Støttepreparater - hva får/fikk du og hvorfor?

Annemennemone

Elsker forumet
Himmelbarn
Marshmallows2021
✨️Julestjernene2023✨️
Jeg ser at mange tar ulike preparater, og jeg veit ikke helt hva de forskjellige er eller hva de brukes for. Kunne vi tatt en liten gjennomgang?

Etter prøving i 2 år med 3 MA-er, er jeg nå gravid igjen (uke 7 i dag), og setter Klexane daglig, og 125 mg Ovitrelle to ganger i uka (1 sprøyte=250mg, jeg tar halv dose).

Jeg kan begynne med mine:

Klexane: Blodfortynnende i sprøyteform. For meg: fra påvist graviditet til første UL i uke 7+3 (ny vurdering da om jeg skal bruke lengre). Skal sikre bedre blodtilførsel/hindre blodpropp (tror jeg).

Ovitrelle: Hormonstøtte (hcg?) i sprøyteform. For meg: fra påvist graviditet til første UL (uke 7+3). Usikker på om jeg skal bruke lengre. Skal bidra til feste og tidlig utvikling (tror jeg).
 
Dostinex: Medisin mot hyperprolaktinemi, liten svulst på hypofysen. Svulsten fører til at man får for høyt prolaktin, som gjør at eggløsning skjer svært sjelden eller aldri. Medisinen virker slik at den krymper svulsten, og til slutt blir den permanent så liten at den ikke har noen påvirkning. Piller som taes en gang i uken.

Hyperprolaktinemi kan bl.a. oppstå pga langvarig bruk av p-piller, som sikkert er grunnen til at jeg fikk det.
 
Jeg brukte Progestan (pregesteronstøtte), 1 tablett daglig fra jeg fikk positiv test til de første 12 ukene var over.

Mistet en gang før og en gang etter denne graviditeten. Brukte ikke noe da. Prøver å bli gravid igjen og tenker å be om progesteron igjen for å kunne bruke det når jeg blir gravid.
 
Ovitrelle for å garantere at egget slipper. Jeg begynner jo å bli eldre (38).
Og utrogrestan (progreston støtte) pga litt tynne slimhinner i livmoren.
Er nå i pp24 og det er første runden vi prøver begge deler.
 
Jeg ser at mange tar ulike preparater, og jeg veit ikke helt hva de forskjellige er eller hva de brukes for. Kunne vi tatt en liten gjennomgang?

Etter prøving i 2 år med 3 MA-er, er jeg nå gravid igjen (uke 7 i dag), og setter Klexane daglig, og 125 mg Ovitrelle to ganger i uka (1 sprøyte=250mg, jeg tar halv dose).

Jeg kan begynne med mine:

Klexane: Blodfortynnende i sprøyteform. For meg: fra påvist graviditet til første UL i uke 7+3 (ny vurdering da om jeg skal bruke lengre). Skal sikre bedre blodtilførsel/hindre blodpropp (tror jeg).

Ovitrelle: Hormonstøtte (hcg?) i sprøyteform. For meg: fra påvist graviditet til første UL (uke 7+3). Usikker på om jeg skal bruke lengre. Skal bidra til feste og tidlig utvikling (tror jeg).

Hei!

Hvorfor tar du dette? Har du fått påvist noe? Eller får du det for å være på den sikre siden?

Lurer fordi jeg ble i dag utredet for habituell abort.

Gratulerer med 7 uker [emoji847]
 
Ovitrelle for å garantere at egget slipper. Jeg begynner jo å bli eldre (38).
Og utrogrestan (progreston støtte) pga litt tynne slimhinner i livmoren.
Er nå i pp24 og det er første runden vi prøver begge deler.
Lykke til! Håper det blir klaff for dere veldig snart
 
Hei!

Hvorfor tar du dette? Har du fått påvist noe? Eller får du det for å være på den sikre siden?

Lurer fordi jeg ble i dag utredet for habituell abort.

Gratulerer med 7 uker [emoji847]
Det var rett og slett å være på den sikre siden. Siden jeg hadde hatt 3 MA-er, og det har vært målt lave hcg-verdier var tanken at hcg-støtte tidlig i svangerskapet kan bidra til bedre feste. Men dette var bare en "løs" teori. Det ville uansett ikke skade å ta det.

Blodfortynnende var utelukkende for å være på den sikre siden, fordi det visstnok krever mye blodgjennomstrømming og årene er mindre enn ellers i kroppen. De sa at det derfor skulle mindre til før det stoppet seg til, og at det var en vanlig årsak til tidlig abort. Men det var ikke påvist større risiko for blodpropp hos meg. Men det skadet visstnok heller ikke å ta de æt mente de. Jeg gikk på begge deler til tidlig UL uke 7+3. Siden vi så hjertet slå da, fikk jeg beskjed om at jeg kunne stoppe med både hcg og blodfortynnende.

I dag er jeg 11+2. Har ny UL om en uke. Krysser fingrene for at alt ser bra ut også da. Lykke til med prøvingen <3 Håper det lykkes for dere veldig snart <3
 
Det var rett og slett å være på den sikre siden. Siden jeg hadde hatt 3 MA-er, og det har vært målt lave hcg-verdier var tanken at hcg-støtte tidlig i svangerskapet kan bidra til bedre feste. Men dette var bare en "løs" teori. Det ville uansett ikke skade å ta det.

Blodfortynnende var utelukkende for å være på den sikre siden, fordi det visstnok krever mye blodgjennomstrømming og årene er mindre enn ellers i kroppen. De sa at det derfor skulle mindre til før det stoppet seg til, og at det var en vanlig årsak til tidlig abort. Men det var ikke påvist større risiko for blodpropp hos meg. Men det skadet visstnok heller ikke å ta de æt mente de. Jeg gikk på begge deler til tidlig UL uke 7+3. Siden vi så hjertet slå da, fikk jeg beskjed om at jeg kunne stoppe med både hcg og blodfortynnende.

I dag er jeg 11+2. Har ny UL om en uke. Krysser fingrene for at alt ser bra ut også da. Lykke til med prøvingen <3 Håper det lykkes for dere veldig snart <3

Så ikke så nøye på datoen! Gratulerer! [emoji173]️

Du høres litt ut som meg. Jeg har hatt 3 MA’er og lave HCG stigninger. Lengste jeg har kommet er 10+6.

Jeg husker ikke helt hva jeg har skrevet tidligere, men vi ble utredet for habituell abort i dag. Dersom de ikke finner noe er vi blitt lovet TLC - tender love and care. Da blir det progesteronstøtte og blodfortynnende. Har ikke drøftet hcg støtte, men det skal jeg ta opp neste gang jeg er hos gyn. Nå må vi bare løse dette med polyppen først. Krysser fingre for at det egentlig bare er rester og at det kommer ut med neste mens. Hcg var på 19 i dag så blir nok en god stund til før den kommer.

Får du god oppfølging? Hvor ofte er du til UL?

Takk, det håper jeg også! [emoji173]️
 
Det var rett og slett å være på den sikre siden. Siden jeg hadde hatt 3 MA-er, og det har vært målt lave hcg-verdier var tanken at hcg-støtte tidlig i svangerskapet kan bidra til bedre feste. Men dette var bare en "løs" teori. Det ville uansett ikke skade å ta det.

Blodfortynnende var utelukkende for å være på den sikre siden, fordi det visstnok krever mye blodgjennomstrømming og årene er mindre enn ellers i kroppen. De sa at det derfor skulle mindre til før det stoppet seg til, og at det var en vanlig årsak til tidlig abort. Men det var ikke påvist større risiko for blodpropp hos meg. Men det skadet visstnok heller ikke å ta de æt mente de. Jeg gikk på begge deler til tidlig UL uke 7+3. Siden vi så hjertet slå da, fikk jeg beskjed om at jeg kunne stoppe med både hcg og blodfortynnende.

I dag er jeg 11+2. Har ny UL om en uke. Krysser fingrene for at alt ser bra ut også da. Lykke til med prøvingen <3 Håper det lykkes for dere veldig snart <3

Og har du prøvd akupunktur? Vurderer å prøve det for å øke blodgjennomstrømning i nedre rygg.
 
Så ikke så nøye på datoen! Gratulerer! [emoji173]️

Du høres litt ut som meg. Jeg har hatt 3 MA’er og lave HCG stigninger. Lengste jeg har kommet er 10+6.

Jeg husker ikke helt hva jeg har skrevet tidligere, men vi ble utredet for habituell abort i dag. Dersom de ikke finner noe er vi blitt lovet TLC - tender love and care. Da blir det progesteronstøtte og blodfortynnende. Har ikke drøftet hcg støtte, men det skal jeg ta opp neste gang jeg er hos gyn. Nå må vi bare løse dette med polyppen først. Krysser fingre for at det egentlig bare er rester og at det kommer ut med neste mens. Hcg var på 19 i dag så blir nok en god stund til før den kommer.

Får du god oppfølging? Hvor ofte er du til UL?

Takk, det håper jeg også! [emoji173]️
Beklager sent svar!

Takk[emoji4] Jeg får grei oppfølgning synes jeg, men jeg måtte pushe litt før graviditeten om hva jeg "ville ha" hvis jeg skulle bli gravid igjen.

Fram til uke 7 tok jeg hcg-prøver 1-2 ganger i uka for å måle stigning, og så hadde jeg ultralyd uke 7+3, og skal nå ha i uke 12 igjen. Mulig jeg kunne ha fått en mellom der også, men jeg har hatt så mye jobbreiser og møtevirksomhet mellom uke 7 og 12, at det nesten ville være umulig å få til. Så da vi så hjertet slå uke 7+3, og gravidtegnene bare har økt siden da og jeg ikke har hatt blødninger eller smerter, så har det gått fint å vente til uke 12. Tida har bare sust avgårde. Utover det har jeg "stående avtale" om at jeg får komme og ta de prøvene jeg vil, og om jeg føler for en legetime eller er urolig, så skal jeg bare ringe. Damene på laben på legekontoret er bare helt fantastiske. Ingen gir så støttende og varme ord og oppfølgning som de [emoji173] Neste ultralyd blir antageligvis OUL, med mindre alt ikke ser normalt ut på ultralyden 12+2.

Trist å lese at du også har hatt flere MA-er og lav stigning. MA er helt forferdelig. Man tør liksom aldri stole helt på at man er gravid etter noen sånne "runder". Frykten for at ting har stoppa opp uten at kroppen får det med seg er der hele tida. Forhåpentligvis hjelper det for deg også neste gang (aner ikke om det var preparatene som gjorde utslaget denne gangen, men psykisk var det også en støtte og vite at kroppen fikk hjelp om den trengte det).

Jeg har ikke prøvd akupunktur (svarer på begge deler her, i stedet for å dele det opp).
 
Back
Topp