Sparer du til barna?

M

Moderator Steffen

Guest
Har du en konto som du setter penger til side, som barna får når de blir voksne? Hvor mye sparer du? Har du noe formening eller krav om hvordan pengene skal brukes? :)
 
Jeg setter inn barnetrygden på en sparekonto i mitt navn så den kan brukes til utdanning/bolig for barna i fremtiden.
 
Ja, de har sparekonto begge to :)
 
Ja sparer halve barnetrygden på BSU konto. Vurderer å spare på separat konto i mitt navn når summen blir stor så barna har krav på stipend.
 
Setter inn litt innimellom. Har tenkt å begynne å sette inn barnetrygden på sparekontoen hans.
 
En egen sparekonto til henne der dåpspenger og penger hun får i jul og bursdag + av og til fra meg og faren blir satt inn og som er kun hennes. Så har vi en som er i vårt navn der vi sparer til henne (og våre fremtidige barn) men som vi kontrollerer. Pengene der er ment å bruke til dyrere barneutstyr og ting de ønsker seg, konfirmasjon, hjelp med billappen og kanskje etterhvert boligkjøp og bryllup :)
 
Ja sparer 500 til hver i fond
 
Vi sparer barnetrygden på en høyrentekonto, og alle bursdagspenger o.l. settes også inn der.
Vi setter inn ekstra innimellom også.
Pengene skal brukes til bolig/bil e.l.
 
Vi sparer barnetrygden i to rimelige indeksfond fra KLP (har satt opp automatisk spareavtale i aksjesparekontoen i nettbanken så vi slipper å tenke på det i det daglige). I tillegg har sambo en aksjesparekonto (også investert i billige indeksfond) der vi setter inn pengegaver barna får til jul og bursdager o.l.

Vi har valgt å spare i vårt eget navn for at barna ikke skal kunne svi av pengene til russebuss og annet tull når de blir 18. I tillegg ønsker vi å beholde kontrollen med tanke på overformynderiet. Sist, men ikke minst vil barna kunne få omgjort stipend til lån hos Lånekassen dersom de har for stor formue den dagen de eventuelt blir studenter.

Pengene er tiltenkt fornuftige formål som førerkort og boligkjøp.
 
Last edited:
Sparer til barna. Sparer forskjellige summer nå, hadde ikke råd til å spare før, og har en planlagt sum som jeg vil ha spart til de er 18, så eldste får litt mer på sin konto nå.
 
Vi skal opprette sparekonto til henne for dåpsgaver og slikt. I tillegg vil vi spare noen hundrelapper i måneden til hun blir stor nok, men usikker på hvor mye enda...
 
Sparer i fond til gutten, men kan og finne på å bruke av det om vi skal kjøpe noe dyrt utstyr :)
 
Her sparer vi 1000kr pr mnd til hvert barn som er øremerket boligkjøp og liknende. Mormor sparer 500kr pr barn i tillegg.

Dyre bruksting går av andre sparepenger vi legger av hver mnd om de trenger noe raskt lønningene ikke holder til.
 
Back
Topp