Spørsmål ang bilstol

Bkno5803882

Andre møte med forumet
Heisann!
Jeg har en 3.5 mmd gammel baby som er blitt for stor for nyfødtinnlegget i bilstolen maxi-cozy, men samtidig liten for selve stolen virker det som. Utfordringen er at hodet hans faller ned når vi kjører, så han sitter med hodet hengende fremover mens jeg kjører. Så da må jeg stoppe for å legge det tilbake. Det går bra om han har sovnet, for da er hodet så avslappet og tungt at han ligger tilbake. Han er også sånn at han vil ikke ligge med hodet ned, så han bøyer jo frem hodet sitt selv så fort han har anledning..
Hva kan jeg gjøre for at han skal slippe å sitte med nakken sin så bøyd fremover?

Mvh, Tonje
 
Hei Tonje

Aller først. Putter dere han langt nok ned mot stroppen mellom bena? I en del tilfeller som dette, så opplever vi at babyen rett og slett kan legges lenger ned. Da vil liggestillingen bli noe flatere.

Bruker dere base til bilstolen? Dersom helningen baksetet i bilen deres er stor, dvs heller nedover inn mot seteryggen, så kan bilstolen bli stående brattere enn i andre biler, og du kan da oppleve at liggestillingen i selve babybilstolen også da blir brattere for babyen. Det kan her være et alternativ å montere bilen med bilens belter og sette bilstolen direkte på bilens sittepute, dvs at dere dropper basen. Dere må da være nøye på at stolen står riktig slik produsenten anbefaler.

Eventuelt så kan dere vurdere å bytte over til 2Way Pearl. Denne er dog anbefalt fra ca 6 måneder, men kan benyttes fra 67 cm. Liggestillingen i denne er veldig god, men den har ikke spesielle innlegg til babyer. BeSafe Modular for eksempel har innlegg som gjør at babyen sitter god og "trangt" fra de er mindre. Men med denne må du evt kjøpe ny base også.

Vi anbefaler at du prøver ny bilstol i deres egen bil før dere kjøper. Da vil du kunne se hvordan vinkelen på bilstolen vil bli i akkurat deres bil. Vi ser at det er veldig store variasjoner her.


Mvh,
Kaja i Barnas Hus
 
Back
Topp