Sover baby under ammingen

Bebis88

Betatt av forumet
Julimammaer 2016
Babyen vår er 4 uker snart og hun sover hver gang jeg skal amme henne. Jeg prøver å vekke henne hver 3-4 time får amme henne, men det er så innmari vanskelig å vekke henne. Jeg skifter bleien og da våkner hun. Hun er våken kanskje maks 5 minutter mens jeg ammer henne også sover hun igjen. Jeg prøver slik i ca 1 time tilslutt legger jeg henne i sin seng og da våkner hun. Også prøver jeg igjen med ammingen og hun er våkne bare noen minutter også er vi på samme situasjon. Slik fortsetter det:( har dere tips til hvordan jeg kan holde henne våkent.hva gjør dere, vekker dere selv eller våkner babyen selv? Og er det normalt at babyer er vanskelig å vekke?
 
På sykehuset ble jeg anbefalt å stryke litt i hånden eller langs kinnet om han sovnet mens jeg ammet og jeg mente han trenger mer mat. Her fortsetter han å drikke litt da. Men hos meg er han kun rolig når han får amme og han ammer en del ila dagen/kvelden så når min først sover så lar jeg han sove. Men får ikke lagt han fra meg da uten at det blir nytt hyl. Ikke opplevd med mine 2 at de er vanskelige å vekke men unger er forskjellige
 
Min våkner ikke lett når han sover. Han har begynt å sovne av og til mot slutten av ammingen, helst om kvelden når han er trøtt. Men må du altså vekke han for alle måltider? Eller er problemet at han sovner underveis?
Stryking på kinn og i hånden har jeg og lært, pluss at du kan skifte bleie/klær for å få de mer våkne før amming.:)
 
Jeg fikk tips om å ikke pakke han for godt inn, de blir fort søvnige hvis de er veldig varme.

Han min er også veldig vanskelig å vekke når han først sover godt! Da må vi ned på stellebordet. Han våkner heldigvis selv når han er sulten.
 
Min våkner ikke lett når han sover. Han har begynt å sovne av og til mot slutten av ammingen, helst om kvelden når han er trøtt. Men må du altså vekke han for alle måltider? Eller er problemet at han sovner underveis?
Stryking på kinn og i hånden har jeg og lært, pluss at du kan skifte bleie/klær for å få de mer våkne før amming.:)
Siden lille ble født med lav fødselsvekt fikk jeg beskjed om å amme hver 3-4 time. Hun sover underveis, samt at det er vanskelig å vekke. Slik som i natt våknet hun selv 00.45 og jeg ammet frem til kl. 04.00:) hun har sovnet underveis hele ammingen, hver gang jeg la henne i sengen sin så våknet og gråt. Da begynte jeg med ammingen på nytt sånn fortsatte det helt k
Til kl. 04.00:/
 
Jeg fikk beskjed og kle av han hvis han sovnet ved ammingen. Da får de kroppstemperatur fra deg men blir ikke for varme. Også stimulere i hendene, føttene og massere under øret der skjeven starter.
 
Takk for tips jenter. Lurer på en annen ting også.?
Er det slik at dere vekker den lille når dem har sovet lenge og dem har ikke spist? Og hvor lenge sover deres?
 
Takk for tips jenter. Lurer på en annen ting også.?
Er det slik at dere vekker den lille når dem har sovet lenge og dem har ikke spist? Og hvor lenge sover deres?
De første dagene vekket jeg for var usikker på om han fikk i seg nok mat. Men han har lagt godt på seg til nå så vekker aldri :) men sjelden det går mer enn 3 timer før han vil ha mat igjen.. Lengste han har gått uten er fem timer
 
Sånn var min i begynnelsen, men bare et par uker. Gjorde alle triksa, som å trykke i håndflaten, kile på ryggen, under foten osv.) og måtte variere mellom dem konstant. Det som funka best var å dra puppen litt til meg, da våkna han og måtte "holde den igjen" for ikke å miste den.

Jeg tror det er normalt. Hvis hun er kvikk ellers når hun er våken, og legger bra på seg?
 
De første dagene vekket jeg for var usikker på om han fikk i seg nok mat. Men han har lagt godt på seg til nå så vekker aldri :) men sjelden det går mer enn 3 timer før han vil ha mat igjen.. Lengste han har gått uten er fem timer
Jeg fikk beskjed om å vekke hvis det gikk over 4 timer (fra begynnelsen av forrige måltid). Da vi var på sykehuset. Hsr ikke vært nødvendig, han våkner stort sett så ofte selv. Lurer litt på hvor lenge dette gjelder, altså til de er hvor gamle?
 
Babyen min sov veldig mye på sykehuset, så da ble det fullt tiltak med hyppig mating, vekking, og holde babyen våken ved å gni både her og der, slik at hun skulle legge på seg. Hjemme fortsatte jeg å vekke minst hver tredje time, og mating på 5 minutter telte ikke. Droppet å gni hardt på babyen da. Ble det for lite med ammingen skulle vi koppmate med morsmelkerstatning i tillegg. Det gikk seg fort til, så droppet erstatningen etter få dager.
Men først nå i det siste har jeg droppet den tretimersgreia og tvinge henne til å spise mer enn hun vil, etter å ha lest rådene fra Ammehjelpen. Så når det er helt fin vektoppgang og babyen spiser "nok" er det vel greit å la babyen sove litt ved puppen. Ellers kan det muligens hjelpe med litt tilskudd av morsmelkerstatning mens det går seg til. Det hjalp i hvert fall for oss, men noen på helsestasjonen har kanskje noen gode råd. :) Her er for øvrig link til siden jeg nevnte, for alle som måtte være interesserte: http://www.babyverden.no/blogg/ammehjelper-bloggen/hvor-ofte-og-hvor-lenge-skal-babyen-spise/
 
Takk for tips jenter. Lurer på en annen ting også.?
Er det slik at dere vekker den lille når dem har sovet lenge og dem har ikke spist? Og hvor lenge sover deres?
Jeg vekket lille i starten for han var så liten syntes jeg, og han startet ikke å legge på seg før etter en stund men nå lar jeg han bare sove. Nå ammer ikke jeg lenger( fikk aldri opp melkeproduksjonen ordentlig også mistet jeg plutselig det lille jeg hadde) så jeg vet jo hvor mye han spiser, og han legger på seg i gjennomsnitt 300 gram i uken. Så nå kan han sove mellom 4-7 timer om natta avhengig av hvor mye han spiser før han sovner. Og han er 8 uker i morgen så de vil vel spise mer og mer, og skjeldnere etterhvert:)
 
Jeg fikk beskjed om å vekke hvis det gikk over 4 timer (fra begynnelsen av forrige måltid). Da vi var på sykehuset. Hsr ikke vært nødvendig, han våkner stort sett så ofte selv. Lurer litt på hvor lenge dette gjelder, altså til de er hvor gamle?
Da jeg var på vektkontroll på sykehuset når han var fire dager sa jordmor at jeg ikke trengte vekke han for å mate (hadde sagt jeg vekket han hver tredje time). Men det spørs vel litt hvordan babyen legger på seg vil jeg tro. Min la på seg 400 gram på en uke så her er det ihvertfall ikke nødvendig med vekking :p
 
Takk for tips jenter. Lurer på en annen ting også.?
Er det slik at dere vekker den lille når dem har sovet lenge og dem har ikke spist? Og hvor lenge sover deres?
Gikk lite opp i vekt i starten (90g på 9 dager) prøvde å vekke en gang for mat etter 2t. Det tok 45min, kunne like gjerne latt han få sove de 3t han ville.
Kom seg opp på 110g på 2 dager litt senere så ingen fare.

Spiser ofte, alt fra hele tiden til 3-4 timer imellom på natten nå.
 
Back
Topp