Sovestilling og varme bad

KR1ST1NE

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Julibarna 2019
Hei!

Jeg har fått forskjellige beskjeder fra forskjellige jordmødre på dette tidligere, så da trengs en oddetalls-vurdering :) Håper du har svarene jeg mangler..

Kan jeg sove på magen og ryggen, så lenge det er dette som føles mest behagelig for meg?

Kan jeg ta lange varme bad i badekaret mitt, eller blir babyen stresset/varm av det?

(er forresten 30 uker på vei)
 
Hei:)

Ja dette kan jeg tenke meg at du har fått forskjellige svar på.

Ligg på siden, og bad i badekar i kropstemperatur, grunnen til at jeg anbefaler det er:

Tidligere ble det sagt at en kunne ligge på ryggen så lenge en syntes det var komfortabelt, "vena cava" at du blir svimmel og uggen når du ligger på ryggen var ofte et parameter på om du kunne ligge på ryggen eller ikke, dette er nå omdiskutert.

I svangerskapet får du økt venetrykk i nedre del av kroppen grunnet at livmoren presser, når du da ligger på ryggen påvirker dette sirkulasjonen selv om det ikke merkes. Det beste for både den gravide og fosteret er å ligge på siden fra starten av 2 trimester. Mageleie blir fort ukomfortabelt når livmoren vokser ut av bekkenet og begrenser ofte seg selv. Ligge på mage der en har bygd oppe en ring rundt magen ( evt badering) og magen ikke får direkte trykk kan være avslappende i kortere perioder.

Når det gjelder badekar, ser at det kan påvirke barnet sin puls, noe en ser også i fødsel hvis vannet er for varmt. Veldig ofte vil den gravide bli veldig varm før pulsen til barnet går opp. Veldig varmt vil jeg ikke anbefale, men kroppstemperatur går helt fint:)

Spent på hvilket utfall får på din undersøkelse:)

Masse lykke til og takk for ditt spørsmål:)
 
Back
Topp