Sparekonto til baby

LinnTherese88

Første møte med forumet
Hei!
Jeg lurer på om noen har tips om hvilken type sparekonto som vil lønne seg å opprette til babyen vår (jeg kommer til å opprette den i mitt navn). Det blir en konto vi vil overføre penger til jevnlig, som vi ikke skal ta ut penger fra før hun er 18 og som det vil stå minst 200.000,- på om 18 år.
Hilsen Linn
 
Har sparekonto i hennes navn med høyest rente på innskudd i tillegg til fondsparing (lagtids med lav risiko) i vårt navn. BSU-konto oppretter vi ikke før hun kan få skattefordeler ved det, ellers blir den gjerne full for fort.
 
Hei!
Jeg lurer på om noen har tips om hvilken type sparekonto som vil lønne seg å opprette til babyen vår (jeg kommer til å opprette den i mitt navn). Det blir en konto vi vil overføre penger til jevnlig, som vi ikke skal ta ut penger fra før hun er 18 og som det vil stå minst 200.000,- på om 18 år.
Hilsen Linn
Vi har valgt aksjesparekonto. Altså fondsparing for begge våre. Sparer 500 i mnd
 
Sparekonto med høyeste rente. Vurderer også BSU, men må diskutere litt mht skattefordel. Nyter jo greit av de 5000.- ekstra i året nå selv.
 
Har vært på rådgivningssamtale i banken. Kommer til å opprette aksjesparekonto (fond) for å sette av barnetrygd, bursdagspenger osv.. Vil minst være en avkastning på over 500K når hun er 18 år. Vanlig sparekonto har så lav rente at pengene taper faktisk verdi ved å bare spare der.
 
Vi har vanlige sparekontoer til våre barn. Men mulig noe annet er mer lønnsomt.
 
Vi har åpnet en spare konto med høy rente. Setter inn 2000 hver mnd. Kalles vel morsom sparing eller noe. Vi har allerede fått en del som gave til han som er satt inn.
 
Blir sparing i fond til begge ungene etter permisjon (når vi er tilbake på 100% lønn). Eldste har en sparekonto nå men vi vil ha litt mer system på det. Satser på å sette inn barnetrygda hver mnd.
 
Vi valgte en type konto som står i begge foreldrenes navn, hvor begge må godkjenne uttakene. Det er en sikkerhet for barnet hvis vi skulle skilles og vi ikke klarer å enes om ting.
 
Akkurat nå har vi bare vanlig sparekonto i deres navn. Skal lese litt mer opp og høre med rådgiveren om å sette pengene over i fond. Sånn som jeg har forstått det så lønner det seg mer i fond.
 
Har sparekonto i hennes navn med høyest rente på innskudd i tillegg til fondsparing (lagtids med lav risiko) i vårt navn. BSU-konto oppretter vi ikke før hun kan få skattefordeler ved det, ellers blir den gjerne full for fort.

Med boligsparing for barn kan dere spare inntil 25.000kr per år og totalt max 400000kr før fylte 34 år. Dette kommer i tillegg til 300.000kr som barnet selv kan spare med bsu... Veldig god rente i forhold til vanlig sparekonto. Anbefales [emoji1303]
 
Vi har planer om å opprette fondssparing, mest sannsynlig et globalt indeksfond. Tidshorisonten er jo minst 18 år, så da får man tåle markedssvingningene. Å sette på en bankkonto som ikke holder følge med inflasjonen vil ikke være lønnsomt, man taper nemlig kjøpekraft med tiden så lenge inflasjonen er høyere enn renta på kontoen.
 
Med boligsparing for barn kan dere spare inntil 25.000kr per år og totalt max 400000kr før fylte 34 år. Dette kommer i tillegg til 300.000kr som barnet selv kan spare med bsu... Veldig god rente i forhold til vanlig sparekonto. Anbefales [emoji1303]

Takk for tips! :) Eneste som er at den da står i hennes navn og man risikerer å komme over grensen til lånekassen og fylkesmannen, men hadde jo gått an å ha litt der og :)
 
Hei!
Jeg lurer på om noen har tips om hvilken type sparekonto som vil lønne seg å opprette til babyen vår (jeg kommer til å opprette den i mitt navn). Det blir en konto vi vil overføre penger til jevnlig, som vi ikke skal ta ut penger fra før hun er 18 og som det vil stå minst 200.000,- på om 18 år.
Hilsen Linn


Hei,

Jobber selv inne finans og vil anbefale at dere får snakket med en rådgiver i banken dere bruker for å lage en plan til sparing for barn.

Skal dere sette av penger i 18-20 år vil det nok være mest lønnsomt for dere å velge en form for fondssparing, grunnen er at kjøpekraften på de pengene dere setter av vil gjerne bli svekket over tid om dere setter de på en «vanlig» banksparekonto grunnet inflasjon og de lave innskuddsrentene.

Men noen velger å kombinere litt løsninger også i både en langsiktig fondsspareløsning og i en litt mer kortsiktig sparekonto løsning ( feks sparer til å kjøpe sykkel etv i nærere fremtid)

Lykke til:)
 
Fondssparing her, setter inn penger fått i gave o.l.
 
Superspar vil nok lønne seg i ditt navn.
Men det mest gunstige er nok fond sparing :)

Selv sparer jeg på BSU og barnas sparekonto i datteren sitt navn, så slipper jeg å skatte av det :)
 
Back
Topp