Storms navnefest

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Min lille skatt ble født 28. juni, og har fått navnet Storm Dominic. <3

Jeg koser meg for tiden med å planlegge navnefesten hans. De få timene jeg har ledig... Han sover stort sett hele natten, men er til gjengjeld våken store deler av dagen.
 
Last edited:
Seremoni?
Jeg ønsker litt mer rundt feiringen av babyen vår enn "bare" å samles til en middag.

Jeg meldte meg ut av statskirken da jeg gikk på videregående, så for meg er det uaktuelt å døpe ham.
Sambo er støttemedlem i den norske kirke. Jeg har printet ut utmeldingsskjema for ham, men det er visst er tiltak å fylle det ut, så da gidder jeg ikke å bry meg mer med det. Det er jo strengt tatt ikke min sak om han vil stå som medlem eller ikke. Selv om det irriterer meg litt... :)

Jeg har ikke noe særlig forhold til Human-Etisk Forbund, men jeg har vært i to konfirmasjoner de siste to årene arrangert av dem, og det var nydelige seremonier. Valget var derfor enkelt.

Storm er påmeldt til navnefest 19. oktober kl 14:00.
Jeg meldte på dagen etter at det åpnet, og det var bra jeg var såpass tidlig ute. De arrangerer seremonier én dag i måneden, kl 10, 12 og 14. De to første var fulle, og det var bare 9 plasser ledig til den siste. Siden halvparten av familien hadde fått beskjed om at det skulle være i oktober er jeg glad vi slapp å vente til november. Mange er tilreisende langveis fra, det blir ekstra styr å kjøre over fjellet så sent på året.

Avgiften for navnefesten er på 2000, men som medlem i Human-Etisk Forbund koster det 1000 kr. Medlemsskapet var 350 kr, så da ble det innmelding på meg og penger spart.
 
Gjesteliste
Tradisjonelt vet jeg at det er vanlig å invitere den nærmeste familie, og eventuelle nære venner som barnet vil ha mye kontakt med i oppveksten. Dette er også vanlig i min familie. Det "hjelper" litt at de er spredt over hele landet, både på min mors og fars side. I sambos familie, derimot, er det visstnok alle uansett hva det gjelder. Alle på hans mors side bor i byen, og samtlige kommer til slike samlinger. Det ble en del fram og tilbake før vi fikk redusert gjestelisten, vi kom på nesten 60 stk hvis vi skulle invitere alle, og det ville blitt dyrt!

Jeg har selv veldig mange søsken, mens sambo bare har én bror, så det ble litt skjevfordeling uansett hvordan vi så på det. Alle sambos onkler og tanter blir derfor invitert, og alle min nærmeste familie. Totalt 45 stk, inkl. oss. Jeg vet flere som ikke kommer allerede, oldefar bor langt unna og er ikke ved helse til å ta turen, noen har jobb de ikke kommer unna etc. Jeg tar utgangspunkt i maks 40 som dukker opp.
 
Mat

Middag
Trøndere som vi er - sodden er ikke til å komme unna. :)
Sambo er vant til lapskaus, så jeg foreslo at vi bestiller halvt om halvt. Lapskausen får han i så fall fikse selv, så jeg er åpen for at det ender opp med bare sodd. :p

Jeg har ikke sjekket priser ennå, men jeg regner med at jeg bestiller sodden direkte fra Inderøy Slakteri.
Mamma kjører forbi dem når hun skal hit, så kanskje slipper vi å kjøre drøyt 1,5 time bare for å hente det.

Dessert
Pappa lager sin berømte karamellpudding.

Kaker
Svigermor jobber i kantine, og jeg har hørt rykter om at hun skal ordne med hovedkaken.
Selv skal jeg lage oreokake og muffins/cupcakes. Kanskje også pavlova, avhengig av hvor mange som tar med kake.
Min stemor kommer med kransekake.
Mormor pleier å lage Kvæfjordkake/Verdens beste.
Regner med flere bidrar, og satser på å få oversikt når vi vet hvem som kommer.

Jeg tenker også å ha popcorn eller noe annet salt, for å jevne ut litt.
Blåfargede pikekyss.
Andre blå søtsaker, får se hva jeg får tid til å ordne med.

Drikke
Brus! Skal sjekke om det er billigere å kjøre til Sverige og kjøpe der. Jeg vil helst ikke ha billigbrus, jeg synes det smaker så kjipt. Får se hvor mye vi spanderer på gjestene.. ;)

Kaffe og te til desserten og kakene.
 
Last edited:
Lokale
Med 40 personer er vi nødt til å leie lokale. Lokalene i byen, nær seremonistedet, var dyre eller dårlig tilpasset vårt behov, så vi endte opp med lokalet til idrettsforeningen i nabolaget. Under 1 km unna vår leilighet passer egentlig bra, i forhold til lagring og frakting av mat osv.

Pris: 2500 kr inkl. vasking.
Vi får nøklene på fredag, så da har vi god tid til å forberede og pynte.
 
Mer kommer... :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Gjesteliste
Tradisjonelt vet jeg at det er vanlig å invitere den nærmeste familie, og eventuelle nære venner som barnet vil ha mye kontakt med i oppveksten. Dette er også vanlig i min familie. Det "hjelper" litt at de er spredt over hele landet, både på min mors og fars side. I sambos familie, derimot, er det visstnok alle uansett hva det gjelder. Alle på hans mors side bor i byen, og samtlige kommer til slike samlinger. Det ble en del fram og tilbake før vi fikk redusert gjestelisten, vi kom på nesten 60 stk hvis vi skulle invitere alle, og det ville blitt dyrt!

Jeg har selv veldig mange søsken, mens sambo bare har én bror, så det ble litt skjevfordeling uansett hvordan vi så på det. Alle sambos onkler og tanter blir derfor invitert, og alle min nærmeste familie. Totalt 45 stk, inkl. oss. Jeg vet flere som ikke kommer allerede, oldefar bor langt unna og er ikke ved helse til å ta turen, noen har jobb de ikke kommer unna etc. Jeg tar utgangspunkt i maks 40 som dukker opp.
Nå viser det seg at sambos søskenbarn har klart å booke dåp samme dag som vår navnefest. Det var jo typisk, det kommer nok til å gå utover gjestelisten på hans side. Får håpe de deler seg opp eller noe slikt, håper ikke alternativet for dem er å droppe begge for at det ikke skal bli urettferdig.
 
Bordkort
Jeg heklet til den store gullmedaljen, nå har jeg 40 stk av disse klare:
navnekort.jpg

De skal monteres på silkebånd jeg har kjøpt på ebay:
navnekort silkebånd.jpg

Siden håndskriften min er helt på trynet har jeg kjøpt stempel fra www.123Stitch.com, slik at folk skjønner hvor de skal sitte. :p
INKA-95268.jpg
KSR-CS782.jpg
ME-000-900.jpg


Gleder meg til å se det ferdige resultatet, når båndet og stemplene kommer!
 
Invitasjoner
Sambo ville gjøre det enkelt og bare bestille ut fra en mal på en nettbutikk. Jeg synes det var litt lettvint, jeg liker å pusle med slike ting selv, og prisen kom på det samme, så da blir det selvlaget.

Invitasjonskortene har jeg kjøpt på Nille:
invitasjoner.jpg

Innsiden er hvit, så jeg kommer til å "vrenge" dem.
På forsiden skriver (eller stempler) vi navn på mottaker.
På side 2 limer vi bilde av Storm.
På side 3 limer vi innbydelsesteksten.
På side baksiden limer vi ønskeliste/gaveforslag.

Vi var til fotograf da Storm var 5 dager gammel, jeg har bestilt 30 av dette bildet i 10x10 cm hos elitefoto.no. Vi har butikk i byen, så jeg kan hente dem der. Invitasjonskortene er 12x12 cm, så det passet perfekt med størrelsen.
020.jpg

Jeg har skrevet 2 innbydelsestekster, siden det er begrenset med plass til seremonien. Vi får ca 19 plasser. Nærmeste familie får denne teksten:

Kjære …….!

Vi har gleden av å invitere deg/dere til navnefest for Storm Dominic!

Seremonien finner sted i Olavshallen i Trondheim,
søndag 19. oktober kl 14:00.

Etter seremonien samles vi i ……. for å feire vår lille skatt.
Det blir servert middag (sodd og lapskaus), kaffe og kaker.

Vi håper du/dere vil feire begivenheten med oss!
S.U. innen.....

Hjertelig hilsen


Mens resten får denne:

Kjære …….!

Vi har gleden av å invitere deg/dere til navnefest for Storm Dominic!

Pga begrenset antall plasser til selve seremonien
blir dette forbeholdt den nærmeste familien.

Ca kl 15.30 samles vi i ……. for å feire vår lille skatt.
Det blir servert middag (sodd og lapskaus), kaffe og kaker.

Vi håper du/dere vil feire begivenheten med oss!
S.U. innen.....

Hjertelig hilsen


Da skriver vi inn navnet på hver gjest/hvert par/gruppe, før de printes ut. Jeg liker at det er personlig. :)

Jeg har kjøpt paper punches på ebay, stjerne, hjerte, bamse og babyfot. I tilfelle de ikke kommer frem raskt nok har jeg og kjøpt disse på Nille, til å pynte med:
invitasjoner hjerter.jpg
Må sikkert finne noe mer og, får se på postgangen først.
 
Ønskeliste
Jeg håper vi slipper smykker og sølvbestikk, da jeg av egen erfaring vet at dette ikke kommer til å bli brukt.
Jeg legger derfor med en liste over ting vi faktisk trenger (og/eller jeg har veldig lyst på).
Jeg gir selv konsekvent penger til slike anledninger. Selv om det er gørr kjedelig er det i det minste noe som kommer godt med etter hvert.

  • Stokke Tripp Trapp stol
  • Stokke Tripp Trapp Baby Set (barnesete)
  • Stokke Tripp Trapp pute (til barnesetet)
  • Stokke Tripp Trapp sele
  • Barneservice
  • Barnesaccosekk
  • Trunki barnekoffert
  • Eventyrbok
  • Barnehagesekk (Beckmann eller Helsport )
  • Hoppedyr
  • Sparebøsse (ønsker gavekort på evnt. gravering av navn, i tilfelle det blir flere)
  • Gaver fra www.pledd.net
  • Penger til Storms sparekonto
 
Minnebok
Jeg har kjøpt en minnebok til å sende rundt i selskapet.
Jeg ønsker jeg at gjestene skal skrive noen ord til Storm i denne. I tillegg tar jeg bilde av hver gjest som jeg vil fremkalle og lime inn sammen med hilsenen, og bilde av gaven. :)

Boken er kjøpt på Ark, sammen med en sølvtusj/-penn.
Jeg setter inn bilde av Storm i stedet for hattebarnet som fulgte med.
minnebok-jpg.74371
 
Diverse pynt
eBay <3
Fordelen med å ha god tid på seg er alt det fine man plutselig kan ta seg råd til å kjøpe. Hadde jeg skulle kjøpt alt dillet på Panduro og lignende butikker hadde jeg brukt en formue.

Pompoms, til å pynte kake- og gavebordet med.
3 av hver av disse:
pompoms blå.JPG
6 av disse (15 cm i diameter):
pompoms elfenben.JPG

Centerpiece, til gavebordet..
Det står Storm Dominic <etternavn> på den ene siden, og 28. juni 2014 på den andre siden.
centerpiece.JPG

Personlige servietter.
Navn og dato er naturligvis byttet ut, samt at jeg bestilte babyføtter til symbol.
Kjøper i tillegg vanlige servietter, antakelig i hvitt.
servietter.JPG

Vi skal ha hvite duker, så jeg bestilte løper i blått:
bordpynt løper.JPG

Diverse dill til å spre utover bordet:
bordpynt diamant.JPG bordpynt hjerter.jpg bordpynt smokk.JPG

Og blå sugerør. Det er veldig få unger invitert, men de var billige.. :D
sugerør.jpg

Må huske å ta med gipsavstøpningen av hender og føtter. Han var riktignok 3 uker da jeg husket på å gjøre det, men fint å pynte med uansett. :)
 
(Sang)hefte
Nå har jeg ikke tenkt at vi skal synge, og sambo synes hele greia med hefte var en teit idé, men han om det.

Forside:
Skjermbilde.JPG

Side 2:
Lykkeliten (standard, men den er så fin <3)
Skjermbilde2.JPG

Side 3:
Bordplasseringen, fordi...

Side 4 og 5:
...kart over slektsforholdet til de som er tilstede.
Familiene våre kjenner jo ikke hverandre, synes dette kunne være en grei måte å forholde seg til hverandre på.

Side 6, 7 og 8:
Diverse vers og tekster jeg synes er nydelige og passer til anledningen.
Pyntet med bilder av finingen under hvert vers. :)

Elskede barn

Så kom du til oss, du elskede barn,
og grep våre hjerter med kraft.
Med ett fikk alt mer mening,
langt mer enn det noensinne har hatt.

Du ler så du stråler, din sjel lyser klar,
du fanger all ømhet omkring.
Små føtter og fingre, din hud og din duft,
så vakkert skapt allting.

Ditt liv skal vi følge og finnes for deg
og dele din glede og sorg.
Når skyggene truer ditt solskinn
er vi din trygge borg.

I dag vil vi vise for venner og slekt
den gave vi har fått å bevare;
et barn å få elske og beskytte fra vondt,
en lykke for stor å forklare.

Jessica Marie Nilsson

Til Storm Dominic

To store blå øyne
og myke gode kinn,
en latter som smitter,
elskede gutten min.

Den vakreste skapning
på denne jord.
Den største prestasjon
gjort av din far og mor.

Et nysgjerrig blikk,
det vakreste smil.
Du er stoltheten
til mamma'n og pappa'n din.

Du er latter, du er varme,
du er vår lykkeamulett.
Du er glede, du er kjærlighet,
du er det vakreste vi har sett.

På denne dag vi gir deg
et lite dikt på ferden,
for å være mamma’n og pappa’n din
er den største glede i verden.


Bare et barn

Bare et barn kan lage en far og en mor ut av en lyst og en lengsel.
Bare et barn kan puste liv i en slekt.
Barn kommer fra et hemmelig sted der tiden renner inn i verden.
Har du spurt et barn hva som er der?
Barn viser kjærlighet – uten å kreve noe tilbake.
Har du kjent at det gir deg glede og styrke – men gjør deg sårbar?
Barn viser deg dine verste svakheter – uten beskyldninger.
Har du kjent at det gjør deg til en sint kriger – uten å drepe?
Barn viser deg din egen fortid speilet i nåtiden, har du lyttet til forskjellen?
Har du spurt og lært – i stedet for å svare?
Barn kommer fra et hemmelig sted der tiden renner inn i verden.
Det har med seg spørsmål med skjulte svar – og svar med skjulte spørsmål.
Den som vil lære noe om selve livet, bør ikke overse en så sikker kilde.
Bruk tiden – for plutselig er barnet forsvunnet langt inn i en voksen.

Trond Viggo


Regner med dette blir nok, får se om jeg finner noe mer etter hvert. En sang til å avslutte med hadde kanskje vært fint, men jeg har ikke kommet på noen ennå.

Vannmerket på hver side er en fancy S.
 
Invitasjonene er ferdige!
Stemplingen var litt av en jobb, men jeg ble fornøyd. :D

invitasjon konvolutt.jpg invitasjon1.jpg invitasjon2.jpg invitasjon3.jpg

Oldemødrene fikk en litt mer lettlest skrifttype. ;)

Sendes ut i morgen!
 
Da er SU-datoen vel passert, og vi mangler bare svar fra én person. Hvis han kommer blir vi 37 stk tilsammen, inkludert oss tre.

Jeg flyttet oss fra seremonien kl 14 til kl 10, ellers hadde ikke alle gjestene kunne blitt med på seremonien. Det er visst ikke uvanlig at bare nærmeste familie er med, men jeg synes nå det er koselig at vi ikke må splitte opp og prioritere folk.

Svigers bestiller og betaler middagen, det var snilt av dem.
Svigermor har bestilt marsipankake med Storms navn på, og skulle få en søster til å bake i tillegg.

TODO:
  • Tur på Ikea for å få tak i servietter, lys og lysestaker.
  • Handle inn brus og kaffe. Der får vi lånt Storcash-kortet til en kollega, så det blir litt billigere.
  • Handle inn ingredienser til desserten og kakene.
  • Bake kakene.
  • Duker. Jeg må sjekke om min stemor har nok. De skal fly oppover, så kanskje må jeg kjøpe inn stoff på Stoff & Stil eller noe slikt, det blir mye bagasje for dem allerede.
  • Blomster?
  • Printe ut heftene. Ønsker å ha med en sang til, men finner egentlig ingen.
  • Printe ut et banner jeg har laget, med navnet hans på.
  • Montere bordkortene og stemple navnene til gjestene på båndene.
  • Gjøre ferdig bordplasseringen.
  • Sikkert mer og, som jeg kommer på etter hvert. :)
 
Her er serviettene, jeg er sååå fornøyd med dem!
servietter2.jpg
 
Måtte prøve på dressen hans i helgen. Til min store skrekk var den akkurat passe.
Kinesere og deres klesstørrelser kan ta seg en bolle, denne skal liksom være 3-6 mnd. Håper den holder i 2 uker til. Jeg bestilte en i str 6-12 mnd, men den kommer antakelig ikke fram i tide.

Må ha en svart strømpebukse.

Lille gullet mitt. <3 Gleder meg utrolig til å vise ham fram i selskapet!
dress.jpg
 
Det var en kjempefin dag! Men du verden, så glad jeg er for at vi ikke gjør dette mange ganger i året, vi var rimelig pumpa på søndagskvelden. :)

Pappa, stemor og deres barn kom oppover på fredagen. De bor langt unna og tok fly. De kom innom oss noen timer og hilste på før de kjørte videre til hotellet. På lørdag samlet vi oss i lokalet for å gjøre i stand, mens pappa laget karamellpuddingene.

Heldig for oss at gardinene og stoltrekkene var blå, siden all pynten hadde et gjennomgående fargetema... :) Blir det jente neste gang tror jeg vi må arrangere det en annen plass, så fargene ikke kræsjer.

Jeg ble veldig fornøyd med pyntingen i hvert fall. Tjukkasen i bakgrunnen ble fjernet før vi gikk på lørdag.

01.jpg

02.jpg

03.jpg
 
Back
Topp