Sover, men lager mye lyder om natten

TeresaEG

Første møte med forumet
Hei, vi har en liten jente på litt over 1 uke som stort sett er veldig flink og grei og sover om natten, men hun lager mye lyder i søvne, kreisting og stønning slik at vi ikke får sovet ordentlig. Skyldes dette drømmesøvn, og er det normalt at det varer i flere timer i strekk? Hun sover fra ca.2300-1000 med to amminger iløpet av natten.

Det er kanskje ikke noe å gjøre med de lydene dersom det er normalt, men da får vi heller legge henne på eget rom?
 
Det er helt normalt at spedbarn lager lyder i søvne. Noen ganger er de småvåkne og lager lyder, ellers kan det jo være at de drømmer. Husker ikke at vår gutt laget så veldig mye lyder. Men han har sovet bare 3-4 hele netter siden han ble født, så vi er vant til nattevåk nå. [;)]
Så dere er jo heldige slik sett vil jeg si, at hun sover så lenge.
 
Vi er jo ofte vare for nye lyder om natten. Det går seg til etterhvert. Mannen våknet alltid til hver amming om natten den første tiden, men så ble han vant til det og sover seg fint gjennom det.
 
Ofte er det slik at søvnmønsteret til de små til stadighet endrer seg av forskjellige årsaker (nye utviklingstrinn nås, tenner, magevondt, økedøgn osv.) Så det kan være greit å være forberedt på at ting kan endre seg etterhvert. Det er helt normalt.
 
Jeg personlig ville hvertfall ikke lagt mitt nyfødte barn på eget rom. Vi samsover, og jeg føler trygghet i å høre sønnen min puste og lage diverse godlyder og noen ganger ynkelyder (når han drømmer). Det føles trygt for han også som bare slenger armen rundt meg når han våkner av mareritt og sover trygt videre.
 
Man anbefales å ha barnet sitt på samme rom hvertfall det første året med tanke på å forebygge krybbedød. Det er stimulerende for barnets pust å høre den jevne sovende pusten til foreldrene. Det blir som en "påminnelse" til å puste. De små har jo "pustepauser" flere ganger om natten.
 
Du skal se at dere venner dere til det. Det er bare i starten at man er så veldig var og oppmerksom. Etterhvert ammer man i søvne omtrent. Slik har hvertfall jeg erfart det. [:)]
 
Flott svar ja, takk skal du ha. Man blir nok sikkert vant til det etterhvert. :D
 
ORIGINAL: linan

ORIGINAL: Nallepooh

Det er helt normalt at spedbarn lager lyder i søvne. Noen ganger er de småvåkne og lager lyder, ellers kan det jo være at de drømmer. Husker ikke at vår gutt laget så veldig mye lyder. Men han har sovet bare 3-4 hele netter siden han ble født, så vi er vant til nattevåk nå. [;)]
Så dere er jo heldige slik sett vil jeg si, at hun sover så lenge.
 
Vi er jo ofte vare for nye lyder om natten. Det går seg til etterhvert. Mannen våknet alltid til hver amming om natten den første tiden, men så ble han vant til det og sover seg fint gjennom det.
 
Ofte er det slik at søvnmønsteret til de små til stadighet endrer seg av forskjellige årsaker (nye utviklingstrinn nås, tenner, magevondt, økedøgn osv.) Så det kan være greit å være forberedt på at ting kan endre seg etterhvert. Det er helt normalt.
 
Jeg personlig ville hvertfall ikke lagt mitt nyfødte barn på eget rom. Vi samsover, og jeg føler trygghet i å høre sønnen min puste og lage diverse godlyder og noen ganger ynkelyder (når han drømmer). Det føles trygt for han også som bare slenger armen rundt meg når han våkner av mareritt og sover trygt videre.
 
Man anbefales å ha barnet sitt på samme rom hvertfall det første året med tanke på å forebygge krybbedød. Det er stimulerende for barnets pust å høre den jevne sovende pusten til foreldrene. Det blir som en "påminnelse" til å puste. De små har jo "pustepauser" flere ganger om natten.
 
Du skal se at dere venner dere til det. Det er bare i starten at man er så veldig var og oppmerksom. Etterhvert ammer man i søvne omtrent. Slik har hvertfall jeg erfart det. [:)]
Jeg må bare si at jeg blir helt varm om hjertet når  jeg leser innleggene og svarene dine. Du har så utrolig mye bra å komme med!

 
Tusen takk for det, veldig koselig å høre. [:)]
 
Vi var veldig forundret over lydene som kom fra vår lille prinsesse da hun var "ny". Kunne knapt tro at lydene vi hørte kom fra den lille, søte skapningen. Og de var i hvertfall ikke feminine...
 
Vi var egentlig litt bekymret for disse lydene, og spurte helsesøster. Hun forklarte ikke hva det kom av, men det var visst ikke unormalt. Så da slo vi oss til ro med det. Og jeg tror egentlig det gikk over ganske fort. Husker ikke nå, for tenkte ikke over det der og da, men borte ble det i hvertfall.
 
Jeg var veldig var i starten, våknet så fort jenta vår smattet. Men dette går seg også til etterhvert, og da våkner man stort sett bare når det er "nødvendig". Vi har fortsatt jenta på vårt soverom, og vi sover godt. Men jeg tror kanskje hun våkner av oss innimellom, særlig på morgenkvisten. Men jeg liker å ha henne der, er litt sånn "hysterisk" som liker å høre at hun puster...
 
Prøv å legg henne på eget rom.. Ha heller dørene opp om dere vil det om dere er redd dere ikke hører henne
 
Helt vanlig, og ikke minst for deg... Som mammaer skal vi høre alt og passe på at alt er bra. Jeg sov nesten ikke noe i begynnelsen, hørte alt - nå er gullet straks 5 mnd og jeg sover med "sov i ro" i ørene. Dette for å skjerme alle lyder ute (les pappan som legger seg senere, lyder utenifra osv), men skal love deg at gullet høres, selv med bare rasling på dyna. Har merket at lydene hennes har blitt mindre og mindre etterhvert som ukene og månedene går, mye er kanskje også på grunn av at vi vennes til å ha dem rundt oss? Bare tenk å rare lyder vi lager der vi ligger og drømmer [;)]

Lykke til, nyt dagene.

 
ORIGINAL: TeresaEG

Hei, vi har en liten jente på litt over 1 uke som stort sett er veldig flink og grei og sover om natten, men hun lager mye lyder i søvne, kreisting og stønning slik at vi ikke får sovet ordentlig. Skyldes dette drømmesøvn, og er det normalt at det varer i flere timer i strekk? Hun sover fra ca.2300-1000 med to amminger iløpet av natten.

Det er kanskje ikke noe å gjøre med de lydene dersom det er normalt, men da får vi heller legge henne på eget rom?


 
Anbefaller dere å legge snuppa deres på egent rom. så slipper hun og holde dere våkne. det gjode vi pga samme problem[:D][:D]
 
hei
det er ganske normalt,har selv to gutter som snorker og lager mye lyder.med første mann tror jeg mannen min hadde 100 situps første natten hjemme.så da havnet minsten på eget rom,da fikk vi og han sove bedre.legg henne på eget rom.
 
slik var det her også,masse rare lyde.[:D]men det var betryggene for meg å høre.jeg ville lære mitt barn å kjenne.å lå ofte å bare hørte på lydene.i begynnelsen var jeg så oppvakt alikevel at jeg hadde problemer med å sove,så det gjore ikke noe.
 
men så ble jeg mer vandt til dem å sov igjenom noen.var slitsomt av og til.men heller det en å ikke ha kontrollen syns jeg!
 
la henne på eget rom da hun var 6mnd(vi var nødt pga flytting)å merket at både hun og vi sov bedre.men da var jeg mye mer trygg på henne og meg selv.hadde nok ventet enda lengre om vi ikke hadde flyttet.blir så slitsomt så lenge di skal ha mat ol på natten!
 
 
 
ORIGINAL: malien

Vi har en gutt på snart 10 uker som også lager "masse" rare lyder - spesielt når han skal sovne om natten!!! Egentlig var det enda mer da han var bare noen uker gammel... Alt fra pipe-lyder, presse-lyder til diverse "strupe-lyder"/kremting o.l. Så masse lyder fra den lille kroppen...vi lå bare og små-lo i sengen ved siden av..liksom er det muuuulig???[:D][:D][:D]

Tror det er ganske vanlig ja...og til slutt blir en vant med det!

Gutten vår laget også myyye lyd da jeg ammet ham - høye pipe-lyder som kunne høres langveisfra[:D]



 
Kjenner meg veldig igjen i det du skriver[;)] Blir mange kvelder med latter når vi har lagt oss ja[:D] 
 
Back
Topp