Soving små barn

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Har ei frøken på 20 mnd som nekter å sove på dagtid når hun er hjemme. Da har hun gjerne sovnet tidlig og raskt på kvelden, men hun er tydelig trøtt på dagtid og kan bli ganske så grinete.

I barnehagen sover hun gjerne 1 til 1,5 time, men bruker tilsvarende tid eller mer på å sovne på kvelden uansett når hun legges.

Hva ville dere gjort? Hvordan sov/sover deres på samme alder?
 
Kanskje korte ned på luren?

Storesøster slutta med lur da hun var nettopp fyltto. Da var det mye tull på kvelden.

Han på to år nå sover så lenge han vil som er ca 1,5 time. Har gjort det lenge.
 
Kanskje korte ned på luren?

Storesøster slutta med lur da hun var nettopp fyltto. Da var det mye tull på kvelden.

Han på to år nå sover så lenge han vil som er ca 1,5 time. Har gjort det lenge.

Har tenkt på det, men uansett om hun bare sover 30 min så er det mye tull på kvelden. Men om hun ikke sover så er hun grinete hele dagen ofte, men sover fort på kvelden [emoji14]
 
Har en treåring med samme greia. Hun trenger å sove en time på dagen. Blir hun lagt tidlig nok så er det greit. Legges hun for sent så er hun stuptrøtt og vanskelig å vekke og sitter opptil en time på fanget og koser. Og bruker lang tid på å sovne på kvelden. Legges hun tidligere kan hun "nekte" å legge seg fordi hun ikke er trøtt. Har prøvd å ha. Fast klokkeslett på legging så tidlig som mulig når hun begynner å bli trøtt. Men barnehagen lar henne få lov å nekte og det passer bedre for dem å legge henne senere for da er hun mer villig. Men da sliter vi på kvelden.

Har prøvd å kutte dagsoving noen dager men enten sovner hun på sofaen/i bilen på ettermiddagen eller så er hun helt utslitt. Hun trenger fremdeles å sove. Så da drøyer vi heller leggetiden litt. En periode.

Eldste var også sånn når han var 3 år. Hadde sluttet å sove på dagen for han var ikke trøtt. Men ble trøtt i 3-4 tiden på ettermiddagen og sov da en dupp i bilen på vei hjem, vekket han etter ca 30 min. Da var han ikke klar for å sove kl 7 så la han kl 8 istedenfor. Å holde han våken en hel dag var bare ille, bedre å få en liten powernap og så heller legge senere.
 
Har tenkt på det, men uansett om hun bare sover 30 min så er det mye tull på kvelden. Men om hun ikke sover så er hun grinete hele dagen ofte, men sover fort på kvelden [emoji14]

Når legger hun seg?

Vi har hatt en lang periode det det har tatt 1-1,5 time å få guttungen til å sove, men tror det er fordi han fant ut hvordan han kom seg ut av senga... Nå kan det gå 30 minutt til en time, så det går i riktig retning. ;)
Så kan jo være en periode for din også.
 
Vi måtte kutte luren da eldsta var 19mnd for hun brukte flere timer på å sovne om kvelden. Da hadde vi brukt noen måneder på å justere den luren, korte ned, tidlig på dag, midt på dagen to korte eller en lang. Men ingenting funka. Etter et par uker med å gjøre alt for å holde henne våken på dagen, fikk hun etterhvert mye mer energi og sovna mye lettere på natta.
 
Når legger hun seg?

Vi har hatt en lang periode det det har tatt 1-1,5 time å få guttungen til å sove, men tror det er fordi han fant ut hvordan han kom seg ut av senga... Nå kan det gå 30 minutt til en time, så det går i riktig retning. ;)
Så kan jo være en periode for din også.

Hun er som regel i seng til kl 19. Om hun ikke har sovet på dagtid så slukner hun brått mellom 18 og 1830. De dagene hun sover har hun brått ikke sovnet før 20 - 2030.
Hvor lenge har dere holdt på?

Hun har sovet 1-1,5 time på dagen siden gun var 11 mnd. Først nå siste mnd det har blity tull.
 
Prøvd å legge henne i dag, og nå har hun brukt en time med å sloss mot søvnen. Hun vil rett og slett ikke sove selv om hun absolutt hadde hatt veldig godt av en liten dupp.
 
Prøvd å legge henne i dag, og nå har hun brukt en time med å sloss mot søvnen. Hun vil rett og slett ikke sove selv om hun absolutt hadde hatt veldig godt av en liten dupp.
Hender småen nekter å sove i senga på dagen (han har sovet der siden han ble født), men da sovner han på sofaen eller senga mi [emoji14] klarer dere å få henne til å ligge å hvile en annen plass da? Tenkte om dere ikke får henne til å sove så kunne hun kanskje få slappet av litt med med en hvil?
 
Hender småen nekter å sove i senga på dagen (han har sovet der siden han ble født), men da sovner han på sofaen eller senga mi [emoji14] klarer dere å få henne til å ligge å hvile en annen plass da? Tenkte om dere ikke får henne til å sove så kunne hun kanskje få slappet av litt med med en hvil?

Noen ganger hun sitter i sofakroken og slapper av, men det hører til sjeldenheten. Senga vår er ikke snakk om [emoji14]
Hun slappet av litt i vogna i dag, men mesteparten av tida går til klaging.
Har prøvd å trille tur og, men da skal hun ihvertfall ikke sove. Altfor mye å følge med på [emoji14] hehe
 
Noen ganger hun sitter i sofakroken og slapper av, men det hører til sjeldenheten. Senga vår er ikke snakk om [emoji14]
Hun slappet av litt i vogna i dag, men mesteparten av tida går til klaging.
Har prøvd å trille tur og, men da skal hun ihvertfall ikke sove. Altfor mye å følge med på [emoji14] hehe
Haha ja da er det vel ikke så mange andre tips, for hun har ikke ro i ropa til å sitte stille mens du synger eller leser? (Det har nemlig ikke han her[emoji23] ).
 
Haha ja da er det vel ikke så mange andre tips, for hun har ikke ro i ropa til å sitte stille mens du synger eller leser? (Det har nemlig ikke han her[emoji23] ).

Nei, sånt noe er ganske uinteressant egentlig [emoji14] haha
 
Hun er som regel i seng til kl 19. Om hun ikke har sovet på dagtid så slukner hun brått mellom 18 og 1830. De dagene hun sover har hun brått ikke sovnet før 20 - 2030.
Hvor lenge har dere holdt på?

Hun har sovet 1-1,5 time på dagen siden gun var 11 mnd. Først nå siste mnd det har blity tull.

Det sies jo det at det ikke er unormalt å bruke en time på legging, syns jeg å huske.

Han begynte vel i januar eller februar, altså 21-22 måneder gammel. Av og til kommer han løpende splitter naken ut av rommet eller at jeg finner han i senga sånn. :p

Ikke godt å si hva det er... Håper det blir lettere for dere :) (og oss :p )
 
Det sies jo det at det ikke er unormalt å bruke en time på legging, syns jeg å huske.

Han begynte vel i januar eller februar, altså 21-22 måneder gammel. Av og til kommer han løpende splitter naken ut av rommet eller at jeg finner han i senga sånn. [emoji14]

Ikke godt å si hva det er... Håper det blir lettere for dere :) (og oss [emoji14] )

Det er mulig, men veldig unormalt her i huset [emoji14]

Haha. Frøkna her og er blitt veldig god på å kle av seg, og kan godt finne henne naken eller i bare bleia på morgenen :D

Hvor lenge sover din på natta?
 
I dag har hun sovet 30 min i bilen, så får vi se hvordan det går i kveld :)
 
De har tydeligvis ikke møtt min datter. Hu blir 4 år til sommeren. Hvis hu ikke sover dupp så legger hu seg kl 19 og sover til kl 07. Men hvis hun tar en dupp på så lite som 15 min så kjører hu på til kl 23 og står opp 10. Måtte kutte duppen for å få normal rytme.
Vil nok tro det er individuelle forskjeller her og som med alt annet.

Frøkna har de siste par mnd sovet ca 12,5 time til sammen iløpet av døgnet både med og uten dupp. Hun har helt fra hun ble født styrt søvnen selv egentlig, og kan jo ikke tvinge henne til å sove mer. Om onsdag og torsdag var hun grinete hele dagen omtrent, men de andre dagene har det vært greit. Hun har sovnet innen 10 min, bortsett fra lørdag. Da tok det ca 30 min, og hun hadde sovet 30 min på dagtid [emoji14] men hun har sovet lengre på morgenen enn hun pleier og hun har fortsatt ikke stått opp nå. Flere timer har hun sovet til sammen og.

Så lurer på hva jeg bør gjøre med bhg nå. Hm...
 
Back
Topp