Stell og bading - forskjellig spørsmål

AnnaAnna

Blir kjent med forumet
Marsboerne2017
Hei! Lurer på litt forskjellig ang stell og bading osv. [emoji1405]

1. Hvor ofte bade dere babyen og hvor gammel er h*n? Min er 3 uker imorgen. [emoji175] vi bestemt oss i starten at vi skal bade en gang i uke men det ble fort til 2 ganger i uke for å bestemme at det blir bading hver andre dag, syns det er så koselig og godt med litt rutiner og Mini elske å bade [emoji175]

2. De dagene dere ikke bade Mini, hva gjør dere? Er det nok å bare bruke en vaskeklut med vann g litt olje og tørke ansiktet, hender, føtter, rompa osv?

3. Hva slags produkter bruker dere til daglig hygiene/ vask/ bad? Ta gjerne bildet

[emoji87]
421b57cd1cce83c5df53b66b039d51f9.jpg


4. Hva bruker dere å ha på stellebordet? Vi bruker p ha håndduker men begynner å bli slitsomt å må vaske flere hånddukker om dagen.. [emoji15] noen forslag?

5. Hvilken bleier syns du er best?

6. Kan jeg få se stellebordet ditt? [emoji5]

4bca74444b17cbd30ba33267362ef47f.jpg


7. Hva har du i stelleveska di?


Beklager hvis jeg spør for mye! Førstegangs mamma og det er masse uklare ting... [emoji87]
 
1. Min er 2,5 år nå, men da hun var så liten badet vi ikke mer enn ca en gang i uka. Hun var ikke kjempeglad i å bade i starten, så det ble fort til at vi bare tok henne med i dusjen i stedet.

2. Vasket ikke noe særlig utover det i starten, brukte klut med vann og olje ved bleieskift.

3. Eneste vi brukte var babyolje (uten parfyme!), Inotyol og evt potetmel til sår stump. Da hun rundet året og begynte i barnehagen måtte vi begynne med sjampo en gang i blant (mye mat, sand og plastelina i håret).

4. Jeg arvet et helt lass med gulpekluter, langt flere enn vi trengte, så vi hadde som regel en sånn på stellebordet. La en frottéklut under rumpa når det var bæsjebleie, så var det bare å hive den på vask i stedet.

5. Mener vi brukte Libero helt i begynnelsen, men gikk over til Rema da vi gikk opp til str 2. Bruker Rema ennå, og Pampers baby dry om natten.

6. Har ikke stellebord lenger.

7. Hadde alltid bleier, bleieposer, tørre engangskluter, våtservietter, fullt klesskift, ekstra smokk, gulpekluter, stelleunderlag, etter hvert noen leker og mat (maispinner, banan og smoothie har reddet mange situasjoner).
 
Badet de hver dag. Når de ble eldre var det en del av kveldsstellet og det var nødvendig pga matrester i håret og grønske på knærne. Men når de var nyfødte badet jeg de på morgenen. Fordi jeg skiftet ikke tissebleier på natt mer enn nødvendig og ved bæsjebleie skiftet jeg i tussmørket kjapt. Var gjerne litt gulp etter nattamming og babyene var kanskje litt svette etter samsoving og yngste gråt seg svett på kvelden pga kolikk og da var badingen på kveld bortkastet.

Vasket de både morgen og kveld. Jeg badet de en av gangene og den andre vasket jeg med klut og masse rent vann. Først ansikt, så hender, så føtter, så underliv og så rompe. Klemte enn våt klut over underlivet og rompe eller vasket rompa i vasken.

Brukte babyolje (Natusan, men uten parfyme, ikke de du har). Og litt sjampo kun på hodet ved behov. ACO eller englamark. Babysåpe innimellom når de ble eldre og mer møkkete. Alle Nivea-produkter holdes langt unna ungene mine pga allergifremkallende stoffer.

På stellebordet hadde jeg lik stellematte som deg. Jeg lot den møkkete bleia ligge under rompa mens jeg vasket underlivet og når jeg løftet opp og vasket rompa til slutt tar jeg vekk den gamle bleia og legger en ny under. Så legger jeg den rene rompa ned på den rene bleia. Slik er rompa aldri i kontakt mer underlaget og trengs ikke vaskes så ofte. Med mindre bleia har lekket.

Jeg har vært mest fornøyd med Pampers til begge mine unger.

Når babyene var nyfødte inneholdt stellevesken følgende:
Stelleunderlag
Bleier
Stellekrem
Våtservietter
To skift med klær
Brystvortekrem
Et genserskift til meg
Gulpekluter
Helsekortet
Solbriller, lipsyl og vannflaske til meg
Mobil, penger/kort og nøkler.


Under vogna hadde jeg alltid et sitteunderlag om jeg skulle sitte å amme ute et sted på en kald benk el. Hadde også med bæresele.
 
1. Hvor ofte bade dere babyen og hvor gammel er h*n? 10 mnd. Badar 1-3 gongar i veka, bad er supert for oss om han feks er utålmodig og trøtt og vi vil holde han våken litt til. Prøver ellers ikkje å bade alt for ofte, pga eksem.

2. De dagene dere ikke bade Mini, hva gjør dere? Vaskar ansikt, hender, underliv og rompe med vatn kvar morgon, og ved behov (bæsj, mat i ansiktet, lodottar mellom fingrane).

3. Hva slags produkter bruker dere til daglig hygiene/ vask/ bad? Brukar produkt berre ved behov. Bepanthen til bleieutslett, kortisonsalve på resept til eksem. Agrysan pattesalve som fuktighetskrem. Tørre eingongsklutar (Rema, spar, kiwi eller apotek) eller vanlig klut.

4. Hva bruker dere å ha på stellebordet? Store gas- eller flanellklutar (75x75 cm eller noko sånt), kjøpt på IKEA og kid. Brukar dei same til å tørke med etter bad, handdukar er så tjukke til å komme innimellom alle valkane.

5. Hvilken bleier syns du er best? Vi brukar First Price. Brukte libero då han var liten, men hadde masse uhell. Bytta til FP då han var tung nok.

6. Kan jeg få se stellebordet ditt? Har ikkje bilde her. Har ein kommode frå ikea med plate oppå for litt større plass. Stellematte frå kid. Bleier og ting ligg i skuffene.


7. Hva har du i stelleveska di? Har ein ryggsekk med eit skift, 4-5 bleier, våte eingongsklutar, vaskbart stelleunderlag (eBay!). Og vanligvis noko mat og flaske/mme/termos med varmt vatn.
 
1. Min er 18 mnd, jeg bader henne ca annenhver dag. Da mine var så små som din badet to av dem nesten hver dag fordi de elsket det, mens den tredje ble knapt badet en gang i uken, fordi hun hatet det.

2. Vasker ansikt, hender og bleieområde ja.

3. Bruker du alt det der? Jeg vasker bare med litt olivenolje, og begynte med babyshampoo da de fikk skikkelig hår.

4. Jeg har noen egne små håndduker, som ikke tar særlig plass i vaskemaskinen.

5. Mest fornøyd med rema sine.

7. Våtservietter, et par bleier, en liten søppelpose. Da hun var liten, så hadde jeg med et håndkle og et ekstra klesskift også.
 
Hei! Lurer på litt forskjellig ang stell og bading osv. [emoji1405]

1. Hvor ofte bade dere babyen og hvor gammel er h*n? Min er 3 uker imorgen. [emoji175] vi bestemt oss i starten at vi skal bade en gang i uke men det ble fort til 2 ganger i uke for å bestemme at det blir bading hver andre dag, syns det er så koselig og godt med litt rutiner og Mini elske å bade:
Bada frøkna annenhver dag når hun var på den alderen, noen ganger flere dager etter hverandre. Nå bader jeg hun kun 1-2 ganger i uken, eller ved behov.

2. De dagene dere ikke bade Mini, hva gjør dere? Er det nok å bare bruke en vaskeklut med vann g litt olje og tørke ansiktet, hender, føtter, rompa osv? Vasker kun med lunket vann uten olje eller såpe. Hender også st jeg masserer hun med olje.

3. Hva slags produkter bruker dere til daglig hygiene/ vask/ bad? Ta gjerne bildet
Bruker kun olje og noen ganger såpe fra lev vel serien til Rema 1000, Rett og slett fordi hun ikke trenger noe annet, hun har fin hud så da syntes jeg det er unødvendig å bruke masse kremer på huden hennes(redd det ødlegger når vi ikke har behov for det). Brukte sinksalve litt når hun var mindre å var sår, ellers lot jeg hun lille litt uten bleia.

421b57cd1cce83c5df53b66b039d51f9.jpg


4. Hva bruker dere å ha på stellebordet? Vi bruker p ha håndduker men begynner å bli slitsomt å må vaske flere hånddukker om dagen.. [emoji15] noen forslag?
Vi bruker håndklær på stellematten men vasker ikke om det ikke er nødvendig. Om du ikke vil vaske annbefaler jeg deg å kjøpe libero stelleunderlag, som tiss ikke går igjennom, som man bare kan kaste om uhell skulle være ute. Syntes ikke de er noe særlig behagelige(jeg er veldig sær når det kommer til sånt, så liker ting så bløtt som mulig. Men bruker de når vi er på besøk osv.
5. Hvilken bleier syns du er best?
Har prøvd alle bleier utenom de nye til kiwi, før sverget jeg til libero, men nå sverger jeg til Rema 1000 sine, men syntes tidligere at Rema 1000 sine 2'er bleier lakk fort. Men 4er bleiene er jeg storfornøyd med!

6. Kan jeg få se stellebordet ditt?
Vi har ikke noe stellebord, tidligere hadde vi stellematten mellom vaskene(stor plass i mellom de) også hadde vi bleier, sinksalve osv over den. Nå har vi stellematten på gulvet fordi jeg syntes det er kjekt å kunne gå på do osv, å ikke måtte holde på hun så ikke hun detter ned.

4bca74444b17cbd30ba33267362ef47f.jpg


7. Hva har du i stelleveska di?
I stelleveska har jeg 10bleier, to pakker med våtservietter(alltid en uåpnet så jeg ikke skal gå tom), to skift, vannflaske(tutekopp), helsekort, teppe +leker og bamse
 
1: bader vær kveld ( 1,2 år)
2:viss vi ikke bader, tar vi klut og vann. Over hele kroppen
3: olje, fuktighetskrem, to typer salve, kunldekrem, våtservietter
4:våtservietter og engangs kluter ( gassbind)
5: bruker libero
6:stellebordet og det område er for øyeblikket i opprustning til den nye som skal komme.
7: jeg har to stellevesker. Enn som er liten og enkel å ta med. Når jeg bare skal ut et par timer. En større som jeg tar med når jeg skal bort litt lengre eller ikke hvet hvor lenge jeg blir borte.
 
Hei! Lurer på litt forskjellig ang stell og bading osv. [emoji1405]

1. Bada ikke så ofte i starten, men begynte etterhvert å bade hver kveld som en del av kveldsrutinene... kanskje rundt 3-4 mnd..... straks 1 år nå og bader fortsatt hver kveld

2. Vaska ikke noe særlig på han egentlig... annet enn klut og rent vann ved bæsjebleie. Tørka ansikt og fingre innimellom.

3. Bruker bare tørre engangskluter med rent vann på eller små frottkluter. Har noen dråper mandelolje fra apoteket i badevannet. Bruker litt bepanthen ved bleieskift om han har litt tendens til å være rød.

4. Har et håndkle på stellebordet. Vasker det ikke etter hvert bleieskift. En gang i uka kanskje om det ikke kommer noe gris på det.

5. Vi har stort sett bare brukt libero sine bleier. Newborn i begynnelsen og comfort nå. Bruker også litt up and go...

6. Hadde ikke bilde av stellebordet nå, men har en helt vanlig stellekommode. Etterhvert som lille ble mer aktiv måtte vi fjerne alt som sto i hyller på siden osv eller så lå han ikke iro :p

7. Har alltid et håndkle, et klesskift, et par ekstra bleier og tørre engangskluter i stelleveska. Nå som han også spiser en del fast føde har jeg ofte en smoothie eller lignende og en vannflaske. Ellers varierer det litt ut fra hva vi skal.
 
1. Hvor ofte bade dere babyen og hvor gammel er h*n? Min er 3 uker imorgen. [emoji175] vi bestemt oss i starten at vi skal bade en gang i uke men det ble fort til 2 ganger i uke for å bestemme at det blir bading hver andre dag, syns det er så koselig og godt med litt rutiner og Mini elske å bade [emoji175]

Her bader vi ved behov, når han var nyfødt var det mest for kos, var kanskje annenhver uke, litt hyppigere i perioder. Nå er han 10 mnd straks og bading stort sett i forbindelse med klinete middag. Han elsker å bade så mye at vi må vaske badet hver gang (eller, får vasket badet hver gang), så hver dag utgår selv om han elsker det :p

2. De dagene dere ikke bade Mini, hva gjør dere? Er det nok å bare bruke en vaskeklut med vann g litt olje og tørke ansiktet, hender, føtter, rompa osv?

Jepp :)

3. Hva slags produkter bruker dere til daglig hygiene/ vask/ bad? Ta gjerne bildet

Vann. Ingen andre produkter på fin babyhud! Tørrservietter vi har vann på. Vaskekluter.

4. Hva bruker dere å ha på stellebordet? Vi bruker p ha håndduker men begynner å bli slitsomt å må vaske flere hånddukker om dagen.. [emoji15] noen forslag?

Før hadde vi håndduker, bleier, tørrservietter etc, nå hives alt rundt så minst mulig :p

5. Hvilken bleier syns du er best?

Her fungerer libero comfort best, bruker også up and go endel, og har nettopp begynt å teste med litt tøybleier. Rema 1000 sine fungerer og godt. Brukte libero newborn når han var mindre. Har testa pampers, coop og coop änglamark men ingen av de fungerte.

6. Kan jeg få se stellebordet ditt? [emoji5]
har ikke bilde her dessverre.

7. Hva har du i stelleveska di?
Stellematte, 3-5 bleier, våtservietter og 1-2 skift avhengig av hvor lenge vi er på farten :)
 
1. Bader en gang i uka. Hvis ryggbæsj eller liknende holder vi under dusjen og skyller godt. Toåringen derimot bader hver dag. Er ALLTID møkkete etter barnehage:p

2. Vasker ansiktet og bleieområdet med klut og vann. Olje bruker jeg bare hvis det er bæsj og sår stump slik at man lar det såre området være mest mulig i ro (vesla er ekstremt sensitiv i huden så prøver å bruke færrest mulig produkter på henne).

3. Bruker som sagt minst mulig. Olje i badevannet og pudring ved hvert bleieskift så jeg vet at huden er helt tørr for å forebygge sårhet.

4. Bruker ingenting. Har stellebord med topp/matte som er vaskbar. Drar kluten over etter bleieskiftet så er den alltid ren.

5. Libero touch er de eneste hun tåler. Får utslett av pampers og gnagsår av de nye fra kiwi, så jeg har ikke giddi å prøve flere slag. Bleieavtalen fra kiwi er jo grei med hver fjerde gratis.

6. shopping.jpg
Har et sånt et. Veldig kjekt når babyene er små så kan man rulle det til vask og dusj. Satte det vekk da førstemann ble større, men har tatt det frem nå med nummer to.


7.
To skift
Min. fem bleier
Våtservietter
Engangskluter med og uten vann på
Gulpeklut
Helsekort
Engangs stelleunderlag (synes det er mest hygienisk) sammen med et tisselaken fra apoteket.
Talkum
Antibac
Vannflaske
 
1. 7 måneder og bader tre ganger. Etterhvert som fast føde øker, så blir det sikkert flere ganger.

2. Vi har som rutine å vaske ansiktet, halsen, hendene, og nedentil (foran og bak) hver kveld. Fukter en klut og går over. Foran og bak under rennende vann i vasken.
Har en fuktighetskrem uten parfyme som jeg kjøpte på apoteket for noen måneder siden. Hender jeg bruker den i ansiktet når jeg ser antydning til tørrhet.

3. Bruker kun olje. Har kjøpt babypudder, men syns det blir litt vel mye. Er man flink til å tørke stumpen så holder det i massevis med olje.

4. Har engangsservietter fra "barnas hus". Geniale, men litt dyre.

5. Libero.

6. Jeg har stellebordet fra ikea.

7. I stellebagen:
Skift
Engangskluter, tørre, kjøpt på apoteket
Fire-fem bleier
En rull med hundeposer (kaste bleiene i når vi er på besøk)
Stellematte som fulgte med
Stellematte i stoff
Klut
Olje i reisestørrelse
Et par leker
Flaske vann
Helsekort
Lommeboken min
 
Back
Topp