Soving, leggetid gutt 3,5 åring

annth

Glad i forumet
Vi har en gutt på litt over 3,5 år som står opp veldig tidlig hver morgen mellom kl 05.00-06.00 hver dag, uansett om det er hverdager eller helg. Han blir lagt i mellom 19.00-19.30 på hverdag.

I tillegg har han begynt å slutte og sove luren i barnehagen også selvom han har veldig behov for den luren. Da blir han sliten og han kan nesten legges før kl 19.00 på hverdagene. I helger får klarer han å sove luren sin maks 1 times tid.

Hva er riktig leggetid på kvelden for ham? Bør vi kanskje forlenge tida på kvelden for å få han til å sove lengre? Jeg ønsker råd og veiledning på hva andre gjør.
 
Min på 3,5 år legger seg kl 20.00.
Han er ikke trøtt før og legger han seg tideligere, sovner han etter kl 21.00 og våkner før 7.
Nå sover han ca til 8 på morningen.
Veldig vanskelig å si hva som er riktig, for alle barn er forskjellige, og noen barn våkner bare naturlig tidlig.
Hvorfor har han sluttet å sove på dagen om han tenger det?
I den perioden han begynte å tulle mye om kvelden ved legging, la vi han ca en time senere på kvelden også sov han på dagen. Holdt på sånn i ca et år, for han hadde behov for en lur på dagen. Når han ikke trengte den lengre, la vi han kl 19.00 igjen.
Nå etter jul begynte vi med 20.00 etter å ha lagt 19.30 to-tre måneder.
 
Vår (snart 3,5 år) legger seg kl 19:30, og våkner kl 8. Sover gjerne en halvtime på dagen :) Mange sier han er for stor til å sove på dagen, men han er tydelig trøtt og trenger luren sin. Om han ikke sover på dagen, så blir han overtrøtt på kvelden og vanskelig å roe /få til å sovne.
 
Takk for innspill og råd.

Det kan hende at han bare ligger og hviler i barnehagen maks en halvtime men ikke soving. I denne uka her, sa det i barnehagen at han ikke har sovet. De i barnehagen gjør alt for at skal sove og de prøver hverdag.

I tillegg at han er snart 4 år i kroppen men ikke resten av pga han har en kronisk sykdom som gjør at han ligger etter og er egentlig 2 år på alt annet. Han prater litt men ikke mye ennå.
 
Vi har ingen i den alderen enda, men vår på 2,5 er også en morgenfugl. Likevel så ligger han i senga til kl6:30 for han har lært å vente til lampa er på. Det kan være vert å se om det kan fungere for dere. Ofte våkner han mellom 5:30 og 6 men sovner igjen mens han venter. Andre dager sovner han ikke men ligger i senga og venter til lampa er på og han kan stå opp. Hvis dette gjør at deres sover litt lenger på morgen går det kanskje greit uten dupp på dagen?
 
Vi har en gutt på litt over 3,5 år som står opp veldig tidlig hver morgen mellom kl 05.00-06.00 hver dag, uansett om det er hverdager eller helg. Han blir lagt i mellom 19.00-19.30 på hverdag.

I tillegg har han begynt å slutte og sove luren i barnehagen også selvom han har veldig behov for den luren. Da blir han sliten og han kan nesten legges før kl 19.00 på hverdagene. I helger får klarer han å sove luren sin maks 1 times tid.

Hva er riktig leggetid på kvelden for ham? Bør vi kanskje forlenge tida på kvelden for å få han til å sove lengre? Jeg ønsker råd og veiledning på hva andre gjør.
http://www.lillemini.com
 
Noen barn er rett og slett bare morgenfugler (A mennesker?).
Vår 3 åring legger seg 18.30-19.00 og sover til rundt kl 08.
 
Hehe. Sånn er jenta vår også (f. juni 14) Siste året har det vel ikke skjedd en eneste gang at hun har sovet lengre enn til kl 6.30 (i helgene også) og som oftest er det morgen kl 05-05.30. Men ikke når hun sover med mormor og morfar. DA sover hun til 8.30. hun legger seg klokken 19, og så leser vi til ca 19.20. Ofte sovner hun mens vi leser. Har forsøkt å drøye leggings en halvtime for å se om det hjelper, men da sitter hun bare å sjangler i sofaen.

Da hun var baby var det også tidlig på an, og så var det vel en periode i 1-2 års alderen at hun kunne finne på å sove til kl 7. Har dessverre ikke noe tips, men de er jo begynt å bli såpass store nå, så det går jo an å prate så de forstår. vi har begynt å nekte å stå opp før kl 6, og sier at hun får legge seg igjen, eller leke på rommet sitt.
 
Vi har en gutt på litt over 3,5 år som står opp veldig tidlig hver morgen mellom kl 05.00-06.00 hver dag, uansett om det er hverdager eller helg. Han blir lagt i mellom 19.00-19.30 på hverdag.

I tillegg har han begynt å slutte og sove luren i barnehagen også selvom han har veldig behov for den luren. Da blir han sliten og han kan nesten legges før kl 19.00 på hverdagene. I helger får klarer han å sove luren sin maks 1 times tid.

Hva er riktig leggetid på kvelden for ham? Bør vi kanskje forlenge tida på kvelden for å få han til å sove lengre? Jeg ønsker råd og veiledning på hva andre gjør.

Han sover jo nok, og 5/6-tiden er jo ikke tidlig. Bare fortsett som dere gjør. :)
Kl.19 er mer enn sent nok for en på 3,5. Det er ikke noen automatikk i å kutte ut søvn, eller gi mer søvn for å forskyve når barnet våkner/sovner.
 
Jenta vår på 3 år og 2 mnd våkner stort sett tidlig (5-6 tiden) uansett når vi legger henne, men hun er i send til ca. kl. 19. Hun har vært litt frem og tilbake med hvilen i bhg på en halvtime, men i de periodene der hun ikke har hvilt har vi måtte legge henne før kl. 19 også, i hvert fall nå om vinteren når det er mørkt på ettermiddag/kveld. Jeg tror at hun bare er et A-menneske som sin mor [emoji12] eneste er at mor gjerne vil dra på litt i helgene.... [emoji85]
 
Er vel ikke noe fasit her siden alle varn er forskjellige, men vi har litt samme greia med frøkna på 2,5. Hun sluttet å sove i bhg før jul fordi hun da ikke sovnet før 9 på kvelden, og gjerne våknet et par ganger om natta. Noe hun aldri har brukt å gjøre.
Vi måtte innføre litt soving i bhg igjen nå, selv om hun sov mye bedre på natta, for hun ble så sutrete.

Nå sover hun maks en time på dagen, og sover fra ca 20 til 07. Om hun sover lengre på dagen sovner hun senere og våkner tidligere. Før hun begynte å sove litt igjen kunne hun sovne før 19, men hun ble skikkelig sutrete og trøtt på ettermiddagen. Så her fungerer det nå best å legge henne en time senere og la henne sove i bhg om hun vil det, men det kan fort snu. Så vi lar henne styre det litt selv.
 
En såpass stor unge kan faktisk prates til. Vi har aldri stått opp med vår når han har våkna så tidlig. Enten bedt han om å legge seg igjen, leke stille på rommet sitt eller satt på TV.
 
Kan han ikke legges tidligere da? Her legges de to minste på 2,5 og 5,5 mellom 18.30 og 19 hver dag. Hun på 7,5 legger seg 19.30. De er oppe rundt 6 hver dag alle tre.
 
Min på 3,5 legger seg kl 19.00. Står opp mellom 6-7 på morgenen. Sover veldig godt og er kjempe grei å legge. Det er veldig lenge siden vi sluttet med dupp på dagen.
 
Noen barn bare er sånn. Gutten min blir straks tre og har i løpet av dette halvåret begynt å gå fra å stå opp halv seks-seks til halv sju-sju. Iblant står han fortsatt opp kl seks. Fram til han var over året stod han opp fem-halv seks!

Så ikke fortvil, jeg tror dette endrer seg med tiden. Det er en vanskelig overgang det å slutte med lur i barnehagen, tvungent eller «frivillig». :p Gutten min begynte å nekte å sove og han er utslitt etter barnehagen, sovner i bilen og kan være vanskelig å vekke for å spise middag [emoji23]

Han legger seg på samme tidspunkt som din, forresten. Både helg og hverdag.
 
Er vel ikke noe fasit her siden alle varn er forskjellige, men vi har litt samme greia med frøkna på 2,5. Hun sluttet å sove i bhg før jul fordi hun da ikke sovnet før 9 på kvelden, og gjerne våknet et par ganger om natta. Noe hun aldri har brukt å gjøre.
Vi måtte innføre litt soving i bhg igjen nå, selv om hun sov mye bedre på natta, for hun ble så sutrete.

Nå sover hun maks en time på dagen, og sover fra ca 20 til 07. Om hun sover lengre på dagen sovner hun senere og våkner tidligere. Før hun begynte å sove litt igjen kunne hun sovne før 19, men hun ble skikkelig sutrete og trøtt på ettermiddagen. Så her fungerer det nå best å legge henne en time senere og la henne sove i bhg om hun vil det, men det kan fort snu. Så vi lar henne styre det litt selv.

Dette kunne jeg har skrevet. Vi prøvde også en periode uten dupp med vår 2,5åring. Han sover dupp igjen nå men blir den lenger enn 45min-1t blir det vanskelig å legge han på kvelden.
Jeg tror også at søvnbehov og -rytme er i konstant endring, og at det beste er å se an barnet og la dem styre det (til dels) selv. Et barn som trives og har det bra, får den søvnen det trenger [emoji4]
 
Back
Topp