Sosiale medier og baby

charmiiss

Gift med forumet
Aprillykke 2017
Har dere noen formeninger om hvordan dere vil gjøre dette?
Det har jo vært fokus på at man skal være forsiktig med bilder av barn i sosiale medier.
Har dere evt. snakket med resten av familien om det?

Her tenker vi at alt med måte. Vi vil gjerne dele bilder av datteren vår, men kommer aldri til å legge ut bilder som latterliggjør eller skjemmer barnet på noen måte. Skjønner også godt at stolte besteforeldre vil legge ut noe innimellom, men ingen av de er superaktiv, så tror ikke det blir noe problem. Bilder uten klær er også selvsagt helt uaktuelt. Vi begge har stengt instagram og facebook-vegg for andre enn venner.
 
Jeg er usikker. Har egentlig vært klar på det hele tiden at vi IKKE skal dele noen som helst bilder av babyen, men frykter det er uunngåelig at besteforeldrene gjør det likevel. Vurderer derfor å legge ut et bilde et par dager etter hun er ute slik at nysgjerrigheten til øvrige familie blir tilfredsstilt. Da kan besteforeldrene bare dele bildet istedet for at det blir mye forskjellig liggende der ute..
 
Jeg har lagt ut tre bilder idag på fb for å annonser fødsel (har ikke Instagram), men det blir ikke mye mer enn det. Tror kanskje jeg har lagt ut 8-9 bilder av storebror på 1år5mnd. For meg er det helt uaktuelt at noen andre skal legge ut bilder av mine barn. Besteforeldre eier jo ikke nettvett [emoji23] På den andre siden er det vanskelig å la vær for man er så utrolig stolt [emoji7]
 
Jeg har lagt ut tre bilder idag på fb for å annonser fødsel (har ikke Instagram), men det blir ikke mye mer enn det. Tror kanskje jeg har lagt ut 8-9 bilder av storebror på 1år5mnd. For meg er det helt uaktuelt at noen andre skal legge ut bilder av mine barn. Besteforeldre eier jo ikke nettvett [emoji23] På den andre siden er det vanskelig å la vær for man er så utrolig stolt [emoji7]

Men hvordan gjør dere det i praksis? Sier dere fra når besteforeldre legger ut at de må fjerne eller har dere vært veldig tydelig i forkant? For min del må de gjerne dele fine og nøytrale bilder, er når babyen min blir publisert i bare bleien og med snørr i hele ansiktet det kommer til å tilte for meg... :rolleyes:
 
Tenkte kanskje jeg skulle legge til at både jeg og mannen er så og si inaktive på FB og har helt sperrede profiler. Det er nok derfor det føles litt unaturlig for meg. På den andre siden har jeg bare folk jeg kjenner godt som venner der og det er jo en effektiv måte å dele på. Er mer bekymret for at besteforeldrene (med åpne profiler alle kan se) skal ta av :hilarious:
 
Jeg vet ikke helt hvordan vi skal gjøre dette egentlig. Mannen har ikke Facebook og er veldig på å ikke dele alt mulig der, men litt går fint. Det er egentlig veldig bra han er litt restriktiv, for ellers hadde jeg sikkert tatt helt av med deling. Han får meg til å begrense meg litt [emoji14]

Vi legger nok i alle fall ut et bilde når han blir født, og så får vi se hvordan det blir videre. Jeg tviler på at jeg klarer å la være å poste litt bilder her og der, men jeg har en intensjon om at det jeg poster i sosiale medier, skal andre synes er morsomt eller søtt eller ha nytte av på en eller annen måte. Prøver å ikke poste tusen kjedelige hverdagsbilder liksom. Vi får se om jeg får det til i praksis da [emoji14]
 
Har heldigvis ikke hatt det problemet med at familie legger ut bilder, de er selv ganske opptatt av at barna skal skjermes for sånt. Profilbildet mitt på fb er av meg og kommende storebror, men legger sjeldent ut bilder der ellers. Bruker heller instagram med lukket profil og snapchat.
 
Vi har avtalt at bare vi får legge ut bilder, og dermed får vi også full kontroll over hvilke bilder som kommer ut. Vi la ut ett bilde av storebror etter fødsel, og nå 2 år senere er han også med på profilbildet mitt, men ellers er han ikke synlig på Facebook. Heldigvis har vi familie som er veldig forståelsesfulle på akkurat dette, og det har ikke vært noe problem med at andre har lagt ut bilder.
 
Mine foreldre bruker ikke fb, min svigermor legger aldri ut bilder av barnebarna så man ser ansiktene. Bare anonyme bilder, liksom. Av storesøster har jeg veldig lite på fb, men med stengt profil på instagram har jeg lagt ut noe mer.

Tror ikke lillesøster blir eksponert så mye på fb heller :)
 
Deler ingen bilder av barna på sosiale medier. Har også gitt beskjed til familie om at de ikke får love til å dele bilder av mine barn. [emoji5]
 
vi ga klar beskjed før vi fikk storesøster. Verken vi eller besteforeldre legger ut bilder på fb ol. det eneste vi la ut var link til avisen med bilde når hun var nyfødt.Det regner jeg vi gjør med lillebror også. men utenom det har vi ikke lagt ut noe
 
Vi har lagt ut ett bilde dagen etter ho blei født hvor vi fortalte at nå var endelig lillesøster her <3
Usikker på hvordan det blir fremover men kommer nok til å legge ut noen bilder etterhvert :)
 
Tror vi kommer til å legge ut et bilde når hun er født, men så skal jeg prøve å la vær å legge ut så mye. Mannen deler omtrent ingenting i sosiale medier, så han er ingen risiko. Men bør vel ta en prat med de kommende besteforeldre for sikkerhets skyld.
 
Veldig usikker.. Min mor er en stordeler, og deler allerede mye mer bilder på fb enn hva jeg er komfortabel med (av familiesammenkomster osv.). Noe kommer jo jeg til å dele, men ønsker ikke at det skal sveve rundt en masse bilder på sosiale medier som ikke jeg har styring på.. Vurderer å si at alt av bilder som legges ut på sosiale medier skal godkjennes av meg. Men har på følelsen at det kommer til å skli ut etter hvert.. Synes dette er vanskelig..
 
Men hvordan gjør dere det i praksis? Sier dere fra når besteforeldre legger ut at de må fjerne eller har dere vært veldig tydelig i forkant? For min del må de gjerne dele fine og nøytrale bilder, er når babyen min blir publisert i bare bleien og med snørr i hele ansiktet det kommer til å tilte for meg... :rolleyes:

Jeg har sagt ifra. Heldigvis er det kun svigermor som er på fb :) Kandu ikkebare gi beskjed om dine ønsker nå så har de helt klare retningslinjer? :) :)
 
Glemte helt å si at jeg er mye mer fri med å legge ut bilder på det skjulte forumet her enn jeg ville vært på det åpne eller fb, syns jeg kjenner dere så godt nå [emoji4][emoji4]
 
Veldig usikker.. Min mor er en stordeler, og deler allerede mye mer bilder på fb enn hva jeg er komfortabel med (av familiesammenkomster osv.). Noe kommer jo jeg til å dele, men ønsker ikke at det skal sveve rundt en masse bilder på sosiale medier som ikke jeg har styring på.. Vurderer å si at alt av bilder som legges ut på sosiale medier skal godkjennes av meg. Men har på følelsen at det kommer til å skli ut etter hvert.. Synes dette er vanskelig..

Forstår deg godt. Kan du ikke begynne med å si det da, og forklare at det heller ikke anbefales å legge ut bilder av barna sine. Smør på tjukt! Så får det heller skli litt ut etterhvert, men da kan du jo ta det opp med henne. Jeg syns det er SÅ viktig å ha snakket om slikt på forhånd og minne dem på det i ny og ned. De eier jo ikke nettvett [emoji5][emoji5] Men ja, det ER vanskelig.
 
Back
Topp