Storesøsken

Snart3barn

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Hvordan går det med de kommende storesøsknene?

Her i huset blir det to storebrødre, eldste på 9 år takler det veldig fint og gleder seg veldig. 6 åringen derimot begynner å bli veldig sår, og ønsker å være sammen med meg hele tiden. Han begynte på skolen i høst og nå gråter han hver dag når skolen ringer inn... Dette begynte først etter min lille innleggelse forrige mandag. Synes det er så vanskelig. Jeg kan jo ikke si at mamma ikke skal på sykehuset igjen, og ikke uttrykker han at det er det han er redd for heller. Han bare vil være med meg hele tiden og vil ikke på skolen. Vi har snakket med han om innleggelsen og at alt er bra, men det er vel tanken på at han vet det nærmer seg veldig og at han ikke helt vet hva som kommer... hvordan livet som storebror OG lillebror blir :Heartred
 
Hvordan går det med de kommende storesøsknene?

Her i huset blir det to storebrødre, eldste på 9 år takler det veldig fint og gleder seg veldig. 6 åringen derimot begynner å bli veldig sår, og ønsker å være sammen med meg hele tiden. Han begynte på skolen i høst og nå gråter han hver dag når skolen ringer inn... Dette begynte først etter min lille innleggelse forrige mandag. Synes det er så vanskelig. Jeg kan jo ikke si at mamma ikke skal på sykehuset igjen, og ikke uttrykker han at det er det han er redd for heller. Han bare vil være med meg hele tiden og vil ikke på skolen. Vi har snakket med han om innleggelsen og at alt er bra, men det er vel tanken på at han vet det nærmer seg veldig og at han ikke helt vet hva som kommer... hvordan livet som storebror OG lillebror blir :Heartred
Har desverre ikke noe råd eller erfaring å komme med :Heartred Er nok ikke lett å være han når man skal være stor og liten på samme tid.

Håper det går bra lille storebror i ukene som kommer og at det ordner seg.

Klem :Heartred
 
Storesøster på 6 gleder seg veldig, men er nok litt bekymret for at lillesøster får mer tid med mamma, og for at bonuspappa skal bli mer glad i baby enn henne. Men alt i alt tror jeg det kommer til å gå veldig bra, vi er bevisste på hennes tanker, også er hun så snill og oppriktig hjertelig at hennes egne følelser for babyen nok kommer til å overskygge det meste.
 
Storebror på 4 gleder seg masse, og jeg tror han blir en fin storebror. I små mengder :p Han er så vant til å få oppmerksomhet, og han krever mye av det, så blir ekstra spennende å se hvordan det blir, altså. Men jeg merker at han skal kose litt mer og liker at mamma er hjemme. Håper jeg får til å inkludere han masse og masse oss-tid også.
 
Hvordan går det med de kommende storesøsknene?

Her i huset blir det to storebrødre, eldste på 9 år takler det veldig fint og gleder seg veldig. 6 åringen derimot begynner å bli veldig sår, og ønsker å være sammen med meg hele tiden. Han begynte på skolen i høst og nå gråter han hver dag når skolen ringer inn... Dette begynte først etter min lille innleggelse forrige mandag. Synes det er så vanskelig. Jeg kan jo ikke si at mamma ikke skal på sykehuset igjen, og ikke uttrykker han at det er det han er redd for heller. Han bare vil være med meg hele tiden og vil ikke på skolen. Vi har snakket med han om innleggelsen og at alt er bra, men det er vel tanken på at han vet det nærmer seg veldig og at han ikke helt vet hva som kommer... hvordan livet som storebror OG lillebror blir [emoji813]red
Pass på å bekrefte at dere er veldig glad i storebror også, og at dere ikke kommer til å bli mindre glad i ham når baby kommer ;) Det blir jo en overgang for ham når han plutselig ikke er lillebror lenger, men også storebror, men ikke størst. Tenker det er lurt å la ham være litt lei seg/urolig, kanskje spørre om han gruer seg til noe, eller om han synes det er skummelt. Og oppmuntre de gode sidene hos ham, bruke godt med tid med ham. Det går seg sikkert til ;)
 
Storesøster på 9år gleder seg masse. Hun er nesten for overbeskyttende allerede...
 
Her blir det 2 storesøstre på henholdsvi 6 og 7 år, hun minste uttrykker at hun gleder seg veldig.. hun eldste sier ikke så mye om det, men hun har alltid vært ei som ikke viser så mye følelser på ting. Det er vel litt uvirkelig enda.
 
Her er storesøsknene nesten 5 (blir fem halvannen uke etter termin :p ) og 3 år. Eldste gleder seg veldig, yngste er også spent, men tenker ikke over det på samme måte. Begge to er veldig kjærlige mot hverandre, og yngste er en veldig jovial type. Eldste er jo uansett vant til å alltid ha delt på mamma og pappa (var 19 måneder da broren kom), så der blir det ikke den overgangen.

Det høres veldig sårt ut sånn det er med mellomste din nå <3 Kanskje er han litt redd fordi han ikke vet hva som skjer, om mamma er syk, om det er noe farlig, om det skjer noe med babyen. Kanskje vet han ikke helt hvorfor han føler som han gjør heller.
Jeg tenker det viktigste er å anerkjenne at han føler som han gjør, selvom han kanskje ikke vet hva han føler, og prate om at det er greit å være både glad, usikker, redd og sint, enten en av følelsene om gangen, eller litt av alt. Alt er helt normalt og helt greit, og det er veldig fint om han vil prate med mamma og pappa om det - eller om han bare vil ha litt kos for å få litt nærhet. Og så bekrefte at mamma og pappa kommer til å være like glad i ham når babyen kommer som det dere er nå <3
Det kan hende du gjør dette fra før også, jeg mener ikke å si noe annet, men det er min erfaring fra særlig eldste, som er ei jente med mye følelser. Ofte vet hun ikke helt vha hun føler, men føler veldig mye, og da hjelper det når hun får høre at det er helt greit å føle litt av alt på en gang, og at mamma og pappa er her uansett <3
 
Her er det to storesøsken, gutt på 11 og jente på 13.
11 åringen gleder seg veldig, har store planer om trilling, lek og bad sammen. 13 åringen derimot tror jeg helst skulle vært denne attpåklatten foruten :rolleyes: håper det endrer seg når lillesøster er her.
 
Er veldig spent på hvordan det vil gå med minstemann i hus for tiden nå, lillegutt som er knapt fylt året skal bli storebror [emoji170] De to eldste kommer nok til å takle det fint. 16 og 13 år. :)
 
Her fyller storebror 2 i november, er langt fra sikker på om han vet hva som skjer - så veldig spent på hvordan han vil ta det å få baby i hus. Han har hittil tatt endringer uten større problem, håper det går seg til på samme måte. Så får heller vi voksne være litt ekstra flinke til å inkludere ham og gi ekstra oppmerksomhet.

Vet at faren min ikke er spesielt babyinteressert - så vet i allefall hvem som får all oppmerksomheten når de kommer innom [emoji14]
 
Her fyller storebror 2 i november, er langt fra sikker på om han vet hva som skjer - så veldig spent på hvordan han vil ta det å få baby i hus. Han har hittil tatt endringer uten større problem, håper det går seg til på samme måte. Så får heller vi voksne være litt ekstra flinke til å inkludere ham og gi ekstra oppmerksomhet.

Vet at faren min ikke er spesielt babyinteressert - så vet i allefall hvem som får all oppmerksomheten når de kommer innom [emoji14]

Niesa mi var omtrent så gammel da ho ble storesøster, det gikk veldig bra, sånn utenom at ho gråt første gang ho så lillebror da....et rart rom med rare lukter på sykehuset og mamma opptatt.... Men gikk ikke mange dagene før det virka som ho ikke huska at det var en verden før. Og i dag er de verdens beste venner som leker masse sammen! [emoji7][emoji173]
Men det er nok bra om ikke baby får all oppmerksomhet fra alle hele tida, fint med en bestefar [emoji4]
 
Her er søsknene henholdsvis 11, 9 og 6 år når baby kommer. De gleder seg alle sammen, og minstemann er veldig kosete blitt, både ovenfor mammaen og selve magen. Er likevel veldig spent på overgangen fra å vente på et søsken til å faktisk ha ei lillesøster permanent hos oss. Tror det skal gå fint? Men vi må ha fokus på å se de store også, slik at de føler at ikke babyen tar opp all plassen hos oss.

Håper at snart storebror på 6 snart får det bedre, Snart3barn! Ting vil nok bedre seg etter babyen har kommet og han ser at alt gikk godt med mamma, men det er viktig, tenker jeg, å ha ekstra fokus på hans behov for nærhet og omsorg både før og etter fødsel. Tror de kjenner litt på en usikkerhet på hvilken plass og rolle de vil få når de ikke lenger er minstemann (tror litt av min 6-årings ekstra behov for nærhet hviler der). Og det at de samtidig går gjennom overgangen fra barnehage til skole nå, gjør nok at de kjenner litt ekstra på alle forandringene som skjer rundt seg, og det at de har gått fra å være liten til stor. Så det å føle at en likevel kan være mammas lille gutt gir nok en ekstra trygghet om at overgangen ikke handler om at alt skal endre seg over natta, men at det er en gradvis prosess inn i en ny rolle og ny verden der de fremdeles har lov å være liten lenge enda:Heartred
 
Her er søsknene henholdsvis 11, 9 og 6 år når baby kommer. De gleder seg alle sammen, og minstemann er veldig kosete blitt, både ovenfor mammaen og selve magen. Er likevel veldig spent på overgangen fra å vente på et søsken til å faktisk ha ei lillesøster permanent hos oss. Tror det skal gå fint? Men vi må ha fokus på å se de store også, slik at de føler at ikke babyen tar opp all plassen hos oss.

Håper at snart storebror på 6 snart får det bedre, Snart3barn! Ting vil nok bedre seg etter babyen har kommet og han ser at alt gikk godt med mamma, men det er viktig, tenker jeg, å ha ekstra fokus på hans behov for nærhet og omsorg både før og etter fødsel. Tror de kjenner litt på en usikkerhet på hvilken plass og rolle de vil få når de ikke lenger er minstemann (tror litt av min 6-årings ekstra behov for nærhet hviler der). Og det at de samtidig går gjennom overgangen fra barnehage til skole nå, gjør nok at de kjenner litt ekstra på alle forandringene som skjer rundt seg, og det at de har gått fra å være liten til stor. Så det å føle at en likevel kan være mammas lille gutt gir nok en ekstra trygghet om at overgangen ikke handler om at alt skal endre seg over natta, men at det er en gradvis prosess inn i en ny rolle og ny verden der de fremdeles har lov å være liten lenge enda:Heartred

Så godt sagt! Jeg har nok kommet fram til samme konklusjon som deg. Det er en stor nok overgang og gå fra barnehage til skole. 6 åringene skal i tillegg bli storebrødre. Vi får bare ta en dag avgangen og lytte til deres følelser :Heartred
 
Niesa mi var omtrent så gammel da ho ble storesøster, det gikk veldig bra, sånn utenom at ho gråt første gang ho så lillebror da....et rart rom med rare lukter på sykehuset og mamma opptatt.... Men gikk ikke mange dagene før det virka som ho ikke huska at det var en verden før. Og i dag er de verdens beste venner som leker masse sammen! [emoji7][emoji173]
Men det er nok bra om ikke baby får all oppmerksomhet fra alle hele tida, fint med en bestefar [emoji4]
Så godt å høre at de er så gode venner nå :) håper jo at det blir sånn her og, når han først får vendt seg til tanken om en lillebror :)

Ja, greit med en bestefar da ;)
 
Her blir storebror 7 i november og storesøster 4 i november. De gleder seg begge kjempemye og har ikke vært noe sjalusi på eldstemann da nr 2 kom. Og det tror jeg ikke det blir nå heller. Hun på snart 4 snakker om babyen hver dag i barnehagen og roper til magen om når babyen hat tenkt å komme ut [emoji7]
 
Storesøster rakk knapt å fylle et år før lillebror kom, var veldig spent på hennes reaksjon men det har gått over all forventning [emoji1][emoji1305]
 
Storesøster på 2,5 år er så snill og god. Hun synes det er så fascinerende å kjenne på magen når lillebror sparker og rører på seg. Hun snakker masse om at lillebror er inne i magen til mamma og at han er liten baby :)
Er veldig spent på å se reaksjonen hennes når hun endelig får møte han. Hun er så snill og omsorgsfull at jeg vet hun kommer til og bli ei fantastisk storesøster :D
 
Vi hadde første møte med 4-åringen som fikk hilse på lillebror i sted. Snakk om først spent så stolt gutt! Mamman satt med gråten i halsen
 
Back
Topp