Spise spekemat????

x1xdesembergull

Andre møte med forumet
Heisann!!!

Jeg lurer på om jeg kan spise spekemat, nå nærmer det seg jo 17.mai og kjenner nå at jeg har lyst å spise men tør ikke siden jeg er gravid og har hørt at man ikke skal spise det. har også hørt at det ikke er farlig.... Er det noen her som vet???? Blir ganske forvirret av alle rådene....
Har også hørt at man ikke skal spise skalldyr stemmer det også??? og hvorfor skal man i så fall ikke gjøre det???
 
Hei!

Her er en nyttig link fra Statens Næringsmiddeltilsyn.

http://snt.mattilsynet.no/nytt/kosthold/gravide/rad.html

Der blir det meste av det du lurer på forklart.

Mvh,
Mercury
 
Hei

Vet at du i alle fall ikke skal spise rognen i krabben, men du kan spise krabbeklørne. Jordmoren min sa at jeg ikke måtte spise rognen fordi om noe var gale med den så kunne det i verste tilfelle føre til for tidlig fødsel....
Rekner med du har funnet den informasjonen du treng på nettsiden som mercury oppgav.
Jordmoren din har nok oversikt over hva du skal spise og ikke. Det hadde i alle fall min. Er visst ofte endringer på hva som er anbefalt og nettsidene blir ikke oppdatert med en gang, men det blir jordmoren.... vet og at du ikke bør spise umodnet ost.... vanlig ost går fint.
 
Klart du ska få kose dæ med spekemat, har ikke hørt om at man ska ligge
unna d når man e gravid.
Men rogna må du som sagt hver forsiktig med............
 
Ser man ikke skal spise rogn eller lever og slikt.. skal man da holde seg unna slikt pålegg? Og hva med oppvarming av mat i mikrobølgeovnen; er det uaktuelt?
 
oops... slikt pålegg = leverpostei og kaviar
 
Back
Topp