Spist gammelt bacon

Minti

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
I dag var det mannen som laget frokost. Selvfølgelig, uten at jeg visste det ble jeg servert bacon som hadde ligget åpnet i kjøleskapet hvertfall 14 dager :eek: Hadde det vært opp til meg hadde jeg ikke spist det om det var mer enn 2-3 dager gammelt. Går ikke ut på dato før starten på juni, men den datoen gjelder jo kun uåpnet pakke? Har jeg noen grunn til bekymring nå? Vet ikke hvordan det luktet eller noe når det ble tatt ut, og mannen sier det er fint uansett, selv om han nesten ikke eier luktesans...! Kjenner jeg er en smule irritert nå ja!!!
 
Det var jo ikke gått ut på dato, og var gjennomstekt antar jeg. Hadde ikke vært så veldig bekymret. :)
 
Du spiste det vel stekt? Isåfall går det nok helt fint :) Det er ting som spises rått og samtidig har liggi åpent lenge (salami, spekeskinke etc) som er skummelt i forhold til eksempelvis listeria, men listeria drepes av varmebehandling på over 73 varmegrader :)
 
Du spiste det vel stekt? Isåfall går det nok helt fint :) Det er ting som spises rått og samtidig har liggi åpent lenge (salami, spekeskinke etc) som er skummelt i forhold til eksempelvis listeria, men listeria drepes av varmebehandling på over 73 varmegrader :)
Jada, selvfølgelig var det stekt ;) men jeg hadde aldri spist d om jeg hadde valgt selv. Trodde ikke det skulle ligge åpent mer enn noen få dager. Men får vell roe meg ned to hakk da
 
Bacon har egentlig bare en holdbarhet på 2-3 dager når pakken er åpnet, datoen gjelder uåpnet pakke (hvis det er bacon i skiver det er snakk om, sikkert annerledes med bacon i store stykker?).

Men jeg tror ikke det er særlig farlig å spise stekt bacon som har vært i åpen pakke en stund, så lenge det smakte greit. Eventuell listeria eller toxo tas jo knekken på når det blir stekt. Det er vel mer at smaken forringes og at man kanskje kan risikere å bli dårlig i magen (ikke farlig!). Mannen min er også glad i å oppbevare bacon i åpen pakke over lengre tid, jeg har aldri blitt dårlig av det, men etter å ha lest om det har jeg heller begynt å fryse baconet hvis det ikke skal brukes innen få dager.

Men ikke bekymre deg! :)
 
Bacon har egentlig bare en holdbarhet på 2-3 dager når pakken er åpnet, datoen gjelder uåpnet pakke (hvis det er bacon i skiver det er snakk om, sikkert annerledes med bacon i store stykker?).

Men jeg tror ikke det er særlig farlig å spise stekt bacon som har vært i åpen pakke en stund, så lenge det smakte greit. Eventuell listeria eller toxo tas jo knekken på når det blir stekt. Det er vel mer at smaken forringes og at man kanskje kan risikere å bli dårlig i magen (ikke farlig!). Mannen min er også glad i å oppbevare bacon i åpen pakke over lengre tid, jeg har aldri blitt dårlig av det, men etter å ha lest om det har jeg heller begynt å fryse baconet hvis det ikke skal brukes innen få dager.

Men ikke bekymre deg! :)
Uff, får litt noia.. men skal prøve å la være å tenke på det :eek:
Spiste ikke mye, en skive sikkert. Håper jeg ikke har gjort noe skade :(
 
Jeg jobber med mat og tro meg. Hadde det vært dårlig så hadde du iallefall smakt det etter stekingen. Bacon er full av konserveringsmiddler(salt, røkt osv), så det går nok helt fint :)
 
Jada, selvfølgelig var det stekt ;) men jeg hadde aldri spist d om jeg hadde valgt selv. Trodde ikke det skulle ligge åpent mer enn noen få dager. Men får vell roe meg ned to hakk da
Hvis det smakte helt vanlig når du spiste det å var det ikke farlig..
 
Går helt fint. Listeria og toxo dør ved varmebehandling, og baconet var stekt. Senk skuldrene og pust med magen :)
 
Back
Topp