Sparer dere til Konfirmasjon?

M

My heart

Guest
Flere rundt meg er stresset over å ha konfirmant om 1-2 år pga utgifter, bunad osv.
En vet jo fra dagen barnet er født at det skal konfirmeres, og en har jo liksom 15 år til å spare på??

Vi har spart i flere år allerede til konfirmasjon til våre barn, selv om det er en god stund til..
da slipper vi å få voldsomme utgifter når den tid kommer..

Det er jo prioritering..

Ei venninne er helt fortvilt fordi hun kom på nå i jula at det bare er 1 år igjen, bunad og alt..
vi har sagt til henne før at hun må begynne å spare og planlegge..
Da ble hun småsur og sa det var leeeeenge til.. ikke no stress.
Men å kjøpe kjoler og sko prioriterer hun.. da hører vi aldri noe om dårlig råd..
hun forventer at hele fam skal stille opp som en stor spleisefest..
 
Nei det har jeg ikke tenkt på. Men det er mange år igjen da. Likevel, jeg kan jo lage en konto for å spare framover igrunn.
 
Har rett og slett ikke råd til å spare til det og har ikke hatt mulighet til det heller. Håper det har gått seg litt til innen den tid da. 5 år igjen til førstemann eventuelt skal konfirmeres. Men man må jo kunne kjøpe seg en kjole i Nyborg ne selv om man har konfirmant om x antall år. Går an å lage til en rimelig konfirmasjon også. Selskap må ikke Være så dyrt om man lager maten selv og i noen kommuner kan konfirmantene låner bunad om det er et "must".
 
Har rett og slett ikke råd til å spare til det og har ikke hatt mulighet til det heller. Håper det har gått seg litt til innen den tid da. 5 år igjen til førstemann eventuelt skal konfirmeres. Men man må jo kunne kjøpe seg en kjole i Nyborg ne selv om man har konfirmant om x antall år. Går an å lage til en rimelig konfirmasjon også. Selskap må ikke Være så dyrt om man lager maten selv og i noen kommuner kan konfirmantene låner bunad om det er et "must".

Ja, det blir et selskap der de lager maten selv. Og det sparer en mye penger på. Her vi bor er det vanlig å leie lokale og lage mat selv. Også kaker er det vanlig at venner og familie stiller opp med.
Ja, så klart en kan kjøpe seg en kjole i ny og ned.. men det irriterer meg at når det gjelder utstyr og ting som har med barnet å gjøre at hun forventer at andre skal stille opp med penger, fordi hun har dårlig råd.. men når det gjelder seg selv, klær, sko, reiser osv. Har dun råd. Jeg mener at som voksen må en sette barna først
 
Konfirmant i år her, og ikke spart. Nå er det min bonussønn så da deles jo alt 50% med hans mor. Det blir likevel en del penger gitt . Det er dog overkommelig. I april. Våre felles er kun 4år og 2år, men planleggeren i meg har allerede begynt å tenke på det;):p Vil frøkna ha bunad blir det jo fordyret en del, men det vil også da bli gaven fra oss. Slik var det for meg, og det var jo supert. Har også familie som mer enn gjerne bidrar med både kaker og utgifter til lokale( om vi ikke har det hjemme). Bunadssølv kan man gjerne kjøpe noen år før om hun har bestemt seg, 3 bunader å velge mellom her. Min mor pleier og bidra til bursdager økonomisk her, og sagt hun ikke trenger det , men hun vil så gjerne det for barnebarna. Så det vil jo også hjelpe på:)
 
Nei, vi sparte ikke. Hun fikk antrekk (valgte noe annet enn bunad), selskap og 10.000kr i gave. Jeg og nåværende mann som sto for alle utgifter, eksen ga og gir faen.

Sparer ikke til hun som skal konfirmeres om 2 år heller, selv om hun vil ha bunad.

Sånn til sammenligning så sparte vi heller ikke til bryllupet vårt som var i juni. Betalte i bolker fra og med året før, og gjorde mye selv.
 
Last edited:
Jeg ser ikke hvorfor konfirmasjonen skal bli så dyrt? Vil konfirmanten ha bunad så er ikke det noe man bare MÅ få, har man ikke råd så har man ikke.
Vi sparte ikke i 15 år til dåp, konfirmasjon bør jo ikke være spesielt dyrere enn det. Blir litt satt ut av hva som kreves jeg...
Jeg fikk selskap og ett smykke av mine foreldre, 10 år etter kom bunaden. Vi har nok å spare til om ikke en konfirmasjon skal komme i tillegg, jeg ser på pensjonen min som viktigere ;)
Og alle må få kjøpe seg en kjole og noen sko iblant :)
 
Last edited:
Nei. Men vår økonomiske situasjon nå kan ikke prioritere det heller. Huskjøp, daglige utgifter og eventuelle uforutsette utgifter er viktigere. Men har planer om å få spart 500-1000 kroner på egen konto til barnet, det ønsker jeg prioritere. Dette vil gå til noe fornuftig som billappen, egenkapital eller lignende. Jeg kjøpte hund og tok lappen (fikk pengene til konfirmasjonen), men det var planlagt lenge.

Når økonomien bedres kan det hende vi prioriterer det :) Men jeg er også for at sånne ting ikke skal koste mye. Vi fikk bunad av besteforeldre, men det er ikke et must heller.
 
Vet ikke om ungene skal/ vil konfirmere seg, men legger litt vekk i om det går den måneden osv :)
 
Vi har konfirmant neste år (bonusbarn for min del), mannen og moren deler utgiftene. Vi (han) begynner å legge av penger nå i januar.
 
Nå er min bare 1 år enda. Men har satt av barnetrygden hver måned,og tenker å fortsette med det.
Skal gå til konfirmasjon, gave, lappen, boligsparing. Sånne ting som koster litt ekstra.
For jeg vet at når den tid kommer, så trengs det ekstra som vi kansje ikke har da..
 
Ja, vi begynte å spare for 4 år siden :) setter av 1000kr i mnd i fond, som skal dekke selskap og bunad. Har spart opp til nr 1 nå, men så kommer jo neste mann bare 2 år bak. 3 år til første konfirmasjon her i hus [emoji1]
 
Har ikke tenkt på å begynne å spare til konfirmasjonen enda nei. Men syns nå heller ikke det skal være nødvendig å spare opp for å gi tusenvis av kroner til konfirmanten heller.
Skal du ha bunad er det jo greit å gjerne ønske seg sølv i bursdager og til jul for å slippe den store utgiften.
 
Fortsatt langt igjen dit, men tenker at vi sparer opp et år eller to før vi trenger pengene.
Sparte opp til bryllupet på 10 mnd, så vi vet jo at vi kan prioritere hvis vi vil [emoji6]
 
Sparer ikke. Barna våre er ikke døpt så hvordan eller om de skal konfirmeres vet vi ikke[emoji5]
 
Nei, og det er heller ikke sagt at datteren min vil ha bunad. Jeg har selv bunad, men hater å gå med den og bruker den helst ikke. Jeg vil ikke prakke på henne en bunad hvis hun ikke kommer til å bruke den.
 
Hun til meg skal få arve min bunad viss hun vil :)

Her hjemme så er det bare 1 av 3 som har valgt å konfirmere seg.
Så vi får se hva hun velger :)
 
Jeg tenker heller ikke at det er viktig å gi titusenvis for å gi.. samtidig tenker jeg at vi ønsker å spare for å gi de litt ekstra.. dette er penger som skal brukes på egenkapital, lappen osv. Og vil bli satt direkte inn på sparekonto.

Ulempen ved å gi mye i konfirmasjon er at det blir press.. og det blir snakket om. Kunne heller ha fått litt i konf. Og heller fått de oppsparte pengene en sparer til barnet ved en senere anledning..

Her jeg bor hører jeg det er vanlig med mellom 60.000a 100.000 kr i pengegave totalt.. synes det er voldsomme summer.. ungdommen fortjener det, og har bruk for hver ei krone. Men synes gleden med å konfirmere seg ødelegges av alt presset på summene hver enkelt får. Ikke alle besteforeldre som har økonomi til å gi 20-30.000 kr i gaver.
 
Jeg har spart månedtlig siden barna ble født, og deler av dette vil brukes til konfirmasjon.
I min familie er det vanlig at konfirmanten får bunad og jeg hadde aldri hatt råd til det uten å spare :)
 
Det kommer vi ikke til å gjøre nei. Bunaden blir vel betalt litt og litt utover det året og satser på vi fremdeles har grei nok råd til å kunne dekke utgifter til den og selve festen med vanlig lønn. Bunaden blir nok gaven i tillegg til et ekstra fast beløp inn på sparekonto frem til hun blir 18.
Hvis ikke vi kan dekke det med lønnen sparer vi uansett til ungen hver måned (til bolig) og kan ta av det hvis det er krise.
 
Back
Topp