Snoker du på barnas mobil?

Mine er to og fire år, de har ikke tlf enda. De skal få når de begynner på skolen slik at vi kan få tak i dem. Mulig de får en gammeldags tlf, ikke iPhone. Vi kommer til å sjekke tlf ja, kaller ikke det snoking å passe på.
 
Tror det er lenge til mine får :p men hadde absolutt sjekket og holdt et øye - det plikter man som forelder. Alt annet er omsorgssvikt
 
Tror det er lenge til mine får :p men hadde absolutt sjekket og holdt et øye - det plikter man som forelder. Alt annet er omsorgssvikt

Omsorgssvikt er det vel ikke helt vel? [emoji28]

Jeg kan fortelle en ting, at tillit i relasjon til de som har tenåringer med mobil- det er fryktelig viktig! Det er omsorgssvikt dersom du sjekker telefonen ved å snike og lure deg rundt, det er et fryktelig brudd på tilliten til barn og ungdommer!
Vær heller åpen og ærlig, som foreldre er det vi som eier telefonene de trykker på, helt til de er 18 år. Ha masse samtaler om nettvett, mobilbruk osv, samt en åpen dialog om at du som foreldre sjekker telefonen! Det er helt utrolig hvor fantastisk mye du kan få vite av barna dine om du spør og ber de vise deg!

Dette kommenterer jeg også på generelt grunnlag, ikke som direkte kritikk til kommentaren altså :) jeg jobbet med ungdommer, og har mange mange mange mange samtaler om telefon, nettvett osv med både ungdommer og foreldre jevnlig!
 
Omsorgssvikt er det vel ikke helt vel? [emoji28]

Jeg kan fortelle en ting, at tillit i relasjon til de som har tenåringer med mobil- det er fryktelig viktig! Det er omsorgssvikt dersom du sjekker telefonen ved å snike og lure deg rundt, det er et fryktelig brudd på tilliten til barn og ungdommer!
Vær heller åpen og ærlig, som foreldre er det vi som eier telefonene de trykker på, helt til de er 18 år. Ha masse samtaler om nettvett, mobilbruk osv, samt en åpen dialog om at du som foreldre sjekker telefonen! Det er helt utrolig hvor fantastisk mye du kan få vite av barna dine om du spør og ber de vise deg!

Dette kommenterer jeg også på generelt grunnlag, ikke som direkte kritikk til kommentaren altså :) jeg jobbet med ungdommer, og har mange mange mange mange samtaler om telefon, nettvett osv med både ungdommer og foreldre jevnlig!

Dette er super viktig! Og jeg tror ikke mange av dagens småbarnsforeldre forstår hvor mye sosialemedier er av tenåringene sine liv, tidligere de lærer nettvett og tidligere de lærer hvordan man bruker mobiler, nettbrett og sosialemedier mer rustet tror jeg vi gjør ungdommen vår.
Her er vi åpne om nettbruk, snakker mye om nettvett, og at alle på nettet har ikke gode intensjoner. Og er det noe man er usikker på så må de vise oss, spørre oss så finner vi det ut sammen. De vet også at mamma og pappa kan se, men vi snoker ikke :)
 
Omsorgssvikt er det vel ikke helt vel? [emoji28]

Jeg kan fortelle en ting, at tillit i relasjon til de som har tenåringer med mobil- det er fryktelig viktig! Det er omsorgssvikt dersom du sjekker telefonen ved å snike og lure deg rundt, det er et fryktelig brudd på tilliten til barn og ungdommer!
Vær heller åpen og ærlig, som foreldre er det vi som eier telefonene de trykker på, helt til de er 18 år. Ha masse samtaler om nettvett, mobilbruk osv, samt en åpen dialog om at du som foreldre sjekker telefonen! Det er helt utrolig hvor fantastisk mye du kan få vite av barna dine om du spør og ber de vise deg!

Dette kommenterer jeg også på generelt grunnlag, ikke som direkte kritikk til kommentaren altså :) jeg jobbet med ungdommer, og har mange mange mange mange samtaler om telefon, nettvett osv med både ungdommer og foreldre jevnlig!
Å kalle det omsorgssvikt å sjekke er å dra det altfor langt, for det er det virkelig ikke
 
Å kalle det omsorgssvikt å sjekke er å dra det altfor langt, for det er det virkelig ikke

Ikke enig ass! Men det spørs på hvorfor det sjekkes. Det er mange foreldre som sjekker for å ha kontroll, ikke fordi det er reel bekymring for hva ungdommer og barn gjør på telefonene sine. Foreldre sitt kontrollbehov blir styrende for hvorfor de sjekker. Nå er det slik at alle, også barn, har rett til privatliv.
Har du en 13 år gammel jente som du veit er umoden, henger med eldre gutter, og som bryter avtaler og innetider- da er det en reel grunn til å sjekke telefonen. Har du dog en jente på 13 år, som har sunne fritidsinteresser, er moden, har jevnaldrende ok venner, og ingen reel frykt for hva hun gjør, hvorfor skal da telefonen sjekkes? I sistnevnte hendelse, så er det foreldres kontrollbehov som er styrende årsak som regel. Hva skjer med tilliten og relasjonen når ungdommen finner ut at foreldrene SNOKER på telefonen uten at hun veit det? Tror du ungdommen føler seg respektert og hørt, trygg? Har dessverre sett mye saker i barnevernet, hvor foreldres kontrollbehov blir negativt i relasjonen til barnet, og konfliktene starter i hjemmet.

Så jo- jeg står for det jeg skriver!
 
Nei, vi er ikke helt der enda.
Men tror nok jeg kommer til å kreve å få se på den. Vi har en storsjarmør i hjemmet. Og jeg stoler ikke et sekund på tenåringer. ( altså når han blir tenåring) ikke tenkt å være naiv.
Mamma så på min tlf da jeg var yngre.
 
Snoker ikke. Men, jeg kan be om å få se mobilene deres at any given time. Aldri vært noe problem.
 
Sjekket litt oftere før. Da de nettopp hadde fått mobil og ikke forsto helt. Nå "rydder" jeg på telefonene slik at de får slettet alt tullet som lagres fra gratisspillene og tar opp plass, får dem til å slette spill de ikke spiller, og laster inn alle bilder og videoer på dataen slik at de kan frigjør plass på telefonen. Leser ikke meldinger. Og de har ingen SoMe-apper enda.
Her må forresten telefonene ligge i stua, fordi de klarer ikke la være å sitte på YouTube/spille hvis ikke..
 
Back
Topp