Snoker du på barnas mobil?

Aldri vært aktuelt. Ingen grunn til å snoke
 
Snoker ikke, jeg ser på den en gang i blant. Dette vet de også, at mobilen har mamma og pappa tilgang til og ingenting skal slettes på den.
 
Før jeg fikk barn hadde jeg nok skrevet nei, unner du ikke barna dine privatliv?? :bored:
Som mamma men har ikke såpass gamle barn at de har telefon og om de hadde gjort det kunne jeg enda følt meg trygg.
men ja, om jeg har misstanke kommer jeg nok til å sjekke mobil. Ikke så mye pga jeg ikke unner mine barn privatliv eller at ikke stoler på de. Men rett og slett pga deres egen sikkerthet å gjøre.

Når jeg var selv nesten ungdom drev jeg og en venninde å sendte sms til en gutt som vi trodde var 18-19. Vi utga oss for å være 16 men han visste jo vi ikke var det. Etter mange telefonsamtaler og sms ( han fylte på kontantkortene våres. ) så begynte han å snakke om han skulle på ferie der vi bodde å ville gjerne møtes. Om ikke mammaen min hadde sneket på telefonen våres og funne ut at dette var en mann i sent 40årene så hadde vi nok møtt han. vi på det tidspuntet var 12 år.
Jeg var jo selvsagt sint på henne i ettertid for hun hadde sneket på min telefon selv om jeg var evig takknemmelig for at ikke vi møtte han.

Det er lett å komme opp i slike situsjoner. mye lettere nå enn når jeg var ung ( dette er nok 20 år siden )..
så om jeg får misstanke gjør jeg det uten å ha dårlig sanvittighet. :)
 
Snoker ikke, her er det en regel at jeg og faren når hun er der har lov til å sjekke mobilen. Gidder jo ikke å lese alle meldingene hu skriver, men går gjennom innimellom for å sjekke at det ikke er noe upassende. Så har vi hatt noen samtaler om hva som er greit å skrive og ikke.
 
Har ikke barn, men tenker at det er ganske vanskelig å holde følge med alle platformene. I tillegg blir jo alt slettet automatisk på Snapchat, så der har man ikke kontroll i det hele tatt. Så selv om man sjekker, kan man jo ikke være helt trygg :(

Det viktigste foreldre kan gjøre er å snakke med barna sine om nettvett, og at barna kan gi beskjed uten å få kjeft hvis de opplever noe ubehagelig på nettet. Og selvsagt begrense internettbruken... :) Kjøp vekkerklokke, og la mobilene ligge i stuen. Er helt sykt hvor lenge barn kan sitte oppe for å snappe og chatte når de skal legge seg:rolleyes: (Jeg jobber som vikar på ungdomsskole, og der forteller barna alt mulig rart).
 
Snoker ikke, her er det en regel at jeg og faren når hun er der har lov til å sjekke mobilen. Gidder jo ikke å lese alle meldingene hu skriver, men går gjennom innimellom for å sjekke at det ikke er noe upassende. Så har vi hatt noen samtaler om hva som er greit å skrive og ikke.
Samme her.
 
Blir ikke slettet med engang på snap
Har ikke barn, men tenker at det er ganske vanskelig å holde følge med alle platformene. I tillegg blir jo alt slettet automatisk på Snapchat, så der har man ikke kontroll i det hele tatt. Så selv om man sjekker, kan man jo ikke være helt trygg :(

Det viktigste foreldre kan gjøre er å snakke med barna sine om nettvett, og at barna kan gi beskjed uten å få kjeft hvis de opplever noe ubehagelig på nettet. Og selvsagt begrense internettbruken... :) Kjøp vekkerklokke, og la mobilene ligge i stuen. Er helt sykt hvor lenge barn kan sitte oppe for å snappe og chatte når de skal legge seg:rolleyes: (Jeg jobber som vikar på ungdomsskole, og der forteller barna alt mulig rart).[/Q
 
Snoker ikke, men sjekker en gang i blant hvilke apper han har installert ved tanke på aldersgrense.
Han vet jeg gjør det så vil ikke kalle det snoking.

Har ikke noen sosiale medier enda..
 
Snoker ikke, her er det en regel at jeg og faren når hun er der har lov til å sjekke mobilen. Gidder jo ikke å lese alle meldingene hu skriver, men går gjennom innimellom for å sjekke at det ikke er noe upassende. Så har vi hatt noen samtaler om hva som er greit å skrive og ikke.
Samme her...
Har vært et par sms i sinne, så vi har snakket om at det ikke er greit å skrive noe stygt.
 
Når den dagen kommer så håper jeg at jeg ikke kommer til å snoke, men fortelle at mamma og pappa sjekker telefonen en gang i blant.
Jeg mener vi må slutte å være så naive og tro at våre egne barn gjør alt rett. Da tenker jeg på mobbing, men også som nevnt over her sms'er og chat med mennesker som utgir seg for å være noen andre. Utrolig viktig at vi voksne er våkne og følger med, og tør å involvere oss i barnas liv.
 
Snoker ikke, her er det en regel at jeg og faren når hun er der har lov til å sjekke mobilen. Gidder jo ikke å lese alle meldingene hu skriver, men går gjennom innimellom for å sjekke at det ikke er noe upassende. Så har vi hatt noen samtaler om hva som er greit å skrive og ikke.


Vi har samme ordning, og hun har aldri klagd eller vært misfornøyd med det :)
 
Nei, men vår 6-åring har mobil og avtalen er at vi kan sjekke bilder. Hun har ingen apper ettersom hun er ung. Vi har behov for at hun har mobil og snakker regelmessig om hva som er lov og ikke lov. Hun har kun nr til oss foreldre og besteforeldre da.
 
Back
Topp