Spire89´s dagbok <3

Uglemamma

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Da har jeg endelig kommet meg til å lage dagbok. Bedre sent en aldri..? Kan begynne med å fortelle litt om meg selv, er 24 år, utdannet sykepleier og jobber på sykehus. Har en fantastisk samboer. Desember 2013 bestemte vi oss for å slutte på p-piller, og se om vi kunne bli gravide :) Tok litt tid før syklusen ble normal, og testet positivt i april. Vi føler oss så heldige som faktisk kan bli gravide, vet det ikke er noen selvfølge. De første ukene av svangerskapet var helt fine, litt ekstra trett bare. Så kom uke 7.... kvalmen kom som kastet over meg, og siden har den vart. Flere sykehusinnleggelser, flere kilo i minus, mange lange dager og mange tårer. Men nå er man kommet til uke 29+3 og man ser heldigvis snart en ende på svangerskapet, og ser veldig fram til fødsel og tiden etterpå :)
 
Et fint dikt som beskriver hvordan det er og ha hyperemesis gravidarum, skulle så gjerne ønske flere var opplyst om hva det innebærer og ha det.

Hyperemesis Gravidarum

What is that people will ask,
It's not just morning sickness, it comes with a blast.

Drained of life for weeks on end.
Some woman will wait 9 months for it to make a mends.

A tiny life blooms inside.
While sickness and nausea is impossible to hide!

It doesn't end there, also weight loss and dehydration.
Set of by a simple vibration.

House bound for weeks,
Unable to eat.

Hospital stays with IV lines,
Waiting for this joyful bundle soon to be mine.

Cocktails of medications,
With much anticipation.

Have you tried ginger? Or maybe a cracker?
People just don't understand what is a matter.

Is not just that simple I say,
Nothing will take this feeling away.
 
Såå var det snart helg igjen! Synes uka har gått fort, det liker jeg ;) For hver dag som går er man en dag nærmere fødsel. Rart og tenke på hvor lenge man har vært sykemeldt nå, skulle så gjeerne ønsket jeg var frisk nok til å være i jobb, men det er jo ikke alt man kan bestemme selv.

Er så spent på resultatet av glukosebelastningstesten, over en uke siden jeg tok den, men enda ikke fått svar. Håper det betyr godt nytt og at det ikke er noe utslag da :) Vet ikke helt hva jeg skal gjøre om den viser positivt for sv.dia, da jeg sliter nok med å få i meg mat fra før, om jeg ikke også skal tenke på sukkeret... Håper på svar tidlig i neste uke da :)
 
Uke 30+1 idag, måtte de neste ukene gå fort!! :) Ringte legekontoret igår, da jeg ikke har fått noe svar på glukosebelastningstesten, og den var heldigvis bra!!! Lykke!! Men har fått et brev fra legen om at urinprøven ved forrige kontroll som da hadde utslag på 1+L var med oppvekst av bakterier, og har da startet på AB kur. Noe vanskelig å få fordelt tbl i løpet av dagen, da jeg spyr hele formiddagen, og må vente til kvelden før jeg kan ta dem.

Nå som det bare er 10 uker igjen, er det vel på tide og begynne å tenke igjennom hva vi mangler av utstyr, og hva som må handles inn, må prøve og lage en liste idag!! :)
 
Termin: 01. Januar.

På vei: 31+1.

Igjen til termin: 65 dager.

Kjønn: I følge jordmor på ordinær UL jente, så blir spennende å se :)

Navn: Vi har noen favoritter. Hadde først bestemt oss, men nå er vi usikre igjen... Er jo et vanskelig valg :p

Aktivitet innenfra: Kjent henne godt og tydelig fram til i forrige uke, da ble sparkene svakere selv om de er der. Vært en tur på føden til kontroll, med CTG registrering, alt så fint ut, bare baby som har snudd på seg.

Babyens søvnmønster: hmm.. litt usikker, stortsett våken på kveld i allefall.

Leie: Aner ikke, synes jeg kjenner spark overalt :p.

Hodet ned/festet: Vet ikke.

Om fødselen: Veldig spent, gleder meg litt. Men samtidig litt nervøs :)

Høygravid: Nei, ikke enda ;)

Utålmodig: Igrunn ikke. Lei av å gå hjemme, og ha dårlige dager, men håper hun holder seg i magen enda lenge.

Vann i kroppen eller hevelser: ingenting.

Melk i brystene: Kom litt råmelk for første gang igår!!

Søvn: Sover dårlig. Har svært ondt i hoftene, så må snu meg ofte, å det er ikke bare bare å skulle snu seg.

Humør: Glad og fornøyd, men kan lett ta til tårer.

Sulten: Har lite lyst på mat, spiser mest for at jeg "må".

Dilla på: hmm.. ingenting spesielt, kanelsnurrer kanskje?

Plager: Mye kvalme/oppkast, slitsomt å ha hatt det sånn siden uke 7. Litt plager fra bekkenet, men kun om natten.

Strekkmerker: ingen :)

Kynnere: Usikker, har jo aldri hatt det før, så vet jo ikke helt hva jeg skal kjenne etter. Men har hatt noen ganger hvis jeg stresser/er ute å går at jeg har fått menssmerter nederst i magen, som har gått over når jeg har satt meg ned.

Vektøkning: Kommet opp i minus 7 kg nå.

Oppegående: Både og, har jo kvalmen/oppkastet som hindrer meg i mye, men det er jo bedre nå en før, og ettermiddagene går stortsett bra, så lenge jeg ikke gjør fysisk aktivitet.

Tungt: Kun om natten.

Neste kontroll: Jordmor idag, 28 okt.

Utstyr: Vogn kommet i hus (emmaljunga edge duo, brown cherry), babynest, bilstol, klær, stellebord, babycall, sprinkelseng, dyner, badebalje med stativ, ammepute, vippestol,

Utstyr som mangler: dunpose, vugge, brystpumpe og litt sånn ammegreier til meg selv.

Barnerom: Babyen skal sove sammens med oss den første tiden, slik at vi kan beholde gjesterommet enda en stund.

Sykehusbagen: Har tenkt på den, men ikke begynt pakkinga enda.....
 
Jordmortimen gikk fint. 144 i hjerteslag på bebis, og hode ligger nedover :) satser på at hun forblir den veien resten av tiden. Snakket endel om amming, blir spennende å se om man får det til.

Har begynt å vaske litt babyklær nå, så rart å tenke på at den er 2 mnd igjen... tiden har jo virket så laaang. Gleder meg til desember, håper tiden går fort fra da ;-)
 
Termin: 01. Januar.

På vei: 35+1.

Igjen til termin: 37 dager.

Kjønn: I følge jordmor på ordinær UL jente, så blir spennende å se :)

Navn: Vi har noen favoritter. Hadde først bestemt oss, men nå er vi usikre igjen... Er jo et vanskelig valg :p

Aktivitet innenfra: Mye, særlig på natten.

Babyens søvnmønster: Tror hun sover endel på morgenen.

Leie: Hodet ned, men ikke festet. Rygg mot høyre side.

Hodet ned/festet: Nei.

Om fødselen: Veldig spent, gleder meg litt. Men samtidig litt nervøs :)

Høygravid: Ja :eek:

Utålmodig: Begynner å bli litt lei, men ønsker jo at hun blir der inne enda en liten stund.

Vann i kroppen eller hevelser: ingenting.

Melk i brystene: Ikke kommet noe mer siden sist.

Søvn: Sover dårlig. Har svært ondt i hoftene, så må snu meg ofte, å det er ikke bare bare å skulle snu seg.

Humør: Glad og fornøyd, men kan lett ta til tårer.

Sulten: Har lite lyst på mat, spiser mest for at jeg "må".

Dilla på:O´boy ;)

Plager: Mye kvalme/oppkast, slitsomt å ha hatt det sånn siden uke 7. Litt plager fra bekkenet, men kun om natten.

Strekkmerker: ingen :)

Kynnere: Ingen....

Vektøkning: Kommet opp i minus 6 kg nå.

Oppegående: Både og, har jo kvalmen/oppkastet som hindrer meg i mye, men det er jo bedre nå en før, og ettermiddagene går stortsett bra, så lenge jeg ikke gjør fysisk aktivitet.

Tungt: Begynner å merkes at det nærmer seg fødsel.

Neste kontroll: Jordmor idag 01.12.

Utstyr: Vogn kommet i hus (emmaljunga edge duo, brown cherry), babynest, bilstol, klær, stellebord, babycall, sprinkelseng, dyner, badebalje med stativ, ammepute, vippestol, dunpose, vugge, brystpumpe og alt av ammeutstyr.

Utstyr som mangler: Speil til bilen.

Barnerom: Babyen skal sove sammens med oss den første tiden, slik at vi kan beholde gjesterommet enda en stund.

Sykehusbagen: Begynt sånn smått og pakke.
 
Termin: 01. Januar.

På vei: 38+0.

Igjen til termin: 17 dager.

Kjønn: I følge jordmor på ordinær UL jente, så blir spennende å se :)

Navn: Vi har noen favoritter. Hadde først bestemt oss, men nå er vi usikre igjen... Er jo et vanskelig valg :p

Aktivitet innenfra: Mye, særlig på natten.

Babyens søvnmønster: Tror hun sover endel på morgenen.

Leie: Hodet ned, med rygg mot min mage. Spennende å se om hun blir en stjernekikker når hun kommer ut....

Hodet ned/festet: ja.

Om fødselen: Veldig spent, gleder meg litt. Men samtidig litt nervøs :)

Høygravid: Ja :eek:

Utålmodig: Begynner å bli litt lei, sliten av alt oppkastet/kvalme/dårlig form. Så skal bli godt å bli ferdig!!

Vann i kroppen eller hevelser: ingenting.

Melk i brystene: Ikke kommet noe mer siden sist.

Søvn: Sover dårlig. Men er jo i permisjon så kan jo sove når som helst på dagen :)

Humør: Glad og fornøyd, men kan lett ta til tårer.

Sulten: Har lite lyst på mat, spiser mest for at jeg "må".

Dilla på:O´boy ;)

Plager: Mye kvalme/oppkast, slitsomt å ha hatt det sånn siden uke 7. Litt plager fra bekkenet, men kun om natten.

Strekkmerker: ingen :)

Kynnere: Ingen....

Vektøkning: Kommet opp i minus 6 kg nå.

Oppegående: Både og, har jo kvalmen/oppkastet som hindrer meg i mye, men det er jo bedre nå en før, og ettermiddagene går stortsett bra, så lenge jeg ikke gjør fysisk aktivitet.

Tungt: Begynner å merkes at det nærmer seg fødsel.

Neste kontroll: Jordmor 22.12.

Utstyr: Vogn kommet i hus (emmaljunga edge duo, brown cherry), babynest, bilstol, klær, stellebord, babycall, sprinkelseng, dyner, badebalje med stativ, ammepute, vippestol, dunpose, vugge, brystpumpe og alt av ammeutstyr.

Utstyr som mangler: ingenting :D.

Barnerom: Babyen skal sove sammens med oss den første tiden, slik at vi kan beholde gjesterommet enda en stund.

Sykehusbagen: Ferdig pakket :D
 
Da var vi akkurat kommet hjem fra juleferie hos svigers, fin feiring til tross for kvalme/oppkast. De bor et stykke unna, så godt å se dem igjen.

Termin:
01. Januar.

På vei: 40+0.

Igjen til termin: 03 dager.

Kjønn: I følge jordmor på ordinær UL jente, så blir spennende å se :)

Navn: Vi har noen favoritter. Hadde først bestemt oss, men nå er vi usikre igjen... Er jo et vanskelig valg :p

Aktivitet innenfra: Mye, særlig på natten.

Babyens søvnmønster: Tror hun sover endel på morgenen.

Leie: Hodet ned, med rygg mot min mage. Spennende å se om hun blir en stjernekikker når hun kommer ut....

Hodet ned/festet: ja.

Om fødselen: Veldig spent, gleder meg litt. Men samtidig litt nervøs :)

Høygravid: Ja :eek:

Utålmodig: Begynner å bli litt lei, sliten av alt oppkastet/kvalme/dårlig form. Så skal bli godt å bli ferdig!!

Vann i kroppen eller hevelser: ingenting.

Melk i brystene: Ikke kommet noe mer siden sist.

Søvn: Sover dårlig. Men er jo i permisjon så kan jo sove når som helst på dagen :)

Humør: Glad og fornøyd, men kan lett ta til tårer.

Sulten: Har lite lyst på mat, spiser mest for at jeg "må".

Dilla på: Marsipan ;)

Plager: Mye kvalme/oppkast, slitsomt å ha hatt det sånn siden uke 7. Litt plager fra bekkenet, men kun om natten.

Strekkmerker: ingen :)

Kynnere: Ingen....

Vektøkning: Kommet opp i minus 6 kg nå.

Oppegående: Både og, har jo kvalmen/oppkastet som hindrer meg i mye, men det er jo bedre nå en før, og ettermiddagene går stortsett bra, så lenge jeg ikke gjør fysisk aktivitet.

Tungt: Begynner å merkes at det nærmer seg fødsel.

Neste kontroll: Legen i morgen.

Utstyr: Vogn kommet i hus (emmaljunga edge duo), babynest, bilstol, klær, stellebord, babycall, sprinkelseng, dyner, badebalje med stativ, ammepute, vippestol, dunpose, vugge, brystpumpe og alt av ammeutstyr.

Utstyr som mangler: ingenting :D.

Barnerom: Babyen skal sove sammens med oss den første tiden, slik at vi kan beholde gjesterommet enda en stund.

Sykehusbagen: Ferdig pakket :D
 
Back
Topp