Sove hos besteforeldre

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Hvor gammel var barna deres første gang de sov hos besteforeldre? Og sov de natten gjennom før de sov over hos besteforeldre?
Moren min har gledet seg (og pratet om det hele svangerskapet med mini) at han skulle få sove over hos dem. Nå nærmer han seg 1 år og de få gangene vi har trengt barnevakt har de kommet til oss. Mye fordi jeg har ammet på natt og synes det har vært greit å ha han hjemme da så de slipper å styre med flaske på natt. Men nå ammer vi ikke lenger (kanskje såvidt litt i 6-7 tiden av og til). Han våkner litt en gang mellom 12 og 2 på natten for bekreftelse av av at vi er der, litt vann og kos så sovner han videre (i vår seng vel å merke). Plutselig vil ikke moren min ha han på overnatting før han sover natten gjennom i egen seng. Prøver å fortelle at selv om han nærmer seg 1 år så er det ikke alle som sover natten gjennom ennå i den alderen. Hun begynte med det etter en kollega av henne har sagt til sin sønn at hun ikke vil ha barnebarna på overnatting før de sover natten gjennom (har slitt mye med søvnen på begge sine slik vi har gjort med gutten vår). Nå sovner han i egen seng (tar litt tid men han sovner ihvertfall i egen seng). Nå er ikke vi de som trenger barnevakt så veldig ofte men hadde vært kjekt en gang i blant når vi skal ut på noe at han kan sove hos foreldrene mine og vi ikke trenger å tenke på at vi må opp kl ut neste morgen
 
Storesøster var drøyt halvannet år første gang hun sov hos mamma og pappa. Jeg nattammet henne lenge (rein latskap, synes det var lettere å amme henne en gang på natta i halvsøvne enn å avvenne henne), men hun sluttet av seg selv da hun var ett år og fire måneder, og etter det sov hun stort sett alltid natta igjennom (har begynt å rote litt nå som hun nærmer seg tre, hun drømmer mye og våkner noen ganger av det).

Lillebror er ti måneder (i dag, hurra!), ingen planer om overnatting på lenge enda. Ammer han enda ganske mye på natt, og han er overhodet ikke stabil i sovinga.
 
Min var på overnattningsbesøk hos besteforeldrene første gang når han var rundt 7 måneder. Han fikk flaske og slutta å spise på natta rundt 3 måneder. Sov i utgangspunktet natta gjennom, men kunne våkne når han mista smokken. Det gjør han enda, og er 18 måneder. Aldri hvert noe problem med å sove der. Sover som regel veldig godt.
 
Min var 15 mnd da hn sov hos bestemoren. Han våkner ofte på natta ennå. Men våkner bare 2 ganger hos henne. Men ene gangen stod han opp da :p
 
Storesøster var drøyt halvannet år første gang hun sov hos mamma og pappa. Jeg nattammet henne lenge (rein latskap, synes det var lettere å amme henne en gang på natta i halvsøvne enn å avvenne henne), men hun sluttet av seg selv da hun var ett år og fire måneder, og etter det sov hun stort sett alltid natta igjennom (har begynt å rote litt nå som hun nærmer seg tre, hun drømmer mye og våkner noen ganger av det).

Lillebror er ti måneder (i dag, hurra!), ingen planer om overnatting på lenge enda. Ammer han enda ganske mye på natt, og han er overhodet ikke stabil i sovinga.
Jeg har nattammet til ganske nylig også mest pga latskap. Foreldrene mine (spesielt moren min) er veldig på det at jeg burde sluttet med det for lenge siden og han er bortskjemt som blir nattammet så lenge. Jeg synes det er koselig men nå når han biter en del og kan bruke meg som tutt på natten (ligge med pupp i munnen fra 12-6) så blir jeg så sår at jeg bare måtte slutte.
 
Min var 15 mnd da hn sov hos bestemoren. Han våkner ofte på natta ennå. Men våkner bare 2 ganger hos henne. Men ene gangen stod han opp da :p
Herlig da:). Er akkurat det moren min ikke gidder. Hun forventer at skal han sove der skal han sove natten gjennom slik at de slipper å stå opp for å gi han tutt osv.
 
Rundt 7 måneder her, tror jeg, sov hos svigers. Hadde akkurat sluttet med nattamming da, men våknet noen ganger på natten og ville ha smokken. Det gjør han forsåvidt ennå (10 mnd). Han har sovet der to ganger, forrige gang var det et tannfrembrudd i løpet av natten, så den natten var ikke akkurat enkel for stakkars svigermor :p Men hun er heldigvis ikke redd for utfordringer. Hun passet han noen kvelder da han var liten og gråt mye på kveldene også. Værre med mine foreldre, de tilbyr aldri å passe han, men så bor de en time unna og har mye jobb.
 
Herlig da:). Er akkurat det moren min ikke gidder. Hun forventer at skal han sove der skal han sove natten gjennom slik at de slipper å stå opp for å gi han tutt osv.
Kjipt. Men har hørt mange som ikke våkner når de sover hos besteforeldrene da. Og siden du ikke ammer heller så kanskje hab sover hele natta hos hu? Du kan jo selge inn de aksjene iallfall ;)
 
Kjipt. Men har hørt mange som ikke våkner når de sover hos besteforeldrene da. Og siden du ikke ammer heller så kanskje hab sover hele natta hos hu? Du kan jo selge inn de aksjene iallfall ;)
Har prøvd å si det til henne men hun hører heller på kollegaen hvor det ikke stemte;-). Men men. Blir nok lenge til han får komme på overnatting til dem. Da vil de at vi også sover over. Venter nestemann til sommeren og har hintet frempå at vi kanskje sover hos dem når det nærmer seg termin så vi evt slipper å vekke mini skulle ting skje på natten. Med fare for styrtfødsel har vi ikke tid til å vente til foreldrene mine kommer ut hit før vi drar. Da risikerer vi å fødsel i bilen
 
han var 8-9 mnd? men han sov jo ikke i egen seng hele natta før han var 3 :p det har aldri vært et problem for besteforeldrene, de har bare synes det var koselig at han kom å delte seng med de.
 
Har prøvd å si det til henne men hun hører heller på kollegaen hvor det ikke stemte;-). Men men. Blir nok lenge til han får komme på overnatting til dem. Da vil de at vi også sover over. Venter nestemann til sommeren og har hintet frempå at vi kanskje sover hos dem når det nærmer seg termin så vi evt slipper å vekke mini skulle ting skje på natten. Med fare for styrtfødsel har vi ikke tid til å vente til foreldrene mine kommer ut hit før vi drar. Da risikerer vi å fødsel i bilen
Jaja. Hva er hu/de redd for? At han ikke skal sovne igjen? Jeg er veldig glad det gikk såpass bra den ene natten. Så mamma ikke fikk helt avsmak. Haha.
 
Jaja. Hva er hu/de redd for? At han ikke skal sovne igjen? Jeg er veldig glad det gikk såpass bra den ene natten. Så mamma ikke fikk helt avsmak. Haha.
Ikke godt å si. Moren min brukte de første 5-6 månedene på å mase når de fikk ha han på overnatting. Så begynte kollegaen etter sommerferien å prate om at hennes barnebarn slet med søvnen, sov ikke rundt, de var oppe flere ganger om natten når de sov over så der fikk foreldrene beskjed om å få de til å sove rundt først. Så begynte moren min også slik
 
Min januarbaby var på nattebesøk hos farmor og farfar første gang for to uker siden. Vi hentet ham ved midnatt da vi kom hjem fra fest, så vi hadde faktisk avtalt at ingen skulle sove natten gjennom :p Han hadde en oppvåkning ikke så lenge før vi hentet ham, så da ble han lagt i bilstolen og sov videre der, så vi kunne ta ham via bilen rett i egen seng.

Farmor syntes ikke det var noe stress, enda hun ble vekket på natta. Hadde det ikke vært for melkespreng kunne han sikkert ha vært der til morgenen etter. Alle tre hadde kost seg masse, behørig dokumentert med filmer på ipaden :) Trist for moren din at hun går glipp av sånt, det kan jo være lenge til han garantert sover natten gjennom.

Edit: Vi samsover, men det går helt greit for ham å sovne i vognbagen alene både i barnehagen om dagen og hos farmor om kvelden/på natta etter oppvåkning.
 
Mi sov første gang hos mine foreldre når hun var 11 mnd. Hun er den typen som egentlig kan være vanskelig å legge, og våkner opp til 10 ganger løpet av natten. Men hos mine foreldre gikk det over all forventning, og våknet 1 gang for vann og litt kos, så sov hun videre :p mi sover i egen seng, men vil/får komme opp i sengen vår før vi står opp, noen ganger hun sovner igjen :)

Men synes det hørtes veldig rart ut det med moren din og at hun plutselig ikke vil ha henne lenger.
 
Her var mini ca 1,5 år før han overnattet hos mine foreldre.
 
Min er 11-år og fortsatt ikke sovet hos min mor eller far. Min mor sa hardt fra at hun ikke var interessert å passe før det "ble morro" og hun kunne gjøre noe med han.. En dag var han blitt så stor at han bare ville ikke.. Falt ikke lengre naturlig, så da skal han få slippe..

Takk Gud for gode gamle Olli'n vår på 80 år som har passet på oss alle :)
 
Jenta mi sov første natten hos mamma når hun var 6 uker gammel:) hun er nå 1år og 7mnd, og sover godt i sengen sin men det er jo absolutt ikke noe garanti at hun ikke våkner iløpet av natten:p
 
Eldste sov borte første gang når han var drøye året. Han sov natta gjennom.
Minste har vært et mareritt å legge frem til nå så han har ikke sovet borte ennå
 
Back
Topp