Sove med kos

endeli'85

Forelsket i forumet
jeg har en deilig liten gutt på 3 mnd som er veldig glad i å sove med «kos», han gjør det både på dagtid og når han legger seg for kvelden. Jeg tar alltid vekk kosen før jeg sovner, og da blir han litt urolig. Når lot dere babyen sove med kos hele natten? Kjenner jeg syns det er litt ubehagelig mtp å få den over ansiktet
 
Her lot vi lillesøster sove med kos fra hun kunne bevege hode fra side til side slik at hun kunne flytte ansiktet ved behov :)
 
Samme her, da han kunne snu hodet selv. Tror han hadde bikka 3 måneder men er litt usikker på nøyaktig alder.
 
Min ble ikke interessert i å sove med bamse før han ble 1,5 år ca, da fikk han lov. Frem til da var puppen kosen.
 
Her sov jente med teppet rundt seg på den alderen. Nå sover hun med gulpeklut ved / eller nærheten av ansiktet sitt. Hun er nå 7,5 mnd. Har gjort det en del måneder nå. Vår eldstemann begynte ikke sove med kos før han nærmere året.
 
jeg har en deilig liten gutt på 3 mnd som er veldig glad i å sove med «kos», han gjør det både på dagtid og når han legger seg for kvelden. Jeg tar alltid vekk kosen før jeg sovner, og da blir han litt urolig. Når lot dere babyen sove med kos hele natten? Kjenner jeg syns det er litt ubehagelig mtp å få den over ansiktet
Snuppa her har sovet med kosen sin (tynne gulpekluter) fra hun var 3-4 mnd, hun får ikke sove med mindre hun kan holde i den og gjemme nesa. Vi kaller den bare for neselunken:hilarious: vi har hele veien ammet hyppig på natt, da våkner jeg ofte for å se at hun har frie luftveier. Det har kun skjedd én gang at hun har hatt den over ansiktet, og nå er hun bikket året.
 
Her var eg streng med kos, så eg tok den vekk når ungen var sovna. Nå som hun er 1,5 år sover hun uten noen ting annet enn dyna si. Liker at hun ikke er avhengig av verken tutt eller koseklut for å klare seg :)
 
Her var eg streng med kos, så eg tok den vekk når ungen var sovna. Nå som hun er 1,5 år sover hun uten noen ting annet enn dyna si. Liker at hun ikke er avhengig av verken tutt eller koseklut for å klare seg :)

Så fint at hun sovner uten annet enn dyne. Det er det enkleste. Men som tobarnsmor vet jeg at to barn kan være vidt forskjellige når det kommer til behov. Nr 1 her sover helt fint med kun dyne (kan sovne hvor som helst, bare ikke i bil :p). Nr 2 derimot er veldig knyttet til kosen sin. Hun er en trygg og selvstendig liten jente, men som prematur var kosen med mammas lukt selve tryggheten i senga på nyfødt intensiv. Det var den som gjorde henne rolig og sterk nok til å komme hjem. Så trøster jeg meg med at jeg ikke har verken sett eller kjenner noen voksne som er avvhengig av koseklut så den mister sin funksjon etterhvert :)
 
Så fint at hun sovner uten annet enn dyne. Det er det enkleste. Men som tobarnsmor vet jeg at to barn kan være vidt forskjellige når det kommer til behov. Nr 1 her sover helt fint med kun dyne (kan sovne hvor som helst, bare ikke i bil :p). Nr 2 derimot er veldig knyttet til kosen sin. Hun er en trygg og selvstendig liten jente, men som prematur var kosen med mammas lukt selve tryggheten i senga på nyfødt intensiv. Det var den som gjorde henne rolig og sterk nok til å komme hjem. Så trøster jeg meg med at jeg ikke har verken sett eller kjenner noen voksne som er avvhengig av koseklut så den mister sin funksjon etterhvert :)
Uten sammenlikning for øvrig, for min nr 2 er ikke prematur, men eldste her har aldri brydd seg om kos, mens nr 2 er avhengig av den for å sovne. Nr 1 er mer avhengig av en hånd, så enklere sånn sett å tilfredsstille lillebrors behov. Har ingen betenkeligheter med at han blir avhengig av den☺️
 
Min er nå 4 mnd og vil også gjerne sove med en kos. Har gjort det siden han var rundt 3 mnd. Han har et par sånne i fleece eller noe slikt. Brukte først de tynne gulpeklutene, men de havnet alltid over ansiktet så jeg fjernet dem. De han har nå er jo tykkere og tyngre, men likevel mindre og blir derfor bare liggende i hånda mot ansiktet. Var veldig skeptisk til å la han sove med den i starten, men han våknet så fort den var borte. Nå er han så stor at han snur hodet selv så da får han lov, men sjekker selvsagt innimellom så den ikke ligger over nesen (noe den aldri gjør)

Jeg prøvde å stappe nese og munn i den selv og holde den tett foran for å se, og den var overraskende lett å puste gjennom. Nå anbefaler jeg selvsagt ikke å ha den over ansiktet, og små barn klarer kanskje ikke å puste like godt, men jeg ble selv mye roligere når jeg kjente hvor lett det var å puste gjennom den.
 
Min var ikke interessert i bamser så tidlig, men anbefalingen er ingenting i sengen utenom et stramt laken før 1 år.
 
Så fint at hun sovner uten annet enn dyne. Det er det enkleste. Men som tobarnsmor vet jeg at to barn kan være vidt forskjellige når det kommer til behov. Nr 1 her sover helt fint med kun dyne (kan sovne hvor som helst, bare ikke i bil :p). Nr 2 derimot er veldig knyttet til kosen sin. Hun er en trygg og selvstendig liten jente, men som prematur var kosen med mammas lukt selve tryggheten i senga på nyfødt intensiv. Det var den som gjorde henne rolig og sterk nok til å komme hjem. Så trøster jeg meg med at jeg ikke har verken sett eller kjenner noen voksne som er avvhengig av koseklut så den mister sin funksjon etterhvert :)
Selvfølgelig forskjell på folk :) men kjenner kjempemange som vil at babyen skal bli avhengig av en bamse eller kos, eg personlig synst det er å skyte seg selv i foten [emoji28]
 
Selvfølgelig forskjell på folk :) men kjenner kjempemange som vil at babyen skal bli avhengig av en bamse eller kos, eg personlig synst det er å skyte seg selv i foten [emoji28]
Kan legge til at min stesønn på snart 9år fortsatt går å sniffer på bamsen sin .. han har slutta å ta den med over alt, men synst det har vert ganske irriterende å måtte alltid passe på den ekkle bamsen
 
Selvfølgelig forskjell på folk :) men kjenner kjempemange som vil at babyen skal bli avhengig av en bamse eller kos, eg personlig synst det er å skyte seg selv i foten [emoji28]

Kan legge til at min stesønn på snart 9år fortsatt går å sniffer på bamsen sin .. han har slutta å ta den med over alt, men synst det har vert ganske irriterende å måtte alltid passe på den ekkle bamsen

Tenker at noen barn har behov for kos andre ikke. Her i huset brukes kosen kun til soving, den tas ikke med «overalt». Ja det vil kanskje bli litt jobb å slutte med den (og det vil bli lenge før 9 års alder!), men det ser jeg ikke på som noe problem. Det viktigste er uansett kos eller ikke at babyen er trygg og finner roen ved leggetid :)
 
Back
Topp