Store problemer med amming på dagtid, hjelp!

Lalali

Andre møte med forumet
Baby på 3 uker kaver noe voldsomt ved puppen kun på dagtid. Av og til kan ammingen starte bra i noen minutter før han plutselig virker å bli irritert/stresset. Andre ganger virker han irritert fra det sekundet jeg tilbyr pupp. Uansett så er det det samme som gjentar seg; han blir irritert/stresset, virker å vil ha pupp samtidig som han slipper taket og stanger hodet mot puppen. Kroppen hans spenner seg og han ser ut til å knytte seg. Noen ganger høres det ut som om han sliter med å svelge unna melk. Avføringen er som normal (om enn noe voldsom) han raper ikke så mye men promper en del.

Det ender med mye gråt og vi bruker i tillegg flere timer på å få han til å sove på dagtid da han ikke sovner ved puppen lengre. Og jeg klarer ikke å skille lengre mellom sult og trøtthet og alt av forsøk på amming og byssing går nærmest i ett så jeg har ikke noe system på noe lengre.

På natten er ting helt motsatt!
Da dier han gjerne lenge og ligger å smådøser og han sovner godt når han slipper puppen.

Kan noen fortelle meg hva greia er for jeg holder seriøst på å miste troen på at dette noen gang blir bedre :(
 
Kan du ha overproduksjon eller sterk utdriving? Skjer det i alle ammestillinger? :)
 
Kan du ha overproduksjon eller sterk utdriving? Skjer det i alle ammestillinger? :)

Jeg har lurt litt på dette men ikke alle "symptomene" er på plass. Og så skjønner jeg ikke hvorfor problemet da ikke er på natten for jeg har ganske spente fyllte bryster da og..??

Jeg misforstod litt dette med intervallamming og pumpet meg "tom" to ganger i går..men så har jeg forsøkt å bare holde meg til en pupp i 6 timer før jeg bytter. Ingen bedring enda..

Jeg varierer sjelden ammestillinger. Sitter som regel å ammer med han inntil meg og da blir det styr. Sitter på natten også. Ligger å ammer noen ganger men synes babyen knoter litt da med å få tak og så sovner han ofte etter noen få minutter om han får tak.

Symptomene på eventuell overproduksjon eller sterk uydrivning og som jeg synes stemmer hos oss er;

Babyen virker glupsk og stresser (synes jeg)
Gir uttrykk for å være ferdig men vil ha mat igjen kort tid etterpå
Sovner ikke etter amming
Grønn og eksplosiv avføring

Jeg har ofte melksprengte bryster (ikke konstant) og ser tydelig forskjell på brystene
Jeg lekker under amming fra brystet jeg ikke mater med der og da.

Men er dette nok av symptomer til å si at det er overproduksjon?
 
Jeg hadde det samme problemet og hadde veldig sterk utdriving og veldig stor melkeproduksjon og jeg hadde intervall amming 2 ganger før det var løst. Da roet henne seg. Nå delammer jeg henne i tillegg. Jeg gir kun mme på ettermiddag/kveld.
 
Kanskje sterk utdriving? Det kan være ubehagelig for babyen, da må de bare svelge unna og får med seg masse luft. Prøv å koble babyen av når du kjenner at utdrivingen er i gang, og hold en klut eller lignende foran slik at du "tar av" litt av det som kommer i starten. Vurder også mer tilbakelent eller liggende amming, da er det enklere for babyen å "snu" seg litt unna.

Ellers er tre uker tidlig, dette kommer antagelig til å gå seg fint til etterhvert, så forsøk å ikke stress med det. Husk også at puppen er mer enn mat for babyen, den er både kos, trøst og det som skaper mest nærhet til mamma. Noen ganger trenger babyen kanskje mamman sin, også blir puppen det tydelige signalet på dette. Derfor kan det hende at han noen ganger (hvis han spiser hyppig nok ellers) blir litt sinna fordi han egentlig bare hadde tenkt å kose litt, ikke spise. :)
 
Ta kontakt med Ammehjelpen, og få en ammehjelper til å hjelpe deg.
De er superflinke, og kan roe enhver nybakt mamma med ammestress på sine skuldre. ;)
 
Høres ut som overproduksjon og/eller sterk utdrivning. På dagen er det verst, mens på natten så er det mindre melk og det renner saktere.

Prøv å pumpe før du ammer og se om der hjelper.
 
Kanskje sterk utdriving? Det kan være ubehagelig for babyen, da må de bare svelge unna og får med seg masse luft. Prøv å koble babyen av når du kjenner at utdrivingen er i gang, og hold en klut eller lignende foran slik at du "tar av" litt av det som kommer i starten. Vurder også mer tilbakelent eller liggende amming, da er det enklere for babyen å "snu" seg litt unna.

Ellers er tre uker tidlig, dette kommer antagelig til å gå seg fint til etterhvert, så forsøk å ikke stress med det. Husk også at puppen er mer enn mat for babyen, den er både kos, trøst og det som skaper mest nærhet til mamma. Noen ganger trenger babyen kanskje mamman sin, også blir puppen det tydelige signalet på dette. Derfor kan det hende at han noen ganger (hvis han spiser hyppig nok ellers) blir litt sinna fordi han egentlig bare hadde tenkt å kose litt, ikke spise. :)
What she said, ja :) dette vil nok gå seg til, men skjønner det er frustrerende.
 
Du er kjent med at her inne på forumet kan du legge igjen spm til ammehjelper og jordmor direkte?[emoji4]
 
Back
Topp