Spist utgått kalkunpålegg i uke 18+2

C-40588442

Første møte med forumet
Hei! Jeg er veldig bekymret, og klarer ikke å tenke på noe annet. Har sendt melding til jordmor, men får nok ikke svar før over helgen.

Jeg oppdaget i går at kalkunpålegget jeg har spist denne uken gikk ut 16.04, og er nå livredd for at lille i magen skal ha fått listeria. Skulle jo selvfølgelig sjekket holdbarhetsdatoen, men tenkte ikke over det siden den var helt ny. Pålegget smakte, luktet og så helt fint ut, men siden man ikke kan oppdage listeria ved disse tingene så er jeg likevel veldig redd.

Jeg åpnet pakken på søndag og spiste en skive den 15.04, 16.04, 17.04 og 19.04. Er det noen andre som har spist utgått kjøttpålegg, eller har noen beroligende ord? Framover blir det bare Norvegia og brunost, for den følelsen jeg sitter med nå er helt forferdelig...
 
Skjønner at du blir stressa, og det er jo ingen som kan gi deg et helt spikra svar. Men, hvis du ser her og trykker på "forekomst i Norge" så ser du at det er veldig få tilfeller hvert år, og langt flere blant folk som er eldre enn oss (bare vill antakelse fra meg at du ikke er femti år og gravid). Det skal innmari mye til at du har vært så uheldig :Heartred.

 
Skjønner at du blir stressa, og det er jo ingen som kan gi deg et helt spikra svar. Men, hvis du ser her og trykker på "forekomst i Norge" så ser du at det er veldig få tilfeller hvert år, og langt flere blant folk som er eldre enn oss (bare vill antakelse fra meg at du ikke er femti år og gravid). Det skal innmari mye til at du har vært så uheldig :Heartred.

Tusen takk :Heartred
 
Jeg spiste masse greier i grenseland (også utgått kjøttpålegg ved et par anledninger) gjennom hele svangerskapet. Gikk helt fint, og det vil jeg tro det gjør hos deg også. :)
 
Tusen takk for svar. Dette betrygget meg veldig. :Heartred
Bra. :) Huff, det er ikke noe hyggelig å engste seg for de små i magen.

Utdrag fra linken over: "I Norge ligger antall svangerskapsrelaterte tilfeller på mellom 0-2 tilfeller pr år.". Med sånne tall ville jeg blitt veldig beroliget, og ikke ofret det mer bekymring altså. Tenker at en stooor chunk av de 50 000+ årlige gravide i Norge har i løpet av svangerskapet spist noe som står oppført som risiko-mat mtp listeria. Mange har ikke lest seg opp på det heller, og mange jordmødre informerer ikke om det.
 
Bra. :) Huff, det er ikke noe hyggelig å engste seg for de små i magen.

Utdrag fra linken over: "I Norge ligger antall svangerskapsrelaterte tilfeller på mellom 0-2 tilfeller pr år.". Med sånne tall ville jeg blitt veldig beroliget, og ikke ofret det mer bekymring altså. Tenker at en stooor chunk av de 50 000+ årlige gravide i Norge har i løpet av svangerskapet spist noe som står oppført som risiko-mat mtp listeria. Mange har ikke lest seg opp på det heller, og mange jordmødre informerer ikke om det.
Ja! Det er helt sant. Tenker at jeg nok ikke er den første som har spist mat som har gått ut. Men nå blir jeg hvert fall veldig obs på å sjekke. Fikk og svar fra jordmor om at det nok gikk helt fint og at datokrav i Norge er veldig strengt, så skinken var nok helt fin å spise.
 
Back
Topp