Spiller det et korps hos dere på morgenen 17. Mai?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg sitter her med avisa og der står programmet for nasjonaldagen for hele øya. Et lite representativt utvalg for nasjonen sant nok så da spørr jeg dere.

Jeg synes nemlig det et trist at 3 av de 4 skolekretsen har flaggheising med musikk av xxx korps og angitt rute for at korpset spiller "vekkerunde" i bygda. Mens vår skole er den 4. Og da er det flaggheising. Punktum
Korpset har ingen aktivitet før skoletoget går
 
Det er ikke nok korps i byen til at de kan komme helt ut hit, så noen naboer låner seg noen trommer og lager et lite flaggheisingstog selv. :hilarious: :hilarious: Alle korpsene spiller rundt om i byen før skoletoget ja, det er bare ikke nok av dem til å dekke alle kroker og utposter. :)
 
Nå bor jeg ganske i sentrum men ja her er det korps som spiller. Det er ikke korps på skolen frøkna går, men pga avstand så er det oppmøte fra 3 andre skoler der så de går sammen til resten av toget. Så det blir korps sammen med de hele veien allikevel.
 
Det er ikke nok korps i byen til at de kan komme helt ut hit, så noen naboer låner seg noen trommer og lager et lite flaggheisingstog selv. :hilarious: :hilarious: Alle korpsene spiller rundt om i byen før skoletoget ja, det er bare ikke nok av dem til å dekke alle kroker og utposter. :)
Hehe. Ser det for meg.

Her ER altså korps ved skolen det skal heises flagg på. Skolekorps og voksenkorps som spiller sammen i toget (ingen av dem så store men sammen blir det bra) men de skal ikke i aktivitet før klokken 11
Flaggheisingen er en mann og et flagg og ikke noe mer enn det. Mannen gikk og gjorde det i fjor og så kom han hjem og spiste frokost.
 
Ingen korps verken i tog eller vekkerunde i år, dessverre.
 
Vekkerunde?:eek:

Her spiller korpset i togene ved barneskolene, tre skoler i bygda.
 
Her vi bor, går ingen av korpsene, for langt å gå :p skolekorpset og voksenkorpset går i byen, i hver sin retning og møtes i "sentrum" for flaggheising.
Der møtes alle og toget får derfra.

Spiller selv i korps i en annen by da, så får jeg det med meg :p her spiller også skolekorpset og voksenkorpset på hver sin side av byen. Skolekorpset har flaggheising på sentrumsskolen, mens voksenkorpset har falggheisning på rådhuset.
Hvert korps har siden oppmøte på hver sin skole og tar med seg de skolene som har oppmøte derfra. Samme gjør veterankorpset. Barnetoget går i fra ungdomsskolen.
 
Last edited:
Hehe. Ser det for meg.

Her ER altså korps ved skolen det skal heises flagg på. Skolekorps og voksenkorps som spiller sammen i toget (ingen av dem så store men sammen blir det bra) men de skal ikke i aktivitet før klokken 11
Flaggheisingen er en mann og et flagg og ikke noe mer enn det. Mannen gikk og gjorde det i fjor og så kom han hjem og spiste frokost.
Så dårlig av dem. :confused: Dere har flaggheising kl 08 som mesteparten av landet også? Vi har en eldgammel sær tradisjon om kl 07, men i det minste voksenkorpsene og naboene mine spiller da. Jeg er ikke helt sikker på skolekorpsene, det kan faktisk hende de ikke spiller reveljemarsjene sine før 08. Her er det kanonsalutter som høres lange veier kl 07, og det gjør det faktisk litt festaktig å heise flagget uten korps også. Naboene med eget trommetog samles hos den ene stakkaren i område som har diger flaggstang.:p Her stiller barnetoget opp kl 09 også forresten, vi er effektive på 17. mai. :D
 
Så dårlig av dem. :confused: Dere har flaggheising kl 08 som mesteparten av landet også? Vi har en eldgammel sær tradisjon om kl 07, men i det minste voksenkorpsene og naboene mine spiller da. Jeg er ikke helt sikker på skolekorpsene, det kan faktisk hende de ikke spiller reveljemarsjene sine før 08. Her er det kanonsalutter som høres lange veier kl 07, og det gjør det faktisk litt festaktig å heise flagget uten korps også. Naboene med eget trommetog samles hos den ene stakkaren i område som har diger flaggstang.:p Her stiller barnetoget opp kl 09 også forresten, vi er effektive på 17. mai. :D
Vi har flaggheising 8 ja
Og salutt hører jeg vel 9 eller 12 skudd avhengig av vindretningen.

Tror muligens tradisjonen med morgenrunde kan ha blitt borte da korpset lå nede. Og bare ikke begynt på igjen? Skal forhøre meg litt rundt jeg, man har da forvillet seg inn i styret i skolekorpset...
 
Vi har flaggheising 8 ja
Og salutt hører jeg vel 9 eller 12 skudd avhengig av vindretningen.

Tror muligens tradisjonen med morgenrunde kan ha blitt borte da korpset lå nede. Og bare ikke begynt på igjen? Skal forhøre meg litt rundt jeg, man har da forvillet seg inn i styret i skolekorpset...
Da er jo du rette person til å få ordnet dette. :D Alle bør klare å møte opp til 8, det er jo nesten ikke tidligere enn en vanlig skoledag. :)
 
Ingen spilling her før toget trur jeg. Fikk helt jerneteppe. Hehe og er naboen til skolen. Men de tar en tur opp på gamlehjemmet, husker ikke når det var på døgnet
 
Jeg bor på bygda. Er bare 1 gate her med ca 20 hus og flere kilometer til neste plass hvor det bor folk (på bygda det åsså). Tviler på at det kommer noe korps :')
 
Jeg mente jo ikke der det ikke er korps, men om korpsene der de nå altså er, spiller et sted om morgenen i tillegg til toget.
 
Jeg mente jo ikke der det ikke er korps, men om korpsene der de nå altså er, spiller et sted om morgenen i tillegg til toget.
Jeg ser jeg svarte litt knotete, men ja det spilles etter salutten kl 7, deretter diverse plasser der det legges minneskranser og heises flagg før de første togene går fra diverse skoler kl 9.
 
Jeg ser jeg svarte litt knotete, men ja det spilles etter salutten kl 7, deretter diverse plasser der det legges minneskranser og heises flagg før de første togene går fra diverse skoler kl 9.
Litt sånn jeg trodde det vsr rundtomkring, er vant til fra jeg var lita.

Skolekorpset her vokser veldig nå, det er nesten like mange aspiranter som musikanter så om man bare klarer å hindre dem i å slutte slik litt for mange gjør så bør de kunne gå en morgenrunde synes jeg så kan heller voksenkorpset få vente til toget om de vil (ikke alle der er med i toget heller. Noen er gamle og dårlig til bens)
 
Nei desverre:(

Da jeg var barn ble det skutt salutt kl 07 og så gikk det speidertog rett forbi huset med korps. Savner det så mye etter jeg flyttet hjemmefra. Bor i samme by igjen nå, men andre siden av byen.

Nå går dette speidertoget kun igjennom sentrum og til kirken for flaggheising og minnemarkering osv. Fordi speiderne går så mye visstnok. Dagens barn er latere.

Hører ikke korpset helt hit:(
 
Litt sånn jeg trodde det vsr rundtomkring, er vant til fra jeg var lita.

Skolekorpset her vokser veldig nå, det er nesten like mange aspiranter som musikanter så om man bare klarer å hindre dem i å slutte slik litt for mange gjør så bør de kunne gå en morgenrunde synes jeg så kan heller voksenkorpset få vente til toget om de vil (ikke alle der er med i toget heller. Noen er gamle og dårlig til bens)
Ja er jo vant til at det er slik, og "alltid" hvert sånn. Husker søstra mi hadde oppmøte i 6 tiden for frokost og spilling. De spilte jo i mange timer.
 
Vi hadde vekkerunde kl 7. Men har aldri opplevd det der jeg har bodd som voksen dessverre.
 
Back
Topp