Spiral eller p stav?

Solfrøkna

Betatt av forumet
Jeg fødte for 9 uker siden og skal snart til lege for å få begynt med prevansjon igjen. Jeg ønsker ikke flere barn og det står mellom hormonspiral og p stav. Hva er dine erfaringer med disse?
Til dere med pstav, hvordan er det å ha den i overarmen?
Opplever dere med det ene eller andre mange bivirkninger?
 
Har hormonspiral for 2.gang nå.
Hadde den i 4 år og tok ut sist når vi ville ha ny baby. Som tok 3 mnd etter uttak.
Nå er den inni til den må skiftes.

Er veldig fornøyd med den. Har null bivirkninger. Var også så heldig at jeg kun blødde minimalt den dagen den ble satt inn. Ellers null blødninger.

MEN de sier det er vanlig med litt ustabile blødninger i opptil 6 mnd. Så var det sagt :) Og ikke alle mister mensen heller.
 
Jeg har pstav. Merker ikke at den er der overhode.
Eneste som gjør vondt med å sette den inn er når man må sette bedøvelsen.

Er nok litt mere tiltak når den skal ut vil jeg tro. Men absolutt verdt det [emoji4]
 
Har hatt kobberspiral og hormonspiral. Begge måte ut pga smerter, kobberspiralen var verst.
 
Hadde hormonspiral og fikk mange bivirkninger og mye blødninger av. Kroppen støtte den delvis ut etter 2 år, den satte seg fast i livmorhalsen og jeg fikk akutte magesmerter som jeg ikke skjønte hva var for noe. Havnet på akuttmottaket på sykehuset og etter mange timer der ble jeg sendt opp til føden for å ta en G.U. Der fant fødselslegen ut at spiralen var på tur ut. Han måtte ta spenntak i stolen og dro hardt for å få den ut. Jeg vil heller gå igjennom en ny fødsel enn å dra ut en spiral som sitter bomfast i livmorhalsen! Tilogmed sykepleieren som var sammen med meg knep beina godt sammen da hun fikk erfare hva det ville si å dra ut spiralen...

Nå har jeg p-stav på 5.året. Ingen bivirkninger eller plager.(Eneste jeg kjenner er at jeg kan få litt gravidsymptomer når staven holder på å gå tom for hormoner, men ingen andre bivirkninger) Heller ikke menstruasjon. Byttet etter 3 år som er tiden en stav skal være inne. Var vondt å bytte da legen måtte dra litt ekstra i den pga den satt litt fast(helt normalt). Eller smerten kom ikke før dagen etter(kjentes stiv og støl ut i armen og klarte ikke å løfte den over hodet). Fikk så mye bedøvelse at jeg ikke kjente noe under selve inngrepet. Gikk vel ca 2 uker før blåflekken forsvant, men er garantert verdt det siden jeg ikke har hatt mens på 5 år eller vært noe plaget med den :) Kjempe herlig å slippe å tenke på mens og handle inn bind og sånt.
 
Jeg har hatt kobber spiral da det er den som har vert best for meg. Ingen bivirkninger.
Prøvd p-stav og aldri igjen.. Den flyttet på seg og gjorde kjempe vondt og masse bivirkninger.
 
Full nekt på p-stav. Var fornøyd med hormonspiral til kroppen min ville føde den ut og jeg var innlagt på sykehuset etter 2 uker med oppkast og smerter :p minipillen... gikk 8 mnd og blødde så og si konstant. Hadde pause to dager, blødde i 8 osv.
 
Jeg har hatt hormonspiral i mange år.

I 2002 da jeg fikk hormonspiral etter tvillingfødsel så tok det ca 3 mnd at de kraftige menssmerte- & mensblødningene avtok.
Etter det var det kun litt spor av mensblod - lite menssmerter som jeg fikk enkelte ganger ved menstider. Av & til kunne jeg bli litt småkvalm innimellom - det var visst en av bivirkningene til hormonspiral - det finnes reseptfri kvalmedempende medisin på apoteket ( er med ingefær ). Hvis ikke det hjelper så kan du spørre legen din om du kan få medisinen Afipran - et C-preparat som er kvalmedempende.
 
Last edited:
Back
Topp