Sosial angst

S

Sanna27

Guest
Jeg sliter så med sosial angst. Har gjort det i alle år.. Skilte foreldre, den ene er alkoholiker, den andre har litt "temperament problem"!

Mye usikkerhet i barndommen, ble tidlig voksen.

Jeg vet at man må til psykolog å gå gjennom "øvelser". Men jeg har absolutt IKKE lyst til å sitte å snakke med en psykolog! Det blir ikke aktuelt.

Kanskje litt egoistisk, men jeg vil bare ha medisin så jeg klarer å snakke med noen på en normal måte, eller gjøre normale sosiale ting!

Feks. En barnehage her har åpen dag, å jeg kunne ønske at jeg klarte å gå dit med ungen min. Men det vet jeg at jeg ikke klarer, føler meg som verdens verste mor....

Noen som har sosial angst som har fått hjelp med det...?

Må man gjennom psykolog får å få hjelp?
 
Last edited by a moderator:
Du kan få hjelp av legen. Mange leger har god erfaring og kunnskap om psykisk sykdom. Tror også det er en lege som uansett må vurdere medisinering.
Å måtte unngå viktige hendelser i livet på grunn av angst sliter veldig på psyken, og burde være god nok grunn for legen.
Sosial angst er grusomt.. :( Sliter med det selv, og jeg trives best med psykolog. Har prøvd medisin, men trivdes ikke med det. Håper du får hjelpen du trenger :)
 
Last edited:
Jeg har hatt sosial angst i mange år. Det eneste som funket for meg var rett og slett å bli pushet i situasjoner jeg ikke var komfortabel med. Sånn som da jeg fikk meg jobb i dyrebutikk og plutselig var alene i butikken, jeg MÅTTE ta telefoner (ekstrem telefonskrekk) og jeg måtte betjene kunder. I perioder er det bedre enn andre, men jeg hater nye ting som skjer, særlig hvor det er mange nye folk. Ikke alt funker for alle, men for medisiner må du nok snakke med legen og det er nok mulig h*n ønsker å henvise deg til psykolog framfor medisinering.
Lykke til :)
 
Det beste resultatet får du om du får både medisiner og samtaleterapi e.l.. Slike medisiner innebærer bivirkninger. Om du trenger det er opp til lege/psykolog å avgjøre.
Den typen behandling du kan trenge kan være beinhard, om de mener at medisiner ikke er riktig for deg.
Men du kan måtte gå igjennom en utredning.

Jeg gikk på medisiner for depresjon. Flere år senere har jeg fått en ny diagnose, som viser at medisinene og samtaleterapien ikke har hatt noe for seg. For depresjonen og angsten kommer av den nye diagnosen, som jeg er født med. Jeg vet ikke hva som vil skje nå, men sjansene for at jeg kommer meg ut i jobb igjen er ekstremt liten. Og det eneste jeg kan gjøre er å prøve å eksponere meg for det som skremmer meg, og ta det rolig når jeg har fått nok.
 
Nå laget jeg meg faktisk en profil for å spørre deg, hvorfor det er så uaktuelt å prate med noen om problemet? Jeg slet til et punkt såpass med sosial angst at jeg ikke gikk ut døren. Å prate med en psykriatisk sykepleier var en begynnelse for å løse dette opp for meg. Hun hjalp meg å pushe meg selv, og ta hånd om meg selv på en riktig måte. Usikker på om jeg hadde kommet meg ut av det så raskt (2 år) uten den hjelpen. Det er nytt og skummelt, bare det er en utfordring. Så etterhvert legger man til flere utfordringer, ubehagelig vil det være. Slik er det med angst. Noen å prate med kan hjelpe deg å sortere disse reaksjonene hjernen og kroppen din har slik at du har verktøy til å klare det du vil.

Utenom det er så er det en god begynnelse å fortelle deg selv at du klarer det, for det gjør du. Du er et menneske med hjerne, følelser og behov som alle andre. Du er så utrolig mye tøffere enn du tror, kanskje du er litt klønete og ikke sier så mye? Men da er du tøff som møter opp for barnet ditt. Bare det kan du klappe deg selv på skuldere og smile for.

Push deg selv og pust med magen. Jeg prater fortsatt ikke "normalt" med folk, men med litt tålmodighet og mindre selvhøytidlighet så funker det også. :)
 
Jeg har også sosial angst og har vel hatt det i over ti år. Nå er jeg så drittlei av meg selv og mine egne begrensninger. To små barn har jeg fått! Var hos helsesøster her om dagen og hun anbefalte meg en psykolog, som mannen min skal kontakte, fordi jeg har jo sosial angst. Hallo. Haha!!

Bare hopp i det! Kanskje vi blir friske i nøtta uten medisiner :D
 
Back
Topp