Sparer dere til Konfirmasjon?

Jeg tenker heller ikke at det er viktig å gi titusenvis for å gi.. samtidig tenker jeg at vi ønsker å spare for å gi de litt ekstra.. dette er penger som skal brukes på egenkapital, lappen osv. Og vil bli satt direkte inn på sparekonto.

Ulempen ved å gi mye i konfirmasjon er at det blir press.. og det blir snakket om. Kunne heller ha fått litt i konf. Og heller fått de oppsparte pengene en sparer til barnet ved en senere anledning..

Her jeg bor hører jeg det er vanlig med mellom 60.000a 100.000 kr i pengegave totalt.. synes det er voldsomme summer.. ungdommen fortjener det, og har bruk for hver ei krone. Men synes gleden med å konfirmere seg ødelegges av alt presset på summene hver enkelt får. Ikke alle besteforeldre som har økonomi til å gi 20-30.000 kr i gaver.
Det er stor forskjell på familier og hva man kan gi og hvor store de er.
Det må man lære barna tenker jeg
 
Det er stor forskjell på familier og hva man kan gi og hvor store de er.
Det må man lære barna tenker jeg
De fleste som står konfirmant er vel like gamle :)
Folk må gi det de ønsker og har råd til, og ungdommen må lære forskjellene.. samtidig er det ved konfirmasjonen det største klasseskillet vises.
Vi har både et sparefond til barna som vi setter av en sum hver mnd. Og en høyrentekonto, i tillegg har vi en konfirmasjons konto vi har spart på i mange år. Vi er helt middels med grei økonomi, men kjenner på presset når det gjelder konfirmasjonen. Mulig vi kommer til å gi slik at de ikke skiller seg ut fra resten av klassen..
 
De fleste som står konfirmant er vel like gamle :)
Folk må gi det de ønsker og har råd til, og ungdommen må lære forskjellene.. samtidig er det ved konfirmasjonen det største klasseskillet vises.
Vi har både et sparefond til barna som vi setter av en sum hver mnd. Og en høyrentekonto, i tillegg har vi en konfirmasjons konto vi har spart på i mange år. Vi er helt middels med grei økonomi, men kjenner på presset når det gjelder konfirmasjonen. Mulig vi kommer til å gi slik at de ikke skiller seg ut fra resten av klassen..
Jeg snakket om størrelse på familien ;)
 
Kommer kanskje til å begynne å spare to-tre år i forveien. Tenker at konfirmasjonen ikke trenger å være så dyr, men ønsker gjerne å bidra til bunad om barnet (og senere barn) ønsker det. Jeg var heldig og fikk arvet mamma sin bunad som er like fin i dag :)
 
Har en sparekonto i vårt navn som er ment til slike ting for barna våre - konfirmasjon, hjelp med billappen osv :)
 
Nei det spares ikke til konfirmasjon ennå, farmoren ønsket å gi bunad og den er allerede påbegynt. Min mor vil da gi sølvet, og med flere som er dyktige på kjøkkenet så lages måten selv (vanlig i min familie), faren får spytte i noen kroner (hans familie utgjør 2/3 av gjestene), og farmoren med fler stiller garantert med kaker. Så selve selskapet blir nok ikke sinnssykt dyrt, selv om jeg kommer til å legge vekk penger iforkant. Jeg er heller ikke vant til at foreldrene gir gave, men tar det son det kommer da det er 4 år til eldste skal stå og 12 år til yngste skal stå...
 
Vi sparer til store utgifter på barna generelt. Har 3 tette barn, så det kan potensielt bli et innhugg i økonomien.
 
Sparer til ungene men om det brukes til konfirmasjon, lappen, egenkapital i bolig eller noe annet nødvendig får vi se med tiden. Står i våre navn så det er ikke penger ungene skal få uten videre men for at vi skal ha en buffer å bruke på de når det trengs.
 
Nei, og har ikke tenkt på det heller. Nå er frøkna bare 2 så mange år igjen.
 
Vi har spart barnetrygden siden jr. ble født. Etter fire år har det blitt en hyggelig sum. Anbefaler dette til alle som har muligheten.
 
Jeg sparer til utdanningen hennes. Konfirmasjonen skal vi alltids få til.
 
Da jeg konfirmerte meg fikk jeg 20.000kr av foreldrene mine som jeg brukte på under en uke. Lærte mye av det, så vi kommer ikke til å gi så mye, men heller sette inn på boligsparing og dekke litt for evt lappen. Tenker 2-3000 kr i gave er vel så generøst og resten til sparing. Vi sparer ikke enda. Kan gjøres 1-2 år før barnet skal konfirmeres.
 
Nei, sparer ikke til konfirmasjon :)
Vår er ikke døpt, så vet ikke om han vil konfirmere seg. Sparer uansett barnetrygden hver måned :)
 
Vi gir ikke bunad eller slike dyre gaver, heller overdådig fest. Verker jeg eller min mann hadde ikke slik konfirmasjon og skal heller ikke gi våre barn det.
 
Vi gir ikke bunad eller slike dyre gaver, heller overdådig fest. Verker jeg eller min mann hadde ikke slik konfirmasjon og skal heller ikke gi våre barn det.

Mener du at de heller sa få en overdådig fest, eller at heller ikke festen skal være overdådig? :)
 
Nei, vi sparer ikke til konfirmasjon. Det er ikke aktuelt med pengegaver i den klassen som nevnes over her, for barnet vårt får alt han trenger, og når han blir eldre og trenger penger til bolig/bil osv, har vi spart til det.
Ja, han skal få gaver om han velger å konfirmere seg, men man kommer langt med én runde med feriepenger på to inntekter.
 
Vi sparer til barnehageåret og ny bilstol, ja og navnefest. Blir litt overkill å starte nå, men tenker det et lurt å spare litt før sånne type ting, koster fort litt.
Har man noe "til overs" kan det gå til sparing til førerkort feks.
 
Back
Topp