normale for en familie i enebolig på vinter å få i strømregning? I kvartalet? Og hvor mye kwh de bruker ca? Og noen som vet hva 1 kwh koster?

hva en kwh koster kommer helt an på leverandøren din...noen er svindyre, andre mindre dyre....Skiftet fra Eidsiva til Telinet for noen år siden, med det resultatet at vi betalte 1/3 av det vi pleide for forbruket!
Vet ikke helt hva som er vanlig forbruk, kommer jo an på antall personer i husstanden, størrelsen på huset osv....ved avlesningen 01.01 hadde vi ett forbruk siden sist på 9000-og-et-eller-annet kwh. Men da har det vært KALDT her i desember....

Vi har hafslund... Huset er ca 200 km2, og vi er 3 i familien. nå har det vært kaldt her å, og hatt mye besøk i julen. Men noen sa til meg at de hadde regning på 10000kr ca hver 3. mnd, mens andre sier de har ca 2500kr. Bare lurte på hva som stemte ca for oss...

Ok, takk! Hørtes veldig dyrt ut med 10000 kr i kvartalet!!

Vi har varmepumpe vi å...
Vi fyrer med ved også da. Og så står noen varmekabler på på bad ol.. Men, det kan da ikke utgjøre så mye???

Jeg bruker å regne ca 1 kr pr kwh jeg.. Det stemmer sånn cirka her. Da mener jeg altså: hvis du leser av 1000 på strømmen, så kommer regningen på 1000 kr.. Dette er inkl ALT..
Jeg har dermed sjelden fått meg en overraskelse.. Men nå er vel strømmen dyrest her på vestlandet da..

Hafslund ligger jo som dyres jo!!! Er telinet ok?? Noen som har det???

ORIGINAL: Mamman til Patrick

Ja, de er svinedyre! Er rart de har kunder i det hele tatt, særlig nå som det er så enkelt å bytte leverandør.
Har ikke telinet selv, men var det ikke noen lenger opp i tråden som hadde det? Lotten, var det visst!

ORIGINAL: kosejenta

ORIGINAL: MrsTomdur

En normal famile bruker 15 000 18 000 timer i året. Det kommer på litt over 1000 kr i mnd i gjennomsnitt. Det er naturlig nok mindre om sommer og mer om vinter.

1000 kr pr mnd for en familie? Det hørtest da lite ut....

uansett så er det stor forskjell på dei familiane som har ei leilighet i blokk framfor en frittståande enebolig eller rekkehus.

Man regner
10 000 kWh i året på liten leilighet
20 000 kWh i året på stor leilighet/mellomstort hus
30 000 kWh i året på stort hus

i følge konkurransetilsynet sine sider.

Takk for svar. tror vi bytter leverandør

ORIGINAL: Mamman til Patrick

Vi har Telinet.  De tar 800,- kroner fast pr kunde årlig. Da betaler mean spotpris på strømmen (dvs at de ikke legger til noe, kundene betaler det de har som innpris for strømmen, så de tjener ingenting på forbruket vårt, kun det faste beløpet)

Men i tillegg kommer da nettleie fra netteier, som gjerne er en av "de store stygge" leverandørene, og de tar seg fortsatt godt betalt...

De siste 2  mnd'ene hadde vi brukt 3400-3600 kwh..husker ikke helt nøyaktig..
Vi fyrer masse med ved,og har 4 panelovner ellers i huset. Ingen varmekaber. Bor I finnmark.

Vi bor i en enebolig med boa på 96 kvadrat og vi bruker mellom 5 og 6000 kw i året[:D][:D] Fyrer med olje i tillegg og det koster oss ca 10000 i året i tilegg til strømmen da[8D]

Høres ut som folk har veldig forskjellige strømforbruk...noe som er ganske klart! Men, jeg får vel bare se når regningen kommer[8D]
Tror ikke vi overbruker noe her så...
Men blr nok litt anderledes enn regningen vi hadde i blokk, som lå på mellom 500-800 kr i kvartalet[8D]..men da betalte vi ikke for fyrig og varmtvann!

Back
Topp