Stor seng til toddler?

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Datteren min er urolig da hun sover, og planen er i utgangspunktet å ordne henne en stor seng på hennes eget rom og pakke bort sprinkelsenga da hun ikke liker denne. Planen er i utgangspunktet en rammemadrass med eller uten ben med bredde på 120. Sikkerheten ordner vi, så sånn sett inget problem. Hun er nå 15 måneder.

Har noen gjort liknende, og hva ble løsningen?
 
Gutten min er 1,5 år og flyttet nylig over i en hemnes dagseng fra IKEA med senghest på den åpne siden. Han sover godt i den, og faller ikke ut, men bruker fortsatt noen kvelder litt tid på å hoppe ut av senga og løpe rundt i huset etter leggetid :p vi legger oss sammen med ham, og følger ellers leggerutinen vi hadde fra før. Hender han kommer inn til oss utover natta eller på morgenen.
 
Vi kjøpte også henmnes dagseng, kjøpte rett før han ble 2 år. Har sengehest og sover kjempegodt i senga. Har aldri ramlet ut. Ramlet derimot ofte ut av sprinkelsenga, når vi hadde tatt av den ene langsiden ;)
 
Mini har nettopp byttet til juniorseng fra Hoppekids. Kunne sikkert ha ligget i sprinkelsenga lenger for han trivdes der, men den skal lillesøster overta til høsten så vi tenkte det var greit å begynne overgangen i god tid. Og det har gått over all forventning. De to første kveldene gikk han ut fra senga og "ryddet rom", men etter at det ikke fikk den ønskede oppmerksomheten forlater han ikke senga (enn så lenge) når han våkner om natten, eller når han legger seg :) Er veldig stas å kunne klatre opp i egen seng også :) Hører jo med at han har falt ut en gang (den ene gangen vi glemte å sette på sengehesten etter vi hadde sittet på sengekanten) men det gjorde nok mest vondt for mammahjertet.
 
Vi har juniorseng, kjøpte da mini var rundt to år. Hadde vi skulle gjort det om igjen hadde vi bare kjøpt en rammemadrass på 120 og lagt noen puter på gulvet ved siden av, han har ikke ramla ut noe særlig, men har ikke hatt sengehest på juniorseng heller-bare stappa ei bok nedi sida på senga så ikke dyna skulle ramle ut. Kommer vel litt an på ungen, om de romsterer mye rundt om natta eller ikke...går også an å kjøpe rammemadrass og ikke ha på beina i starten før de er litt større.
 
Gutten min er 1,5 år og flyttet nylig over i en hemnes dagseng fra IKEA med senghest på den åpne siden. Han sover godt i den, og faller ikke ut, men bruker fortsatt noen kvelder litt tid på å hoppe ut av senga og løpe rundt i huset etter leggetid [emoji14] vi legger oss sammen med ham, og følger ellers leggerutinen vi hadde fra før. Hender han kommer inn til oss utover natta eller på morgenen.
Så fint! :D Mi faller dog ut, og går ikke enda, men det kommer jo snart [emoji14] Men hun faller ut av vår seng fordi den er høy, så det går nok bra med en lavere seng. Vår er jo 70cm. Hun faller fordi hun sliter med å holde helt til beina går i gulvet [emoji14] Hun har rom rett over oss (1,5 m gang i mellom), så vi tenkte egentlig å sette en grind i åpningen, med dørene oppe og babycall på.. For å unngå husløping også på morran [emoji14] slik at vi må hjelpe henne.
 
Vi kjøpte også henmnes dagseng, kjøpte rett før han ble 2 år. Har sengehest og sover kjempegodt i senga. Har aldri ramlet ut. Ramlet derimot ofte ut av sprinkelsenga, når vi hadde tatt av den ene langsiden ;)
Godt å høre :) litt håpet her og. Hun sover i dobbeltsenga, og den er litt høy. Men med en lavere seng vil hun selv klare å gå ut da.
 
Fikk seng rett før han ble to. Juniorseng fra Ikea. Senga er lav, så han kan gå ut av den selv hvis han vil. Sover godt i den.
Ikke sant :) Litt det som er vår tanke og. Hun er lita, men bruker mye plass å sove på.
 
Mini har nettopp byttet til juniorseng fra Hoppekids. Kunne sikkert ha ligget i sprinkelsenga lenger for han trivdes der, men den skal lillesøster overta til høsten så vi tenkte det var greit å begynne overgangen i god tid. Og det har gått over all forventning. De to første kveldene gikk han ut fra senga og "ryddet rom", men etter at det ikke fikk den ønskede oppmerksomheten forlater han ikke senga (enn så lenge) når han våkner om natten, eller når han legger seg :) Er veldig stas å kunne klatre opp i egen seng også :) Hører jo med at han har falt ut en gang (den ene gangen vi glemte å sette på sengehesten etter vi hadde sittet på sengekanten) men det gjorde nok mest vondt for mammahjertet.

I utgangspunktet her blir det nok til at vi er der litt i starten, for hun er ammet frem til nå [emoji14] Men på sikt selvsagt sovne selv :) Men hun våkner når hun kommer i sprinklene, og blir så sint fordi hun slår og sparker borti. Kan fint ligge alene i større seng og sove bedre [emoji14] Så litt av håpet er at det kan hjelpe henne over på eget rom. Vi må nok ha sengehest, eventuelt og vurdert madrass rett på gulv :) Men hun skal mulig prøve kuledyne etterhvert, og da kan det være det og hjelper på uroligheten :) Takk for svar! Føles mindre skummelt nå [emoji14]
 
Vi har juniorseng, kjøpte da mini var rundt to år. Hadde vi skulle gjort det om igjen hadde vi bare kjøpt en rammemadrass på 120 og lagt noen puter på gulvet ved siden av, han har ikke ramla ut noe særlig, men har ikke hatt sengehest på juniorseng heller-bare stappa ei bok nedi sida på senga så ikke dyna skulle ramle ut. Kommer vel litt an på ungen, om de romsterer mye rundt om natta eller ikke...går også an å kjøpe rammemadrass og ikke ha på beina i starten før de er litt større.

Vi har vurdert rammemadrass, nettopp pågrunn av størrelsen. Men vi vurderer faktisk å ha madrassen rett på gulvet som du sier. Vi skal mulig og prøve kuledyne som skrevet over, og det kan nok hjelpe på urolighetene. Hun er litt umoden og urolig av seg, og det viser seg litt på netter. Men dog kun falt ut av storesenga da hun har prøvd å krabbe ut. Godt å lese andre om har tenkt det samme. Hun ville nok kost seg :) :)
 
Vi har vurdert rammemadrass, nettopp pågrunn av størrelsen. Men vi vurderer faktisk å ha madrassen rett på gulvet som du sier. Vi skal mulig og prøve kuledyne som skrevet over, og det kan nok hjelpe på urolighetene. Hun er litt umoden og urolig av seg, og det viser seg litt på netter. Men dog kun falt ut av storesenga da hun har prøvd å krabbe ut. Godt å lese andre om har tenkt det samme. Hun ville nok kost seg :) :)
Tenker vi kjøper en rammemadrass etterhvert uansett, så blir juniorsenga satt på vent til nestemann. Men hva er kuledyne?
 
Tenker vi kjøper en rammemadrass etterhvert uansett, så blir juniorsenga satt på vent til nestemann. Men hva er kuledyne?
Høres fornuftig ut :D Kuledyne er en tung dyne med rom fylt av kuler. Søk det opp så står det litt. Men det er for å hjelpe de små som er litt urolige til å finne bedre ro på egenhånd. Datteren min er født liten og prematur, og sliter endel med overstimulering, samt at hun ikke greier å roe seg uten hjelp. På noen barn har disse dynene god effekt da de pakker seg rundt; og legger litt vekt på barnet :)
 
Høres fornuftig ut :D Kuledyne er en tung dyne med rom fylt av kuler. Søk det opp så står det litt. Men det er for å hjelpe de små som er litt urolige til å finne bedre ro på egenhånd. Datteren min er født liten og prematur, og sliter endel med overstimulering, samt at hun ikke greier å roe seg uten hjelp. På noen barn har disse dynene god effekt da de pakker seg rundt; og legger litt vekt på barnet :)
Så smart! Det skulle vi hatt da mini var baby. Kjekt å vite om til neste gang. Vi løste det med svøping, men det ble for varmt sommerstid. Mye byssing...
 
Så smart! Det skulle vi hatt da mini var baby. Kjekt å vite om til neste gang. Vi løste det med svøping, men det ble for varmt sommerstid. Mye byssing...
De brukes gjerne når de er litt større siden de er litt tunge :) Men svøping er jo fantastisk for de små [emoji171]
 
De brukes gjerne når de er litt større siden de er litt tunge :) Men svøping er jo fantastisk for de små [emoji171]
Kuledyne er gull ;) Her er det jeg som har en haha. Har hatt den i 15-åring faktisk siden jeg slet med mye angst som ung. Har vurdert å skaffe en til lillebror siden han roer seg godt med vekt på seg av samme grunner som din.
 
Her gikk vi over til juniorseng da hun var rundt 20mnd. Gikk kjempefint. Hun liker å flytte seg helt opp i hodeenden så jeg har lagt sengekanten rundt er for at hun ikke skal stange hodet i sengegavlen. :)
 
Kuledyne er gull ;) Her er det jeg som har en haha. Har hatt den i 15-åring faktisk siden jeg slet med mye angst som ung. Har vurdert å skaffe en til lillebror siden han roer seg godt med vekt på seg av samme grunner som din.
Vi har veldig lyst til å prøve det. Så flott at det har hjulpet deg også! [emoji171] Jeg hadde selv en veldig tung dyne som liten, og ville aldri ha noe annet. Var urolig av meg jeg også. Har god tro på at mange har effekt av det i allefall :)
 
Back
Topp