Spiser lite på dagen og mye på natten

Bjørka

Glad i forumet
Hei,

Jeg innser heg begynner å bli litt fortvilt. Etter at min sønn på 3mnd kontroll på mandag har han vært i skikkelig ulage. Der vil si ikke helt som han pleier å være når det kommer til amming.

Nå er han plutselig mindre interessert i pupp på dagtid. Prøver å legge han til ved de tidene han spiser, men ender som en liten snack på ett par minutter også blir han opptatt av å se rundt seg. Det kan bli kaving og misnøye.

På natten derimot vil han spise mye mer. Fra før ville spise hver 2/3 time er det ca en gang i timen. Begynner å bli fortvilt, da det blir lite søvn på meg også i tillegg. Legger han etter hver amming i egen seng.

Innser at jeg må begynne å snu spisedøgnet hans, men trenger råd for hvordan og hvordan jeg skal få til ammingen på dagen bedre.

Han pleide å spise jevnt hver 2/3 time i løpet av døgnet og vil gjerne ha han tilbake dit.

Hilsen en som virkelig håper at det kun er vaksina som har satt han litt ut og at han kommer seg til normalt gjenge igjen.
 
Kan det hjelpe å være "kjedelige" steder når du ammer på dagtid? F.eks på soverommet eller andre steder der det ikke er så mye å kikke på/bli opptatt av, slik at han lettere kan konsentrere seg om spisinga?
 
Utviklingssprang? Mange tuller mye slik med amming ved 3 måneder. Og 6 mnd. Og 8 mnd.. her har amming i bæretøy vært redningen om han er for travel på dagen, da spiser han masse stort sett. Uansett pleier slikt å gå over, alt er faser er mitt mantra som småbarnsmor! Et gedigent problem i dag er glemt om noen uker, så håper det er slik for dere i denne omgang :)
 
Det er helt vanlig i den alderen, når de blir mer opptatt av ting rundt seg. Mange opplever at de må amme feks på soverommet eller andre steder der det ikke er noe "spennende" som skjer.

Med yngste mi måtte jeg stå å amme og bysse og synge samtidig. Jeg lot det også gå litt ekstra tid mellom ammingene slik at hun var ordentlig sulten. Og så måtte jeg få i gang utdrivningsrefleksen fort. Noen ganger pumpet jeg den i gang, men å slappe av hjalp mest. Å synge hjelper visst å slappe av... og puppen må for all del ikke være "tom" men det må komme masse melk.

Et annet tips er å bruke et "ammesmykke" som babyen kan fikle med. Eller en rangle som ungen kan se på/ta på samtidig. Noen bruker faktisk mobiltelefonen med tegnefilm. Litle baby bum på YouTube eller andre ting som er for babyer (dog egentlig litt eldre da).
 
Back
Topp